NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 02. juni 2025, klokken 11:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

[/quote]

Beklager mangelfull presisering,jeg mente at Y gikk 2 mil lengre Etter 0 %, ikke lengre totalt. Jeg mener at Y ikke leverer oppsiktsvekkende rekkevidde ift pris /konkurrenter, men at model 3 derimot gir Ekstrem mye rekkevidde ift pris og konkurrenter
[/quote]

Har du eksempler på andre biler som tilbyr innskudd på kun 2500 på dag 1, og så 4556,- i måneden i 3 år og 5632 for 7 år, og da en bil med:
- 700+ liter bagasjerom
- 4WD
- 0-100 på 4,8 sekunder
- 1600 kg hengerfeste inkludert
- varme i 5 seter

Xpeng G6 er kanskje det nærmeste?
https://www.bilia.no/biler/xpeng/biler/xpeng-g6/
Tesla Model Y                         2021-

elbil kjøp 2025

Beklager mangelfull presisering,jeg mente at Y gikk 2 mil lengre Etter 0 %, ikke lengre totalt. Jeg mener at Y ikke leverer oppsiktsvekkende rekkevidde ift pris /konkurrenter, men at model 3 derimot gir Ekstrem mye rekkevidde ift pris og konkurrenter
[/quote]

Har du eksempler på andre biler som tilbyr innskudd på kun 2500 på dag 1, og så 4556,- i måneden i 3 år og 5632 for 7 år, og da en bil med:
- 700+ liter bagasjerom
- 4WD
- 0-100 på 4,8 sekunder
- varme i 5 seter

[/quote]

Både xpeng og tmy er dessverre uaktuelle , mye grunnet vesentlige mangler på kjøreassistentene.

Jeg kan nevne Vw id4, Skoda enyaq og Huinday ioniq 5. Det er kampanje på de bilene nå og man får 30-40.000 kr i rabatt. Bilene er noe rimeligere , men de er noe ulikt utstyrt og det er vanskelig å sammenligne alle bilene direkte .

Har /har hatt Nissan og Kia biler med varme i alle seter, men vi benyttet aldri dette fordi kupeen uansett varmes meget raskt og effektivt. For mine behov har alltid 1200 kg hengervekt vært nok, men ser at noen kan ha behov for mer. 0-100 tidene er et kunstig behov skapt av media og en del Tesla eiere- de fleste elbiler i dag har gode nok tider. I praktiske tester har flere biler tilsvarene baggasje plass som tmy, sjekk Tesla Bjørn sine lister.

Jeg er enig i at rentekampanje kan være gull verdt for noen, for min del bruker jeg i likhet med mange andre boliglånet. I mitt tilfelle måtte jeg betalt 5500 kr per måned for en enyaq/id4 eller ioniq 5, i 10 år med dagens rente. Fordi bilene er noe rimeligere enn Tmy, ender man opp med omtrent lik totalpris.

Man får noen mer unike pluss ved både id4, enyaq, i5 og tmy- ingen er best på alt. For mine behov scorer de andre bedre enn Tmy. Så er det bra at andre får dekket sine behov og er tilfredse med Tmy :-)
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

turfsurf

Sitat fra: Speeder på onsdag 02. juli 2025, klokken 18:13Hva er det de scorer bedre på?
Det blir vel subjektivt, f.eks regner mange at travel assist på ID.4 er av de bedre. Samt at man får HUD for de som liker det, og knapper på Enyaq. Ioniq 5 lader fortest, Tesla lader vel totalt sett tregest av disse.

Tesla er plassmester, har bedre hengervekt (enn MEB) og er sportsligere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elbil kjøp 2025

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juli 2025, klokken 18:20
Sitat fra: Speeder på onsdag 02. juli 2025, klokken 18:13Hva er det de scorer bedre på?
Det blir vel subjektivt, f.eks regner mange at travel assist på ID.4 er av de bedre. Samt at man får HUD for de som liker det, og knapper på Enyaq. Ioniq 5 lader fortest, Tesla lader vel totalt sett tregest av disse.

Tesla er plassmester, har bedre hengervekt (enn MEB) og er sportsligere.

God oppsummering. Man kan også nevne seter (selv om de i nye tmy også nå et blitt gode), led matrix lysene er noen hakk bedre, visker automatikk, mer allsidig komfort på krevende underlag (selv om tmy nå er blitt god/langt bedre), litt mer valgmuligheter feks Dcc understell mm. (Selv om jeg personlig liker bedre Teslas filosofi om at alle får mye utstyr uansett-altså enkel bestilling med mye inkludert. Fordelen med feks vw , er at man kan spekke billig bil og ikke må kjøpe bil til 50.000 kr mer-slik Tesla legger opp til.

For meg er det underlig at enkelte later til å tro at det bare er en god bilpakke her i verden. Jeg mener det np finnes en rekke, noe som er bra for oss forbrukere
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

ToWalkOrDrive

Kanskje at Tesla's bestillings-enkelhet / nettbestilling / svar der og da, transparente priser / ingen rygg-skrubbing / APKML-medlemsskap nødvendig for å få beste avtale, gjør at unge etablerere velger Tesla og?

Unge må spare hver krone til huslån for å få boliglån, sånn at de først må kjøpe bolig (som skal tåle over 8% rente, ha 10% egentlignkapital, og i tillegg maks 5 x inntekt), for deretter å sjekke om de får kjøpt bil (Tesla). Så er vel life hakk å bestille Tesla dagen før overtakelse av bolig / huslånstart sånn at billånssøknaden med kun 2500 i Tesla-egenkapital sklir fint gjennom og  ;D

...og så havregryn og melk til frokost, lunsj og kvelds, med fiskepinner og spagetti til middag i 5 år....  :)

TJV

[/quote]

- 700+ liter bagasjerom
- 4WD
- 0-100 på 4,8 sekunder
- varme i 5 seter

[/quote]

Tilfeldigvis så traff Tesla AKKURAT de parameterne 😄😄😄

Visst man slenger inn parametre som solgardin, sitteputeforlenger, et enkelt og elegant løsning på hengerfeste, Apple CarPlay eller Android, frontlys som ikke blender andre, forholdsvis billig forsikring, så kan jo TILFELDIGVIS VW passe inn i de parametrene 😄😄😄
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ToWalkOrDrive

Er jo bedre å sitte i bilen som blender enn å bli blent selv  :D  Vil du være hammeren eller spikeren, som Oscar Westerlin sa i forræder  :)

Jeg har den enkleste hengerfesteløsningen - står på alltid  :)
Er VW forsikring billigere? Hvor mye koster den?

Baksetene på Model Y har i hvertfall sota sidevinduer og sota takvindu som standard.

Mange mener en ikke savner CarPlay når en har Tesla. Jeg aner ikke.

Var ute og kjørte i dag, OG DET ER NOK NÅ! Så 5 Teslaer samtidig av 8 biler. Det er over 77500 Model Y på veiene, og 50500 Model 3, altså 128.000 til sammen.

Kan folk heller kjøpe Cupra og A6 Touring og andre kule biler en stund? Kan jo få klaustrofobiske anfall når ALLE bilene er Tesla.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. juli 2025, klokken 00:03Kan jo få klaustrofobiske anfall når ALLE bilene er Tesla.
Når jeg ser den nye Yen bakfra i sort utgave så tenker jeg alltid på Darth Vader. Med den fotgjengervarslelyden  føles det som å kjøre rundt i Star Wars...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. juli 2025, klokken 00:03Mange mener en ikke savner CarPlay når en har Tesla. Jeg aner ikke.

Det gjør man! (Android Auto er det jeg savner da, Carplay bruker jeg ikke).

turfsurf

Sitat fra: Suverin på fredag 04. juli 2025, klokken 08:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. juli 2025, klokken 00:03Mange mener en ikke savner CarPlay når en har Tesla. Jeg aner ikke.

Der er jeg motsatt. Savner ikke CarPlay (vel, litt grunnet noen podcast apper) i Teslaen. Men det kommer jo an på hva man bruker av apper.

Speeder

Sitat fra: Suverin på fredag 04. juli 2025, klokken 08:31

Jeg har en bil med og en uten, hva savner du fra Android auto? Kanskje det er noe funksjonalitet der jeg ikke har tatt i bruk på aktuell bil.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Rosstopher

Jeg har en bil med Android Auto og en Tesla. Jeg kjører også stadig biler med Android Auto på ferie. Har ikke en eneste gang savnet Android Auto i Teslaen. Systemet som er innebygd der er bedre IMO.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Suverin

Sitat fra: Speeder på fredag 04. juli 2025, klokken 10:47Jeg har en bil med og en uten, hva savner du fra Android auto? Kanskje det er noe funksjonalitet der jeg ikke har tatt i bruk på aktuell bil.

At alt jeg har gjort på telefonen bare fortsetter i bilen.. om jeg har hørt på podcast i nrk-appen, eller lydbok i Bookbeat/Nextory så er det rett på sak når jeg er i bilen. Om jeg har planlagt en tur/ferie i gmaps/abrp på pc eller telefon, så ligger det klart. Nyhetsstreamene mine ligger klar til å lyttes på. Kalender/teams/telefoni/varsler osv er bedre integrert.

I Tesla er jeg låst til streamingtjenester jeg ikke benytter eller Dab-radio, alternativt må jeg må bruke Bluetooth, og trykke på telefonen. Så i Teslaen blir det stort sett radio ;)

Navigasjon/bilinstillinger etc funker fint i Teslaen, men selve mediedelen syns jeg er ganske kjip, spesielt om man ikke benytter seg av de få streamingtjenestene som er tilgjengelig.

TJV

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. juli 2025, klokken 00:03Er jo bedre å sitte i bilen som blender enn å bli blent selv  :D  Vil du være hammeren eller spikeren, som Oscar Westerlin sa i forræder  :)

Jeg har den enkleste hengerfesteløsningen - står på alltid  :)
Er VW forsikring billigere? Hvor mye koster den?

Baksetene på Model Y har i hvertfall sota sidevinduer og sota takvindu som standard.

Mange mener en ikke savner CarPlay når en har Tesla. Jeg aner ikke.

Var ute og kjørte i dag, OG DET ER NOK NÅ! Så 5 Teslaer samtidig av 8 biler. Det er over 77500 Model Y på veiene, og 50500 Model 3, altså 128.000 til sammen.

Kan folk heller kjøpe Cupra og A6 Touring og andre kule biler en stund? Kan jo få klaustrofobiske anfall når ALLE bilene er Tesla.

Da har jo vi samme løsning på hengerfeste da! Mitt står alltid også på, bare vipper det opp når det ikke er i bruk. Tar vel 3 sekund inkludert å trykke på knappen. Og tilhengerkontakten er ikke gjemt, den er montert på kroken.

Har betalt 881,93 kr mnd inkl alt, ja inkl trafikkavgift til staten, leiebil og alt som er. Husker ikke egenandelen i farten.

Hva koster Teslaen din i mnd med avgiften?

Når eg hører hva andre betaler for Teslaen sin i forsikring så har jeg funnet ut at det jeg betaler i forsikring og service annethvert år, blir ca det samme som kun forsikring på Tesla. Men jeg sitter igjen med en bil som har nysmurte bremser og litt andre ting, spørs hva service det er.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA