Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance vs. Standard

Startet av OleJA, fredag 11. januar 2013, klokken 11:36

« forrige - neste »

Kristian

Det er nok vanskelig å forsvare 70k ekstra for Performance, spørsmålet er hvor mange av de 70k du får igjen når du selger den brukt. Tipper du er nede i halvparten kun etter kort tid, synes det er helt urealistisk å tro at det skal "lønne seg" å velge Performance.

Uansett, Tesla er kjent for 2 ting, rekkevidde og kraft. Da vil jeg ha det. Fornuftig? Nei! Eneste showstopper er gigantisk forskjell i forsikringspris, da blir den uselgelig brukt.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Lanber

Forskjellen i antall HK er forsvinnende liten. Ja det er mye annet snacks i pakken men i bunn og grunn mener jeg det er bortkastet å betale ekstra der.

Bilen kommer til å gå stygg godt som standard, 90% av dere som leser dette har ikke opplevd bil som er raskere. Derfor å synse om at man vil ha noe som er maaarginalt kjappere, tull sier jeg.

Oreo

Så er det å vite at det finnes noe som er råere, eller å vite at en HAR det råeste. Alt er et spørsmål om prioriteringer.
Får en bra sydentur for 70k, men en får en bra båt for 500k.
En lever bare en gang, og da får en prioritere. Jeg tenker slik at rentekostnadene for en P dekker jeg inn på bompengene.
Ingenting er som å lure seg selv ;)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Bolebo

Hei. Er trofast leser av forumet, men dette er mitt første innlegg. Har P#286 og teller også på knappene om det blir performance eller ikke. Noe av det som betyr noe for meg er aksellerasjon ved f.eks forbikjøringer.
Så jeg lagde en graf ut fra tallene i første post. Fra den trakk jeg ut følgende tall for mellomaksellerasjon: Perf 60-100 2,0 sek, Perf 80-120 2,4 sek. Vanlig 60-100 2,4 sek, Vanlig 80-120 2,8 sek.
Legger ved link fra klikk.no med siste års tester. Raskeste bil var Mercedes ML 63 AMG med samme tall som Model S non-performance.
Eneste jeg har funnet som kommer i nærheten av Model S Perf er MB SLS AMG til 2,8 mill, som klarer 80-120 på 2,6 sek. Gøy å se at f.eks BMW M550d ligger langt bak med 3,4 og 3,9 sek. For ikke å snakke om sinka Porsche Boxter med 3,7 og 4,5 sek. :)
Det kan være at tallene ikke er helt sammenlignbare, da jeg tror at testene er gjort fra crusing i hhv 60 og 80, mens tallene for Tesla er fra kontinuerlig aksellerasjon. Men jeg tror ikke dette utgjør mye, da Tesla har maks moment fra første pedaltråkk.

http://m.klikk.no/motor/bil/biltester/article811430.ece


Lanber

Beolebo sitt innlegg understreker det jeg sa om hva du faktisk får av av ytelse i en standard S.
Ekstra ytelse i "Performance" er en ytelse du vil utnytte 0,5% av tiden bilen brukes og da mest sansynlig uten å kunne merke forskjellen. "Seat of the pants" dyno er ikke så fininnstilt.

Jeg står på tidligere uttalelse. Tull. 

Havebigfun

Har performance høyere bremseeffekt av motoren og dertil større gjenvinning av strøm enn standard?- I såfall vil det kunne øke rekkevidden for de som kjører etapper med mye høydeforskjell ;)

Quattro

Jeg har regnet ut følgende for performance og standard, identisk utstyrt. Alt utstyr er valgt, bortsett fra 20 kW lader. Valgte i tillegg metalikk lakk og 19''. I tilegg har jeg tatt med 1700 euro rabatt for oss som bestilte i fjor:

Standard:              ca. 560.000,- NOK
Performance:       ca. 630.000,- NOK

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Elmo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 16. januar 2013, klokken 21:26
Har performance høyere bremseeffekt av motoren og dertil større gjenvinning av strøm enn standard?- I såfall vil det kunne øke rekkevidden for de som kjører etapper med mye høydeforskjell ;)

Du må ikke overvurdere regenereringen.
Du taper alltid mere oppover enn du gjenvinner ned igjen, og i den grad det er mulig bør du heller bruke bevegelsesenergien til bevegelse enn til regenerering.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. januar 2013, klokken 21:38
Du må ikke overvurdere regenereringen.
Du taper alltid mere oppover enn du gjenvinner ned igjen, og i den grad det er mulig bør du heller bruke bevegelsesenergien til bevegelse enn til regenerering.

En bil på 2,1 tonn med svært lav luftmotstand på vei ned en fjellovergang kommer definitivt til å trenge mye regenering, om man ikke vil havne utenfor veien i første sving...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

#39
Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. januar 2013, klokken 21:22
Forskjellen i antall HK er forsvinnende liten. Ja det er mye annet snacks i pakken men i bunn og grunn mener jeg det er bortkastet å betale ekstra

Tja, 15% flere HK, men performance har faktisk 35% høyere dreiemoment, 600nm vs. 440nm på standard.

DET er nok verdt litt for mange, meg sjølv inkludert;-)

jkirkebo

Sitat fra: Runarbt på onsdag 16. januar 2013, klokken 22:53
Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. januar 2013, klokken 21:22
Forskjellen i antall HK er forsvinnende liten. Ja det er mye annet snacks i pakken men i bunn og grunn mener jeg det er bortkastet å betale ekstra

Tja, 15% flere HK, men performance har faktisk 35% høyere dreiemoment, 600nm vs. 440nm på standard.

DET er nok verdt litt for mange, meg sjølv inkludert;-)

Joa, litt er det verdt. Interiøret er dog det viktigste for min del. Hadde ikke betalt mye kun for ytelsesøkningen, maks 25.000 ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Bortfallet av 21" fikk vel mange til å revurdere for eller imot tenker jeg, også meg selv.
Sist sommer mener jeg det også var karbonfiber EXteriør detaljer, slik som frontleppa og sideskjørt om jeg ikke tar helt feil. For meg virker det som de har oversolgt Performance til å begynne med, for så å kutte ned på de kostbare delene. Jeg er ikke i tvil om hvorfor de selger kun 85kWh versjonene til å begynne med, samt utelatt 40kWh totalt i Europa: -> Profitt!
En skulle anta om kostnadene for batteriene var per kWh ville de kanskje fordelt disse på flere 40 og 60kWh biler, og dermed selge flere biler. Virker som de er mest ivrige på å selge ut mest 85kWh først for å genere mer cash, hvilket er naturlig.
Som jkirkebo sier, teller interiøret en god del for min del også, og jeg synes Perf. interiøret med karbon er finest. De ekstra hestekreftene må en betale i dyredommer for i en fossil når en kommer opp på dette nivået, så 70k ekstra er ikke mye sammenlignet med fossile avgifter.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Nuvolari

Som mange andre har jeg fremdeles ikke bestemt meg for performance eller vanlig. Er det noen som vet om skinnsetene som koster 9550,- for den vanlige er identiske som skinnsetene i performance? På tesla sin sider avviker ordlyden i beskrivelsen av disse sestene fra de i performance. I tillegg har jeg hørt rykter om at skinnsetene i performance er mer sportslige.

Noen som kjenner til dette?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OleJA

Sitat fra: Nuvolari på søndag 20. januar 2013, klokken 21:37
Er det noen som vet om skinnsetene som koster 9550,- for den vanlige er identiske som skinnsetene i performance? På tesla sin sider avviker ordlyden i beskrivelsen av disse sestene fra de i performance. I tillegg har jeg hørt rykter om at skinnsetene i performance er mer sportslige.

Noen som kjenner til dette?
Performance setene har noen små felt med alcantara på sidestøttene og i området ved nakkestøtten. I tillegg er det en pyntelist i kontrastfarge langs kanten på setet. De sorte har f.eks en rød kant.
Jeg kjenner ikke til at de er mer sportslige som sådan, men har hørt rykter om at EU modellene skal få et mer sportslig sete. Trodde dette isåfall gjaldt alle modellene. Har ikke prøvesittet bilen enda så vet ikke om dette behøves, men vil ikke ha en amerikansk glatt 'skinnsofa' dersom det kan unngås.

Gjermund

Begynner å lure på om jeg skulle ta opp 70 k ekstra lån for performance, noen må snakke meg til fornuft.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA