Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance vs. Standard

Startet av OleJA, fredag 11. januar 2013, klokken 11:36

« forrige - neste »

OleJA

Er selv litt i tvil om jeg skal velge Performance eller Standard utgaven. Tenkte det derfor kunne være kjekt med en tråd for å utdype hvorfor en velger det ene eller det andre.

Det er en tilsvarende tråd på forumet: http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/regular-s-vs-performance
Der finner jeg følgende tabell som viser akselerasjon i forskjellige hastighetsområder for Standard vs. Performance (miles/t):

0-30 2.3 vs 1.7 (+0.6)
30-40 0.8 vs 0.7 (+0.1)
40-50 0.9 vs 0.7 (+0.2)
50-60 1.0 vs 0.9 (+0.1)
60-70 1.1 vs 1.0 (+0.1)
70-80 1.3 vs 1.3 (+0.0)
80-90 1.5 vs 1.4 (+0.1)
90-100 1.9 vs 1.8 (+0.1)
45-65 1.9 vs 1.7 (+0.2)

Mao. så er det kun i lave hastigheter det ser ut til å være en betydelig forskjell. Ser en videre på effektforskjellen (270 vs. 310kW) så er denne mindre enn at den alene kan forklare forskjellen i hastighetsområdet '0-30'.

Jeg tror derfor at mye av forskjellen ligger i bilens software som tillater en raskere økning av akselerasjon på Performance, mens Standard er tunet for mer komfort. For meg er akselerasjon ved landeveisskjøring det viktigste, ikke å vinne starten ut av lyskryss, og der ser Standard og Performance ganske like ut.

Edit: (lenge etterpå)
Etter å ha startet denne tråden, å ha forsøkt å overbevise meg selv og andre om at Performance er bortkastede penger, så endte jeg allikevel opp med å 'etterbestille' Performance' ca 2 uker etter først å ha Finalized en Standard. ::)

Go Tesla ;D

Dix Hallpike

#1
Interessante tall du legger fram her, Ole

Jeg var i utgangspunktet helt bestemt på performance, men er også interessert i synspunkter på dette, da jeg synes bortfall av 21" på performance som standard gjorde at en fikk betydelige mindre "value for the money."

Prisdifferansen på en standard vs performance er i utgangspunktet 88.300,-.
Legger en til skinninteriør og luftfjæring (must) på standard blir differansen 69.200,-

Det en betaler 69.200,- for blir da:
*bedre akselerasjon (på de første metrene i hovedsak)
*sportsinnstilt antispinn (software?)
*skinnseter MED alcantara og kontrastsøm
*mulighet for karbonfiberdekor
*karbonspoiler (kan sikkert ettermonteres på standardutgaven for de som skulle ønske dette).
*(for et pristillegg har en mulighet til å oppgradere til grå 21")

Må si jeg har blitt mer i tvil om performance er verd pengene også, selv om man i fossilbilsammenheng betaler vel så dette for en slik akselerasjondifferanse.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Lanber

Jeg går for standard.
Det holder fint med aks 0-100 på 6 sekunder. Det er like raskt som basis Lotus Elise, bare at Tesla har 2,5 ganger massen å trekke opp.

Nå skal det sies at 0-100 aks med en bensindrevet bil lyver litt på tallene mot en EL bil, med bensin motor så ruser du opp motoren til 7000rpm og dermed har du betydelig energi i roterende masse allerede samtidig med at motoren da er i et helt annet effekt område enn ved lavt turtall. Spinner ut 1 gir, helt opp til 50 km/t.
Så jeg er ikke i tvil om at Teslaen i standard utgave vil gå rett frem like fort, om ikke fortere, enn en "ekte" sportsbil.

Trenger jeg da enda mer spør jeg meg selv og svaret er nei. 

Lanber

Dessuten vil jeg ha 19 tommers felger, det blir bedre komfort enn 21

Taubu

Jeg var også i utgangspunktet fast bestemt for en fullspekket Performance, men i de siste dagene har jeg tenkt mye mer på dette.
En standard versjon er MER enn rask nok for meg uansett, etter å ha levd med en Passat 1,8 bensin i flere år.
De gangene man "trenger" Performance er svært begrenset, tenker spesielt på "førstemann-ut-av-lyskrysset-situasjoner"...  :)
Så jeg har landet på at jeg vil ha standard 85 kWh

foxy

Sitat fra: Lanber på fredag 11. januar 2013, klokken 12:21
Jeg går for standard.
Det holder fint med aks 0-100 på 6 sekunder. Det er like raskt som basis Lotus Elise, bare at Tesla har 2,5 ganger massen å trekke opp.

Nå skal det sies at 0-100 aks med en bensindrevet bil lyver litt på tallene mot en EL bil, med bensin motor så ruser du opp motoren til 7000rpm og dermed har du betydelig energi i roterende masse allerede samtidig med at motoren da er i et helt annet effekt område enn ved lavt turtall. Spinner ut 1 gir, helt opp til 50 km/t.
Så jeg er ikke i tvil om at Teslaen i standard utgave vil gå rett frem like fort, om ikke fortere, enn en "ekte" sportsbil.

Trenger jeg da enda mer spør jeg meg selv og svaret er nei.

7000rpm??? snakker du om motorsykkel? kommer seff an på motor men mer enn 5000 rpm neppe...
I-miev 2011
Asker

Spinner

Sitat fra: OleJA på fredag 11. januar 2013, klokken 11:36Mao. så er det kun i lave hastigheter det ser ut til å være en betydelig forskjell. Ser en videre på effektforskjellen (270 vs. 310kW) så er denne mindre enn at den alene kan forklare forskjellen i hastighetsområdet '0-30'.
Når man bryter ned tallene på den måten, ser kanskje ikke forskjellen så stor ut i ti-dels sekunder. Men performance er i følge de tallene godt over 10% raskere opp til 70 mph, noe effektøkningen på 12,9% også tilsier.

Gjermund

Jeg mistenker forsikringsprisen på performance vil bli høyere.

Ellers er skinn og luftfjøring noe jeg også vil ha, så forkjellen blir 69 k. Hadde det vært snakk om to "vanlige" bilder og å betale 69 k for å få en noe raskere, hadde jeg sett poenget, men her er det snakk om en bil som faktisk er utrolig rask i utgangspunktet. Så jeg er ganske sikker på standard.

I tillegg lurer jeg på om det er stort sett på ideelt føre at du får så mye bedre akslerasjon i lav hastighet også, litt våt veg eller dårlig asfalt så tror jeg grepet blir begrensende ikke kraften.

Lanber

Ikke tull, flat pedal og turtall så det holder. Så dumpes clutchen! Det ligger filmer ute på dette på youtube.
Lotus selv ødela girkasse og clutch på en bil når de skulle ha de offisielle tallene.

Sitat fra: foxy på fredag 11. januar 2013, klokken 12:48
Sitat fra: Lanber på fredag 11. januar 2013, klokken 12:21
Jeg går for standard.
Det holder fint med aks 0-100 på 6 sekunder. Det er like raskt som basis Lotus Elise, bare at Tesla har 2,5 ganger massen å trekke opp.

Nå skal det sies at 0-100 aks med en bensindrevet bil lyver litt på tallene mot en EL bil, med bensin motor så ruser du opp motoren til 7000rpm og dermed har du betydelig energi i roterende masse allerede samtidig med at motoren da er i et helt annet effekt område enn ved lavt turtall. Spinner ut 1 gir, helt opp til 50 km/t.
Så jeg er ikke i tvil om at Teslaen i standard utgave vil gå rett frem like fort, om ikke fortere, enn en "ekte" sportsbil.

Trenger jeg da enda mer spør jeg meg selv og svaret er nei.

7000rpm??? snakker du om motorsykkel? kommer seff an på motor men mer enn 5000 rpm neppe...

Stig O

Har tenkt å kjøpe Performanse, men synes det ble stor prisforskjell når de fjernet 21", noe jeg skal ha.
Nå kjøper jeg bil med hjerte ,og da kommer fornuft og økonomi lenger ned på lista. Forelskelse gjør blind, og det kan Tesla være glad for med alle buggs det enda er på denne bilen.Så får vi se om forelskelsen varer et år til når man skal beggynne å konfigurere.
En annen ting jeg har tenkt på angående de to modellene er rekkevidde ved aktiv og passiv kjøring. Vil du få kortere kjørelengde på Performancen en standard ved aktiv kjøring? Og motsatt, vil du få lengre på Performance ved forsiktig kjøring? I utgangspunktet er det jo det samme, med samme hjuloppsett selvfølgelig. For de som er mere opptatt av økonomi er det kanskje et poeng at dekkslitasje på bakhjula, som er stor på denne bilen, favoriserer valget av standard modellen. Håper imidlertid det blir lite Performance biler, for da tror jeg bruktbil verdien blir større.Det er alltid noen entusiaster som vil ha det beste.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Sbr på fredag 11. januar 2013, klokken 12:54
Sitat fra: OleJA på fredag 11. januar 2013, klokken 11:36Mao. så er det kun i lave hastigheter det ser ut til å være en betydelig forskjell. Ser en videre på effektforskjellen (270 vs. 310kW) så er denne mindre enn at den alene kan forklare forskjellen i hastighetsområdet '0-30'.
Når man bryter ned tallene på den måten, ser kanskje ikke forskjellen så stor ut i ti-dels sekunder. Men performance er i følge de tallene godt over 10% raskere opp til 70 mph, noe effektøkningen på 12,9% også tilsier.

Det går jo fint å regne ut tallene for andre hastighetsområder. F.eks 40-70 mph (64-113km/t, typisk forbikjøringshastighet?) tar 3.0 sek. for standard og 2.6 sek. for Performance. 4 tideler raskere her tyder på at det er mer enn i området 0-30 mph det er forskjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dix Hallpike

Fra tråden http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/regular-s-vs-performance

Sitat:
"rd2 | 7. Januar 2013
I have a non-Performance version, but test drove the Performance at the factory tour. There is a difference, albeit slight, at takeoff. The Performance throws you back immediately, and the non-Performance throws you back but it takes a fraction longer to happen. That was the only real difference I could sense. The 0-60 times are probably overestimated by Tesla, as Motor Trend got 3.9 s out of the Performance, but hasn't reported a non-Performance time, which I am guessing is right around 5.0 s from my own crude testing :)

This past weekend, I floored the car with 4 passengers and golf clubs in the back, and it threw everyone back in their seat and planted them there, with varied screams of delight and terror from the passengers. It was awesome, and I don't regret not having the Performance version at all. I also think the Performance version without the 21" wheels is kind of a waste of $, and those tires won't get the mileage I need for my purposes."


Bottom line: Fart blir det nok av uansett om man velger Standard eller Performance.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Jejl

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Standard, men bygynner å helle mer og mer mot Performance.

Argumenter for Performance:

For å få tilsvarende økt akselerasjon fra 0-100 i en fosilbil må en ut med kanskje 4-500.000,- ekstra.

Om 5-15 år er det kanskje blitt avgifter på elbil, og hvis noe av avgiften kommer på effekten vil nok bruktbilverdien på Performance stige i takt med disse avgiftene.

Argumenter mot:

Dyrere

Dyrere forsikring


Lanber

Seriøst? Har du 5-15 års perspektiv i bilkjøp?!
Du må heller se på produktet idag, om performance tiltaler deg da går du for den.  Selv har jeg 2 Lotuser. En gjør 0-100 på 4+ sek og den andre 6 blank. Med mindre jeg virklig bruker motoren så er faktisk den tregeste den som føles sprekest ut, digresjon ja. Kan jo ikke sammenligne bensin m EL.

Sitat fra: Jejl på fredag 11. januar 2013, klokken 18:25
Jeg hadde egentlig bestemt meg for Standard, men bygynner å helle mer og mer mot Performance.

Argumenter for Performance:

For å få tilsvarende økt akselerasjon fra 0-100 i en fosilbil må en ut med kanskje 4-500.000,- ekstra.

Om 5-15 år er det kanskje blitt avgifter på elbil, og hvis noe av avgiften kommer på effekten vil nok bruktbilverdien på Performance stige i takt med disse avgiftene.

Argumenter mot:

Dyrere

Dyrere forsikring

Epleskreller

Jeg går for standard 85kWh, noe mer blir hvertfall farlig for en som aldri har hatt mer enn 140hk..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA