Hvor kraftig er en fantombrems hos Tesla?

Startet av Gourm, tirsdag 10. juni 2025, klokken 14:35

« forrige - neste »

turfsurf

Helt klart. Her i huset er den andre part vesentlig mere lettskremt enn meg, og stresser mye mere over tilløp til fantombremsing, selv om det faktisk ikke skjer noe. Bare ett nøkk i bremsen er nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. juni 2025, klokken 06:48Min definisjon dekker fra "kink I nakken". En bør ikke ha på autopilot på Sørvestlandet med det. Kan f.eks. være at det er 80 på en vei med tunnel, og så er det 40 i en annen vei som går oppå tunnelen. Føler oppbremsing er kraftig, som kan spenne allerede stramme muskler. I tillegg har du den økte faren for å bli påkjørt bakfra som en nakkeskadd bør unngå. Jeg vet ikke om min bil er ekstra utsatt, eller om veiene ikke er luket for feil i software, eller om det skyldes mine 2021 ekte sensorer. Men jeg er ikke fornøyd med automatiske oppbremsinger.

Er ikke bare din med ekte sensorer som er overnervøs. Min, med pur "in camera we trust", er også tidvis i det paranoide hjørnet. Og de verste oppbremsingene er av det kraftige slaget. Hittil på rundt 2 måneder har det blitt 3 nødbremsinger. Og da menes virkelig nødbrems, med skrik og hyl og full bremseeffekt. Alle gangene helt ut av det blå uten den minste lille reelle fare. Takk og pris har det ikke vært noen umiddelbar fare for trafikanter bak meg de gangene. Men det er absolutt til fare.

Fordelen med all fantombremsingen den hittil har demonstrert er at jeg får ha bilen for meg selv. Ulempen er at jeg har fått beskjed om at bilen er uaktuell for bruk på ferieturen i sommer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på I går kl. 08:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. juni 2025, klokken 06:48Min definisjon dekker fra "kink I nakken". En bør ikke ha på autopilot på Sørvestlandet med det. Kan f.eks. være at det er 80 på en vei med tunnel, og så er det 40 i en annen vei som går oppå tunnelen. Føler oppbremsing er kraftig, som kan spenne allerede stramme muskler. I tillegg har du den økte faren for å bli påkjørt bakfra som en nakkeskadd bør unngå. Jeg vet ikke om min bil er ekstra utsatt, eller om veiene ikke er luket for feil i software, eller om det skyldes mine 2021 ekte sensorer. Men jeg er ikke fornøyd med automatiske oppbremsinger.

Er ikke bare din med ekte sensorer som er overnervøs. Min, med pur "in camera we trust", er også tidvis i det paranoide hjørnet. Og de verste oppbremsingene er av det kraftige slaget. Hittil på rundt 2 måneder har det blitt 3 nødbremsinger. Og da menes virkelig nødbrems, med skrik og hyl og full bremseeffekt. Alle gangene helt ut av det blå uten den minste lille reelle fare. Takk og pris har det ikke vært noen umiddelbar fare for trafikanter bak meg de gangene. Men det er absolutt til fare.

Fordelen med all fantombremsingen den hittil har demonstrert er at jeg får ha bilen for meg selv. Ulempen er at jeg har fått beskjed om at bilen er uaktuell for bruk på ferieturen i sommer.

Skjer dette også når du ikke har på Autopilot / Cruise Control? For meg er bremsingen kun hvis jeg har en av de på, så vidt jeg husker. Nå er det svært sjeldent jeg har noe av det på pga dette.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 09:42Nå er det svært sjeldent jeg har noe av det på pga dette.
Samme her. Med passasjerer kjører jeg selv, og alene benytter jeg CC. AP er for nøkkete og jævlig.
Aldri opplevd noe fantombrems uten at CC/AP har vært påslått da.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Min påstand er at Teslas ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) er blant (eller kanskje) markedets dårligste.

turfsurf

Tja, jeg synes Tesla kjører best og kan være aktiv lengst av samtlige. Samtidig er de absolutt værst på fantombremsing.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 17:23Tja, jeg synes Tesla kjører best og kan være aktiv lengst av samtlige. Samtidig er de absolutt værst på fantombremsing.

+1.

Hadde en Polestar 2 (2019), og den var ikke i nærheten. Man lærer seg å forutsi oppbremsing, og da er resten en lek.

Utenkelig å kjøre noe som ikke gir samme grad av assistanse.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

SitatTja, jeg synes Tesla kjører best og kan være aktiv lengst av samtlige.

Imponerende  :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA