Rekkevidde Model 3 2024

Startet av Toni O, tirsdag 03. juni 2025, klokken 14:34

« forrige - neste »

Handyman

#15
Ja, det du kaller anslag er jo bare bilens EPA-rekkevidde delt på 100, ganget med gjenværende prosent. Ganske misvisende store deler av året, selv om WLTP er mye værre. Navigasjonens anslag er noe helt annet. Her skiller Tesla seg fra mange andre.

- Wind speed & direction
- Elevation/grade
- Traffic speed
- Avg acceleration/deceleration
- Ambient temperature
- Humidity & pressure
- Solar load & cloud cover
- Initial battery %
- Initial battery temperature
- Gross combined vehicle weight
- Rolling resistance
- (Hello to everyone who's still reading through this list)
- Aerodynamic drag coefficient
- HVAC consumption
- Vehicle-specific energy consumption (bike rack or similar)
- Battery preconditioning

& more.

https://insideevs.com/news/696251/here-how-tesla-actually-determines-vehicle-range-predictions/

En litt morsom sak i oversettelsen av menyene i bilen til norsk. Tesla kaller det turprosjektering på norsk, fra det engelske "trip projection". Direkte oversatt skulle det blitt tur-projeksjon. Sikkert samme misforståelse som når nordmenn oversetter (video)projector til prosjektor. Det dreier seg om projisering, og har ingenting med prosjekt å gjøre. Projektor uttales uten S.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Veldig imponerende av Tesla Model 3 som profiterer på super regenerering og lav rulle- og luftmotstand. I dag var det og litt medvind. Viser at også WLTP er oppnåelig, selv om en ikke kjører WLTP-syklus. Den mest energieffektive bilen som finnes under slike forhold. Vært på veien I over 11,5 time om en trekker fra en halvtime med pauser. Til og med de største diesel-hodene vil føle det er ok å ta en pause da.

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Snittfart på 63km/t. Siste langtur (forrige helg) hadde vi en snittfart på litt over 75km/t (landevei). Kommer langt når man kjører sakte....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fyret

#18
Var det ikke kvarters pauser? Og fem pauser?
Kommer frem til 68 km/t i snitt.
Startet 09.10.

https://bil24.no/norge-har-lavest-snitthastighet-i-europa

turfsurf

Sitat fra: Fyret på lørdag 07. juni 2025, klokken 10:44Var det ikke kvarters pauser? Og fem pauser?
Kommer frem til 68 km/t i snitt.
Startet 09.10.

https://bil24.no/norge-har-lavest-snitthastighet-i-europa
Baserte meg det som ble skrevet over. 11,5t på 73 mil. Var det 1t 15m pause blir snittfarten noe høyere ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA