Svar ærlig!

Startet av What-a-watt, fredag 06. juni 2025, klokken 13:24

« forrige - neste »

ohowl

Det er utelukkende narsissister med autoritære nykker og noe psykopatiske trekk som driver med slikt fjas som OP spør om.

Resten av oss lever i virkeligheten og kjøper bil helt uavhengig av grad av politisk enighet med sjefen for skuta.

Herregud for en trist infantil gjeng det har blitt av folk som leser for mye aviser og oppriktig tror alle som er uenige med dem er nazister/fascister/kommunister/whateverister. Voksne mennesker!  ::)
2015 Leaf EU-Tekna (solgt) 80k km
2017 Tesla Model X 100D 205k km
2019 Tesla Model ≡ LR AWD 125k km

turfsurf

Sitat fra: ohowl på tirsdag 24. juni 2025, klokken 20:32Resten av oss lever i virkeligheten og kjøper bil helt uavhengig av grad av politisk enighet med sjefen for skuta.
Dine holdninger er ikke "resten av oss". Spørreundersøkelser har vist at befolkningen er ganske delt i dette spørsmålet, både når det gjelder Tesla og kinesiske biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. juni 2025, klokken 06:24
Sitat fra: ohowl på tirsdag 24. juni 2025, klokken 20:32Resten av oss lever i virkeligheten og kjøper bil helt uavhengig av grad av politisk enighet med sjefen for skuta.
Dine holdninger er ikke "resten av oss". Spørreundersøkelser har vist at befolkningen er ganske delt i dette spørsmålet, både når det gjelder Tesla og kinesiske biler.

Vil aldri kjøpe Tesla pga Musk og Trump sitt USA. Vil ikke støtte Trump gjennom å handle varer fra USA..gjelder da alle varer. Og Musk finner jeg rett og slett motbydelig og vil derfor ikke at mine penger havner i hans lommer.

Så det finnes mennesker der ute som handler etter meninger og holdninger. Jeg er en av dem. Hvor mange det er av oss vet jeg ikke.

Luring

Trur det er mange. Om ein ikkje handler ut fra overbevisning i kvardagen, når skal ein gjere det? Lite festtaler for min del iallefall. Når min Tesla blir solgt blir det ikkje ein ny Tesla (og heller ikkje kinabil).
Trur nok betydelig/stor del av salgsfallet til Tesla i Europa kjem av Muskedusken sine politiske utspel og samrøre med Trumpedumpen.
Eg holder også på å avslutte mitt abbonement hos AWS(Amazon) etter eg Besosossen lefla med Trumpedumpen, ikkje at det hjelper andre enn min samvittighet. Apple har eg naturligvis ikkje kjøpt noko av på minst 10 år. Microsoft & Google bruker eg men har plan om å utfase dei og til fordel for norske/europeiske alternativ.
Forbrukermakt har eg tru på!

turfsurf

Å bruke Microsoft og Google, men ikke Apple lurer jeg på argumenter for...

Når det gjelder Tesla, så fikk en kamerat og en kollega levert ny modell Y i går. Begge er absolutt ikke Musk eller Trump sympatisører, men jeg tror de ikke tenker på slikt når de kjøper bil. Har og en kollega som vegrer seg moot å kjøpe Tesla igjen, men sliter med å finne alternativer som gir like mye for pengene som Model Y.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ohowl

Hvis noen mener å kommentere på andres bil basert på hva man selv måtte mene om sjefen i selskapets politiske holdninger, er man nok i et helt ekstremt mindretall og ikke helt i vater.

Hvis man oppriktig tror folk gjør større forbrukerkjøp basert på politiske renhetsritualer for toppsjefen i aktuelt selskap er man også langt ute på vidda og sykler. I så fall på tide med en seriøs realitetssjekk. Hva folk sier for politisk kapital til folk de opplever som autoritære og hva de gjør i praksis er to vidt forskjellige ting. Det er ikke akkurat et område som savner forskning, dette...

Det handler ikke om å ikke agere i henhold til overbevisning og prinsipper, det handler om å ikke være en lettpåvirkelig fjomp for eksterne interesser.

Statistikken lyver uansett ikke: 4774 Model Y registrert så langt i juni, neste plass er BZ4X med 702. Spørreundersøkelser blant folk som uansett ikke vurderer Tesla blir litt vel søkt.
2015 Leaf EU-Tekna (solgt) 80k km
2017 Tesla Model X 100D 205k km
2019 Tesla Model ≡ LR AWD 125k km

ToWalkOrDrive

Jeg tar to kollegaer som nettopp har kjøpt ny bil. Han ene tenkte å kjøpe Tesla Model Y, men gjorde det ikke fordi han ikke ville støtte Musk. Endte med en brukt BMW iX.
Han andre endte opp med Xpeng G6 Performance fordi den var billigere enn Model Y AWD LR, og brydde seg mest om mye mas fra andre om han gikk for Tesla.

Så 100% av mine kollegaer lot Musk påvirke deres bilvalg i liten eller fullstendig grad.

Men folk pleier ikke å være langsinte på "skandaler", så Musk's rævslikking i Trumps svette sprekk er nok snart glemt, særlig når de så kledelig krangler.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Sitat fra: ohowl på lørdag 28. juni 2025, klokken 16:26Statistikken lyver uansett ikke: 4774 Model Y registrert så langt i juni, neste plass er BZ4X med 702. Spørreundersøkelser blant folk som uansett ikke vurderer Tesla blir litt vel søkt.
Dette blir også feil. Moral er alltid til salgs for en pris. Blir bilene billige nok (eller rentene lave nok), så kjøper nesten alle. Tesla har måttet rabattere en helt "ny" modell for å få solgt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Sitat fra: Contango på søndag 29. juni 2025, klokken 23:32
Sitat fra: ohowl på lørdag 28. juni 2025, klokken 16:26Statistikken lyver uansett ikke: 4774 Model Y registrert så langt i juni, neste plass er BZ4X med 702. Spørreundersøkelser blant folk som uansett ikke vurderer Tesla blir litt vel søkt.
Dette blir også feil. Moral er alltid til salgs for en pris. Blir bilene billige nok (eller rentene lave nok), så kjøper nesten alle. Tesla har måttet rabattere en helt "ny" modell for å få solgt.

For noe tull. Moral er ikke ALLTID til salgs. Selv MOT betaling vil jeg f.eks ikke gått mot egne prinsipper. Noen vil selvfølgelig det,men ikke alle.
Jeg har avslått en del penger gjennom livet pga egen moral og anser det helt normalt og ikke unikt på noen som helst måte. Dersom man går gjennom livet og tror alt kan kjøpes eller selges bare prisen er rett så tar man feil og forstår seg ikke på moral.

Luring

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. juni 2025, klokken 18:07Å bruke Microsoft og Google, men ikke Apple lurer jeg på argumenter for...
Apple boikottes fordi dei produserer hardware som slutter å fungere by design da dei slutter å oppdatere OSet så alle apper slutter å virke. Det hadde kostet dei lite å lage til i AppStore at ein kunne lastet ned programvare for den versjonen av OSet ein har, samt oppdatert OSet med siste SSL sertifikater slikt at dei i det minste kunne være brukt til å browse med, men nei. Tatt i betrakning "miljøploitikken" til Apple er det forkastelig av dei at ein kaster millioner av fullt brukbare dingser som kun mangler ei relatvt enkel programvareoppdatering.
På Android og det meste av M$ fungerer dette uten problemer, men dei selger jo primært heller ikkje hardware.

turfsurf

Sitat fra: Luring på mandag 30. juni 2025, klokken 07:09
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. juni 2025, klokken 18:07Å bruke Microsoft og Google, men ikke Apple lurer jeg på argumenter for...
Apple boikottes fordi dei produserer hardware som slutter å fungere by design da dei slutter å oppdatere OSet så alle apper slutter å virke. Det hadde kostet dei lite å lage til i AppStore at ein kunne lastet ned programvare for den versjonen av OSet ein har, samt oppdatert OSet med siste SSL sertifikater slikt at dei i det minste kunne være brukt til å browse med, men nei. Tatt i betrakning "miljøploitikken" til Apple er det forkastelig av dei at ein kaster millioner av fullt brukbare dingser som kun mangler ei relatvt enkel programvareoppdatering.
På Android og det meste av M$ fungerer dette uten problemer, men dei selger jo primært heller ikkje hardware.
Jeg må visst løpe hjem og slutte å bruke den 12 år gamle MacBook Proen min og den 17 år gamle Mac minien. Eller den 10 år gamle iPad Proen. Og du visste kanskje ikke at Samsung lenge bare leverte oppdateringer til OSet i to år? Og så er i det minste ikke Apple i business for å selge dine private data.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. juni 2025, klokken 05:42

For noe tull. Moral er ikke ALLTID til salgs. Selv MOT betaling vil jeg f.eks ikke gått mot egne prinsipper. Noen vil selvfølgelig det,men ikke alle.
Jeg har avslått en del penger gjennom livet pga egen moral og anser det helt normalt og ikke unikt på noen som helst måte. Dersom man går gjennom livet og tror alt kan kjøpes eller selges bare prisen er rett så tar man feil og forstår seg ikke på moral.

På seg selv skal man andre kjenne er det vel noe som heter. Akkurat rundt dette temaet er det vel folk i begge leire. Alltid er uansett et ord man bør være forsiktig med å bruke.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. juni 2025, klokken 07:23
Sitat fra: hELgenen på mandag 30. juni 2025, klokken 05:42

På seg selv skal man andre kjenne er det vel noe som heter. Akkurat rundt dette temaet er det vel folk i begge leire. Alltid er uansett et ord man bør være forsiktig med å bruke.

Alltid er et skummelt ord.
Det eneste man kan være sikker på er at folk er ulike og at ordtaket på seg selv kjenner man andre ikke nødvendigvis stemmer. Noen har lav moral,andre høy. Problemer i verden oppstår jo ofte når noen mener å vite hva andre mener eller ønsker..

Contango

Poenget mitt var at Tesla har måttet senke prisene for å selge flere biler. Det burde være ganske ukontroversielt å hevde at pris påvirker prinsipper (eller egen moral om du vil). Ga Tesla bort bilene sine ville alle her inne tatt i mot. Fikk man en LR Y til 300,000 ville svært mange kastet prinsipper på døra eller laget et rasjonale ("Tesla tjener uansett ikke penger til denne prisen"), osv, osv.
Det viktigste med "boikotten" av Tesla er derfor egentlig ikke volum men margin.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Sitat fra: Contango på mandag 30. juni 2025, klokken 18:02Poenget mitt var at Tesla har måttet senke prisene for å selge flere biler. Det burde være ganske ukontroversielt å hevde at pris påvirker prinsipper (eller egen moral om du vil). Ga Tesla bort bilene sine ville alle her inne tatt i mot. Fikk man en LR Y til 300,000 ville svært mange kastet prinsipper på døra eller laget et rasjonale ("Tesla tjener uansett ikke penger til denne prisen"), osv, osv.
Det viktigste med "boikotten" av Tesla er derfor egentlig ikke volum men margin.

Jeg ville ikke tatt imot en Tesla selv om det fulgte med penger. Folk er ulike og agerer ulikt. Vær forsiktig med ordet alle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA