Model Y LR 2021 vs 2022

Startet av kimaern, tir 10. jun 2025, kl. 10:20

« forrige - neste »

kimaern

Hei,

Har forsøkt å finne noe på dette, men klarte ikke å finne en direkte sammenligning på disse to modellene. Har lest litt, men vil også høre fra folk som faktisk har opplevd begge to.

Akkurat nå får man jo MY LR 2022 helt ned i 330 000, men man kan spare ytteligere ved å gå ned til 2021. Hva er forskjellen? Har lest om CPU-forskjellen på Intel mot AMD, er denne så stor at det er verdt 30-40 000?

Støyforskjell på 2021 mot 2022 har jeg hørt er en faktor, vil jeg sitte og irritere meg over kjøpet av en 2021 pga mye støy?

Rekkevidde - 2022 ser jeg man kan få helt opp i 542km, mens 2021 virker å ha noe lavere rekkevidde. Min lengste faste kjøretur blir Nannestad-Risør, bør klare hele turen uten stopp både vinter og sommer med begge modellene?

Andre ting jeg ikke nevner her som kan være forskjell og grunn nok til å gå opp på 2022?

Takk for all hjelp og tips!

ToWalkOrDrive

Kan virke som at ikke bilene er så veldig forskjellig rekkeviddemessig, men at det får stort utslag på WLTP, og ikke på den mer reelle for Nannestad-Risør: amerikanske EPA. Der er forskjellen bare ca 7km.

Vet ikke om du kommer helt frem i snø / kaldt vær. Som regel føler jeg for en liten pust i bakken med min Model Y før jeg når 4 timer. Vet ikke om det sier mest om støy, setene eller meg.

Tror fjørene er litt mer behagelig på 2022, og litt mindre støy, men alt er mindre forskjeller. Men kan være verdt deg. Jeg har bare prøvd 2021. Det er klart at om du får en ett år nyere bil for 30-40.000 mer så er ikke det så gale.
Tesla Model Y                         2021-

Breezec

De første Model Y (fra kina) kom med LG 5C batteriet på ca 75kWh, mens de nyere har LG 5L, ca 79kWh.
Når det gjelder Intel/AMD så gikk de samtidig over til li-ion 16V batteri framfor 12V blybatteri, disse vil antaglig holde bedre enn tidligere batterier.
Intel lugger litt mer enn AMD, og mangler funksjonalitet. Jeg ville gått for AMD, men Intel er raskt i forhold til mange andre bilmerker uansett.

2026 Model 3 Performance

kimaern

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 10. jun 2025, kl. 13:57Kan virke som at ikke bilene er så veldig forskjellig rekkeviddemessig, men at det får stort utslag på WLTP, og ikke på den mer reelle for Nannestad-Risør: amerikanske EPA. Der er forskjellen bare ca 7km.

Vet ikke om du kommer helt frem i snø / kaldt vær. Som regel føler jeg for en liten pust i bakken med min Model Y før jeg når 4 timer. Vet ikke om det sier mest om støy, setene eller meg.

Tror fjørene er litt mer behagelig på 2022, og litt mindre støy, men alt er mindre forskjeller. Men kan være verdt deg. Jeg har bare prøvd 2021. Det er klart at om du får en ett år nyere bil for 30-40.000 mer så er ikke det så gale.

Takk for svar. Har alltid et stopp eller to på vei ned til  Risør, men ønsker meg en bil som kan ta hele strekningen. Så en som testet en Y i Canada på -25, og basert på hans utregninger kom jeg frem til at jeg ville klart Nannestad-Risør på de kaldeste dagene her i Norge også.

Har også hørt det du nevner ang. støy, og tror jeg bare må prøvekjøre for å sjekke hvordan det føles. Har ganske mye støy i min superb allerede, så om det er omtrentlig samme så er det jo ikke noe problem.

kimaern

Sitat fra: Breezec på tir 10. jun 2025, kl. 14:15De første Model Y (fra kina) kom med LG 5C batteriet på ca 75kWh, mens de nyere har LG 5L, ca 79kWh.
Hva utgjør det, enkelt forklart for en som ikke helt har greie på elbil at all?

Sitat fra: Breezec på tir 10. jun 2025, kl. 14:15Når det gjelder Intel/AMD så gikk de samtidig over til li-ion 16V batteri framfor 12V blybatteri, disse vil antaglig holde bedre enn tidligere batterier.
Intel lugger litt mer enn AMD, og mangler funksjonalitet. Jeg ville gått for AMD, men Intel er raskt i forhold til mange andre bilmerker uansett.

Hvis forskjellen på de to chippene utgjør 40 000 på bilen, ville du fortsatt gått for AMD?

ToWalkOrDrive

Jeg har ikke lagt merke til noen lugging i min 2021 Kina-Model-Y. Synes derimot f.eks. Google Maps er lynrask når jeg zoomer inn og ut på satelitt-bilde / kart - merker ingen forsinkelse. Men har jo ikke prøvd nyere bil, så ikke vet jeg - kan jo føles bedre.

Husker jeg prøvekjørte en Skoda Superb med 190 hk en gang. Husker jeg ble så dritskuffa, pga støy og vibrering fra diesel-motoren. Hadde jo nesten bestemt meg for å kjøpe den før prøvekjøring. Ble ikke kjøp. Husker f.eks. Skoda Kodiaq var mye bedre, men ble ikke den heller. Poenget mitt er at jeg føler Model Y uansett år er en del bedre enn Superb på støy, selv om Model Y sin støykurve er mer jevnt oppover med fart. Lurt å prøvekjøre på alle typer asfalt og hastigheter, gjerne ut på motorvei. Så akkurat veien ned til Risør kan nok bli en del støy på en 2021.
Nesten så du også burde prøvekjørt en helt ny Model Y og, bare så du vet forskjellen ( 0% rente i 3 år på LR 4WD), men en 2021 til rundt 300.000 er jo uansett en del rimeligere bilhold når en teller alt opp etter 5 år f.eks.

Dersom det er 4 kWh forskjell på to Model Y, så er det ca 2-3 mil i forskjell i rekkevidde. Det er ca 2 minutters lading på en Tesla Supercharger med 150 kW effekt. Dersom du ikke når helt frem vil 5 minutters lading om vinteren ta deg ca 7 mil lenger.
Viktigste for å nå helt frem er nok å huske å lade helt opp natten før.

RJK

Ene og alene pga forskjellen på utnyttbar nyttelastekapasitet i kg, ville jeg holdt meg unna 2021-modellen. Den ble økt fra stusselige 315 kg til langt mer anvendelige 565 kg på 22-versjoner. 

Bare husk å dobbeltsjekke dette før du sier ja takk, så du ikke ender opp med en "2021" med tidlig registrering i 22 (og derved lav nyttelast), og derfor solgt som 22-modell! Sjekk altså alltid hva nyttelasten er på den aktuelle bilen før du binder deg til kjøp!

Kjedelig å bli stoppet med fremdeles ledig plass i bagasjerommet, men overvekt i antall kg, og måtte sette igjen mat, utstyr eller kone/barn/en selv, om en ble stoppet med overvekt, bare fordi man ville spare noen usle kroner. Eller kjøpt en 22-modell til høyere pris, men fremdeles med usselt lav nyttelast.

Tilfeldig funnet 21-modell fra finn
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EC94579

Tilfeldig funnet 22-modell fra finn
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=ED82620
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tir 10. jun 2025, kl. 15:46Ene og alene pga forskjellen på utnyttbar nyttelastekapasitet i kg, ville jeg holdt meg unna 2021-modellen. Den ble økt fra stusselige 315 kg til langt mer anvendelige 565 kg på 22-versjoner.

Bare husk å dobbeltsjekke dette før du sier ja takk, så du ikke ender opp med en "2021" med tidlig registrering i 22 (og derved lav nyttelast), og derfor solgt som 22-modell! Sjekk altså alltid hva nyttelasten er på den aktuelle bilen før du binder deg til kjøp!

Kjedelig å bli stoppet med fremdeles ledig plass i bagasjerommet, men overvekt i antall kg, og måtte sette igjen mat, utstyr eller kone/barn/en selv, om en ble stoppet med overvekt, bare fordi man ville spare noen usle kroner. Eller kjøpt en 22-modell til høyere pris, men fremdeles med usselt lav nyttelast.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EC94579

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=ED82620

Akkurat dette bryr jeg meg 0 om. Ikke at jeg kjører 100-vis av kilo med bagasje inni bilen, men dette er kun en papir-forskjell, som jeg aldri kan tro Vegvesenet gidder å legge seg oppi. Bilene skal vel være like egentlig.

Men det er sikkert bare meg, siden jeg er så vill  ;D

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 10. jun 2025, kl. 15:55
Sitat fra: RJK på tir 10. jun 2025, kl. 15:46Ene og alene pga forskjellen på utnyttbar nyttelastekapasitet i kg, ville jeg holdt meg unna 2021-modellen. Den ble økt fra stusselige 315 kg til langt mer anvendelige 565 kg på 22-versjoner.

Akkurat dette bryr jeg meg 0 om. Ikke at jeg kjører 100-vis av kilo med bagasje inni bilen, men dette er kun en papir-forskjell, som jeg aldri kan tro Vegvesenet gidder å legge seg oppi. Bilene skal vel være like egentlig.

Nå var dette ment som info til trådstarter, som spør om forskjeller. Dette er veldig greit å være klar over, så man slipper å bli overrasket.

Så kan slike som deg selvsagt velge å drite oppi det, det legger ikke jeg meg oppi, siden bilen sannsynligvis er like sikker med 565 i utnyttet lastekapasitet, selv om den er godkjent for langt mindre.

Men om man er like lite nøye på dette uansett bil, så håper jeg vi ikke ferdes langs de samme veiene på samme tid, for en overlastet bil er fort å miste kontroll på, spesielt på glatta, og er tilsvarende vanskelig å få "hentet inn igjen".

Idioter langs veien er det mer enn nok av, problemet er fort at de/dere setter andres liv i fare. Og gjør dere det med overlegg, så fortjener dere all straff dere kan få, og gjerne mere til.

Men klart, velger du å ta sjansen og blir stoppet med overvekt, så vil jeg definitivt ikke synes synd på deg om du blir stoppet og må laste av til du er innafor vekten. Det kan fort bli flere personer med den vektforskjellen, eller alt utstyret/bagasjen, om alle passasjerer nekter å gå av.

Tvert om, finner jeg ut at du er en kar som gjorde dette velvitende om at du kjørte med masse overvekt, så hadde jeg ledd både høyt og rått av deg! Spesielt i ditt nærvær! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tir 10. jun 2025, kl. 16:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 10. jun 2025, kl. 15:55

Nå var dette ment som info til trådstarter, som spør om forskjeller. Dette er veldig greit å være klar over, så man slipper å bli overrasket.

Så kan slike som deg selvsagt velge å drite oppi det, det legger ikke jeg meg oppi, siden bilen sannsynligvis er like sikker med 565 i utnyttet lastekapasitet, selv om den er godkjent for langt mindre.

Men om man er like lite nøye på dette uansett bil, så håper jeg vi ikke ferdes langs de samme veiene på samme tid, for en overlastet bil er fort å miste kontroll på, spesielt på glatta, og er tilsvarende vanskelig å få "hentet inn igjen".

Idioter langs veien er det mer enn nok av, problemet er fort at de/dere setter andres liv i fare. Og gjør dere det med overlegg, så fortjener dere all straff dere kan få, og gjerne mere til.

Men klart, velger du å ta sjansen og blir stoppet med overvekt, så vil jeg definitivt ikke synes synd på deg om du blir stoppet og må laste av til du er innafor vekten. Det kan fort bli flere personer med den vektforskjellen, eller alt utstyret/bagasjen, om alle passasjerer nekter å gå av.

Tvert om, finner jeg ut at du er en kar som gjorde dette velvitende om at du kjørte med masse overvekt, så hadde jeg ledd både høyt og rått av deg! Spesielt i ditt nærvær! 8)

Det jeg og skrev var ment som info for trådstarter.
Og, nei, jeg mente det ikke generelt for alle biler. Jeg mente det for Tesla Model Y 2021-modell, da ingen har klart å oppdage noen forskjeller fysisk mellom den og en Model Y 2022-modell som skulle tilsi økt nyttelast.

Ofte nedjusteres "totalvekt" / "nyttelast" av elbil-produsenter fordi noe av rekkeviddemålings-syklusen skal skje med fullastet bil, så da får du litt lengre rekkevidde med lettere lastet bil. Da Tesla så at RJK og andre syntes nyttelasten var et problem så trykket de noen taster og justerte den opp. Kan og ha noe med større batteri å gjøre (fikk høy nok rekkevidde på papiret).

Så jeg synes en bør nyansere viktigheten av nyttelast på akkurat denne modellen. Kan og nevne at fjørene på en Model Y 2021 er stivere enn en 2022, sånn at i realiteten oppfører bilen seg kanskje bedre med 500 kg nyttelast oppi enn en 2022-modell, særlig i svingene. Jeg har nå kjørt over 90.000 km med min Model Y, og den tar svinger helt fantastisk. Langt bedre enn noen forbrenningsmotor-biler jeg noen gang har kjørt, mye pga lavt tyngdepunkt, 19"/20" felger med 255mm brede dekk, og stive fjører sikkert.

Sånn utenom det så er det svært sjeldent jeg har noe tungt inni bilen, og nyttelasten på 315kg overskrider jeg svært sjeldent ettersom jeg har en tilhenger jeg bruker til alt graps, noe bilen også er fantastisk til å kjøre. Da kan jeg ha 1600 kg med meg. Det en må passe på er at gulvplatene bak i bagasjerommet er ganske tynne, så jeg klarte å knekke den en av de få gangene jeg hadde mye last. I tillegg er det verdt å merke seg at bilen ikke har fester for å stroppe fast ting, så en må bruke fantasien. Dette er den største begrensningen for å ta med seg tung last inni bilen.

For mange andre biler er jeg helt enig. F.eks. er fjørene myke og dekkene små og smale på en Kia e-niro 2019, sånn at den kan bli skummel, selv uten last, i svinger. I forhold til denne føles Model Y som et tog i svingene. Da snakker jeg om når en virkelig presser i svingene.

Er litt mer omtalt her:
https://elbil.no/fra-verst-til-best-i-klassen/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA