💡 Nullstilling av rattvinkelsensor – Hvilket diagnoseverktøy har fungert for de

Startet av StianB, ons 11. jun 2025, kl. 11:44

« forrige - neste »

StianB

Hei!
Jeg har en Think City 2011-modell, og etter arbeid med styring eller hjulstillingskontroll trenger jeg å nullstille eller kalibrere rattvinkelsensoren (SAS).

Er det noen her som har lykkes med dette ved hjelp av et diagnoseverktøy?
Jeg er spesielt interessert i konkrete verktøy som har fungert, for eksempel Autel, Launch, Foxwell eller ThinkDiag.

✅ Fikk du tilgang til SAS-funksjon/nullstilling?
✅ Oppdaget verktøyet bilen automatisk, eller måtte du velge manuelt?
✅ Ble eventuelle feilkoder fjernet etterpå?

Hvis noen kan dele modellnummer eller skjermbilder, hadde det vært gull verdt!
På forhånd takk 🙏
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Marsto

Sitat fra: StianB på ons 11. jun 2025, kl. 11:44Hei!
Jeg har en Think City 2011-modell, og etter arbeid med styring eller hjulstillingskontroll trenger jeg å nullstille eller kalibrere rattvinkelsensoren (SAS).

Er det noen her som har lykkes med dette ved hjelp av et diagnoseverktøy?
Jeg er spesielt interessert i konkrete verktøy som har fungert, for eksempel Autel, Launch, Foxwell eller ThinkDiag.

✅ Fikk du tilgang til SAS-funksjon/nullstilling?
✅ Oppdaget verktøyet bilen automatisk, eller måtte du velge manuelt?
✅ Ble eventuelle feilkoder fjernet etterpå?

Hvis noen kan dele modellnummer eller skjermbilder, hadde det vært gull verdt!
På forhånd takk 🙏
Hei Stian. Dette var helt nytt. Har Think City rattvinkel sensor? Kan du beskrive litt mer hva som er problemet? Får du varsel eller indikasjon på at rattvinkel ikke er justert rett?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

StianB

Hei!  Ja den har rattvinkel sensor som jobber sammen med ESP, om rattvinkel ikke stemmer med rotasjons hastighet hjul så trigges ESP. 

Problemet er at rattvinkel sensor har forskjøvet seg og jeg må derfor kjøre kalibrering, men vet ikke hvilket verktøy som kan kalibrere.

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Marsto

Sitat fra: StianB på ons 11. jun 2025, kl. 18:01Hei!  Ja den har rattvinkel sensor som jobber sammen med ESP, om rattvinkel ikke stemmer med rotasjons hastighet hjul så trigges ESP. 

Problemet er at rattvinkel sensor har forskjøvet seg og jeg må derfor kjøre kalibrering, men vet ikke hvilket verktøy som kan kalibrere.

Stian
Hei igjen Stian. Veldig interessant. Jeg kan ikke huske noen på forumet har nevnt eller skrevet om dette. Håper noen har peiling her på forumet fordi jeg kan ikke finne noe litteratur som beskriver hverken ESP eller rattvinkel sensor. Hvis ingen kommer med mer påfyll her så er de eneste jeg kan tenke som har noe info er Elbilmek.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA