Kia EV9 GT-line eller VW ID. Buzz GTX

Startet av Suverin, onsdag 11. juni 2025, klokken 23:08

« forrige - neste »

Suverin

Har egentlig snurpet inn alternativene for ny familiefrakter såpass at det per nå står mellom EV9 eller ID. Buzz.

Skal ha; seks seter, hengerfeste og firehjulsdrift.

Prøver å holde meg under 750k. Så da er alternativet en ny/nesten ny ID. Buzz eller ca 1-2 år gammel EV9 GT-line, som man nå får til +/- 750k (stort sett importerte til den prisen, men ikke så bekymret for importert Kia, det har jeg hatt før og kjenner til de få forskjellene som er mtp garanti etc).

Egentlig litt forskjellig biler, men likevel vanskelig å velge.. Hva hadde du valgt, og hvorfor? :)

T.Vårlid

Vi sto nylig over nøyaktig samme valg, skulle bytte ut vår gamle V70 og over på EL med bedre plass.
Både Buzz og EV9 er jo gromme familiebiler så uansett valg så gjør en det jo bra tenker jeg.
Vi valgte EV9 etter et langt resonnement. Vi trenger ikke den ekstra plassen i Buzz samt likte rekkevidden (spesielt vinter) bedre på EV9 er vel hovedsakelig det som vippet oss, men tipper at tanken mang en gang går mot skyvedørene på Buzz da dørene på EV9 er enorme på trange plasser.

Kires

Priser på Hyundai Ioniq 9 skal visst komme i dag, så ville tatt med den i vurderingen
2026 Skoda Enyaq 85X bestilt
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

Fyret

Jeg gjorde nettopp samme valg, og som han over meg sier her så tråkker man nok ikke helt feil uansett, men det er to forskjellige biler. Har du prøvd de?

Med tre unger under 6 år trenger vi plassen (5 seter, setter inn de to bakerste kun ved behov)
, og valget falt da lett på Buzz. Enkelt og greit mye mer plass. Litt mindre rekkevidde ja, men ikke så mye at det betyr noe for vår del i praksis.

Jeg hadde aldri kjøpt en importert EV9 så da ble i realiteten prisforskjellen 130k for min del (700 vs 830). Den rimeligere varianten av EV9 ble fort uaktuell når selgeren begynte å mumle om noen kjørelys som var halogen... og lyst taktrekk etc. Hengerfeste var rundt 20k. Jeg synes personlig at 830 er mye for en Kia.

PS. Jeg kjører med lav gjennomsnittsfart gjennom et typisk år. Om du kjører mye motorvei i 120 så hadde jeg sjekket om buzz har nok rekkevidde. Forbruket øker betraktelig. )

RJK

Sitat fra: Kires på torsdag 12. juni 2025, klokken 08:47Priser på Hyundai Ioniq 9 skal visst komme i dag, så ville tatt med den i vurderingen
Finner de her:

https://www.tv2.no/broom/her-er-det-nye-flaggskipet-i-norge/17816665/

RWD starter på 700K, 4x4 starter på 750K. Premium AWD koster 800K, toppmodellen Calligraphy 850K og Performance-versjonen 865K. Dette med 7 seter. Pristillegg for 6-seter, men står ikke hvor mye....

Rekkevidde fra 600-620, og 10-80% går unna på 24 minutter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fyret

Sitat fra: RJK på torsdag 12. juni 2025, klokken 09:19
Sitat fra: Kires på torsdag 12. juni 2025, klokken 08:47Priser på Hyundai Ioniq 9 skal visst komme i dag, så ville tatt med den i vurderingen
Finner de her:

RWD starter på 700K, 4x4 starter på 750K. Premium AWD koster 800K, toppmodellen Calligraphy 850K og Performance-versjonen 865K. Dette med 7 seter. Pristillegg for 6-seter, men står ikke hvor mye....

+14.900 for 6-seter.

Suverin

Buzzen leder nok foreløpig marginalt her i huset, da den gir mer plass og nyere bil for samme sum. Samt vi hadde fossil-kassebil når vi hadde tre barneseter og vogn, savner formfaktoren og muligheten plassen gir, selv om jeg syns innredningen (seteløsningene) var lite fleksibel sammenlignet med den vi hadde tidligere - Det var vel største nedturen med Buzz.

Velger jeg Buzz kan vi og gå for syv-seter, da den likevel vil gi god nok plass til eldstemann bakerst, men seks seter, der vi tar ut ene på bakerste rad gir mer fleksibilitet mtp lang last som ski/sykkel etc inni bilen, blir det EV9 vil vi ha 6 seter, prøvesatt 7-seter der, og den er vesentlig trangere på bakerste rad, med seks seter får bakerste mulighet til å strekke ben i midten.

Jeg har kjørt lang Buzz GTX, den var helt grei og noe jeg fint kan leve med som sjåfør :) Mens EV9 har jeg foreløpig kun sittet i, og klådd på, skal prøvekjøre nå innen rimelig tid. Har kjørt endel med EV6, så kjenner techen fra før. Ser for meg EV9 er en bedre plass å være sjåfør på lange turer, den har og V2L som jeg gjerne vil ha. Men skal prøve begge mer- og lenge før vi endelig bestemmer noe. 

Hyundaien er fin den og! Men jeg har lokal forhandler av VW og Kia, det er veldig greit om det er ett-eller-annet i etterkant, noe det alltid er. Hyundai må jeg noen timer avgårde for å komme til en forhandler, da går det en arbeidsdag for en evt garanti-fix. Så det blir nok en av de to nevnt i tittelen!

Sitat fra: Fyret på torsdag 12. juni 2025, klokken 09:11PS. Jeg kjører med lav gjennomsnittsfart gjennom et typisk år. Om du kjører mye motorvei i 120 så hadde jeg sjekket om buzz har nok rekkevidde. Forbruket øker betraktelig. )
Bor på bygda, hender jeg snubler innom en 90-sone, men noe mer enn det er rimelig eksotisk og skjer kanskje en til to ganger i året :) Våre langturer går stort sett på smale fylkes- og riksveier, der man klarer en snittfart på rundt 60 km/t. Alt med midtstripe er luksus!

Rekkevidden ser jeg ikke på som noen utfordring, begge har nok, og begge lader fort. Hovedbilen vi har nå har bare 64kWh netto-batteri uten mulighet for forvarming, og det har fungert fint! 

RJK

Sitat fra: Fyret på torsdag 12. juni 2025, klokken 09:55
Finner de her:

+14.900 for 6-seter.
Takker!

Ser det hos elbil24.no sin artikkel, ,em det krever Calligraphy som allerede ligger på 850K, slik jeg oppfatter det!

https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-prisene-pa-nye-ioniq-9/83209393
Bosted Oslo

Fyret

Sitat fra: RJK på torsdag 12. juni 2025, klokken 17:44
Finner de her:

+14.900 for 6-seter.
Takker!

Ser det hos elbil24.no sin artikkel, ,em det krever Calligraphy som allerede ligger på 850K, slik jeg oppfatter det!

Da begynner det å bli ganske så dyrt  :o

RJK

Sitat fra: Fyret på torsdag 12. juni 2025, klokken 17:47
Sitat fra: RJK på torsdag 12. juni 2025, klokken 17:44
Finner de her:

+14.900 for 6-seter.
Takker!

Da begynner det å bli ganske så dyrt  :o
Jupp!

6-seter er ikke interessant for min del, ville nok tatt 7-seter selv om jeg lurer på om jeg noen gang ville hatt bruk for de to siste, og selv om jeg taper litt bagasjeplass. Her er det jo bøtter og spanmn av plass uansett, for min del.

Men, ble forvirret av at det ser ut som avslapningsseter bare er mulig å få på 6-seter. Betyr det da at det allerede finnes på fremsetene? Artiklene var ikke spesielt klar her, oppfatter det nesten som om det ikke er det på de øvrige variantene.

Eneste som hadde gjort 6-seter interessant, er svingbare seter på 2. rad, slik at man kan skape en "lounge" på tur. Men bilder har tydet på at det blir "puslespill" pga veldig lite beinplass, selv om bildene her tydet på mer plass.

Kanskje det ikke er så ille om føresetene kjøres helt frem, og de snurrbare baksetene kan kjøres "frem" mot fronten.

For ID. Buzz så skal det vel være mulig å få kjøpt snurrebase/snurreseter fremme, fra de som selger camping-ombygging. Sikkert mulig å få kjøpt disse og hevetak, som ville gjort Buzz'en langt mer attraktiv for min del. Spesielt med kombinasjonen av flyttbar konsoll som vel kan slås ut som bord. Ihvertfall de fra andre VW-modeller.
Bosted Oslo

Suverin

Sitat fra: RJK på torsdag 12. juni 2025, klokken 18:00Eneste som hadde gjort 6-seter interessant, er svingbare seter på 2. rad, slik at man kan skape en "lounge" på tur. Men bilder har tydet på at det blir "puslespill" pga veldig lite beinplass, selv om bildene her tydet på mer plass.

Kanskje det ikke er så ille om føresetene kjøres helt frem, og de snurrbare baksetene kan kjøres "frem" mot fronten.

På EV9 så leveres 6-seter i to konfigurasjoner, den ene med "manuelle" og  svingbare seter på andre rad, den andre med elektriske relax-seter som ikke snurrer. Syns jeg så det samme om Ioniq i en artikkel.

RJK

Sitat fra: Suverin på torsdag 12. juni 2025, klokken 18:06
Sitat fra: RJK på torsdag 12. juni 2025, klokken 18:00Eneste som hadde gjort 6-seter interessant, er svingbare seter på 2. rad, slik at man kan skape en "lounge" på tur. Men bilder har tydet på at det blir "puslespill" pga veldig lite beinplass, selv om bildene her tydet på mer plass.

På EV9 så leveres 6-seter i to konfigurasjoner, den ene med "manuelle" og  svingbare seter på andre rad, den andre med elektriske relax-seter som ikke snurrer. Syns jeg så det samme om Ioniq i en artikkel.
Ja, jeg forstod såpass som at man ikke fikk både relax-seter og svingbare seter på 2. seterad, så der må man velge.

Det jeg dog lurte på, var om fremsetene uansett er slike relax-seter, siden det virket som pakken ga dette på begge seteradene. Altså, om jeg velger 7-seter, er da fremsetene såkalte relax-seter?

Eller er det navnet på de "1.klasses flysetene" som leveres? Som sagt, for min del er det setene fremme som er viktig for min del, som jeg ev. ville betalt ekstra for om det krevde tillegg. Men jeg ville ikke likt om jeg da må redusere bilen til en 6-seter for å få de beste setene fremme.

Klart, hadde bilen først og fremst vært til "business-bruk", kunne jeg forstått valget av 6-seters, spesielt om jeg forventet å selv bli kjørt rundt på. 8)
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA