NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 02. juni 2025, klokken 11:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

En feilkilde på NAF-testen er alle de pausene de tar. Da blir jo batteriet kjølt ned, sånn at forbruket blir kunstig høyt, ettersom bilen må varme det opp igjen når en begynner å kjøre...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Etter 10 mil:
Ser at Ford Capri gjør det bra.
Ser som vanlig at Polestar, Byd, Kia (EV3), Tesla Model 3 og Bmw (iX) gjør det sterkt.

Model Y og ID7 har foreløpig lidd litt av små batteri.
Tesla Model Y                         2021-

Fyret

Blir snitthastighet også oppgitt ved endt tur?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Fyret på onsdag 04. juni 2025, klokken 12:06Blir snitthastighet også oppgitt ved endt tur?

Tror ikke de pleier det, men står hvilken klokke de ulike bilene stopper, og hvor langt de kjørte. Men så må en trekke fra for x antall 15min pauser. Ser de f.eks. ikke kjørte motorveien (E6) ved Mjøsa, men kjørte på vestsiden på Riksvei 4. Litt snodig, men er kanskje fordi mange hytteeiere som bor i Oslo og har hytte i midt-Norge tar den veien. Blir vel 70-80 i snitt tipper jeg.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. juni 2025, klokken 11:43En feilkilde på NAF-testen er alle de pausene de tar. Da blir jo batteriet kjølt ned, sånn at forbruket blir kunstig høyt, ettersom bilen må varme det opp igjen når en begynner å kjøre...
Det er vel snakk om 2 stopp á 15 minutter i løpet av hele testen. Det kan kanskje ha litt å si om vinteren om det er skikkelig kaldt og gjerne litt vind i tillegg, temmelig mye mindre på sommeren selv om det ikke skulle være knallsol og vindstille.

Men uansett er det minimalt det koster ekstra på så kort tid. I tillegg er det likt for alle som er med, så igjen som egentlig får noe større eller mindre avvik pga dette. Det veies uansett opp ved at snitthastigheten er i det lave skiktet, i og med at de unngår motorvei som best de kan, slik ruten er lsgt opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#35
Sitat fra: RJK på onsdag 04. juni 2025, klokken 12:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. juni 2025, klokken 11:43En feilkilde på NAF-testen er alle de pausene de tar. Da blir jo batteriet kjølt ned, sånn at forbruket blir kunstig høyt, ettersom bilen må varme det opp igjen når en begynner å kjøre...
Det er vel snakk om 2 stopp á 15 minutter i løpet av hele testen. Det kan kanskje ha litt å si om vinteren om det er skikkelig kaldt og gjerne litt vind i tillegg, temmelig mye mindre på sommeren selv om det ikke skulle være knallsol og vindstille.

Men uansett er det minimalt det koster ekstra på så kort tid. I tillegg er det likt for alle som er med, så igjen som egentlig får noe større eller mindre avvik pga dette. Det veies uansett opp ved at snitthastigheten er i det lave skiktet, i og med at de unngår motorvei som best de kan, slik ruten er lsgt opp.

Ok, så de skal ha 2 stopp på 10 timer, og så tar de første stopp etter 2 timer og 20 minutter... da bør de passe på og ikke drikke så mye på første pause  ;D  ;D  ;D

I det store og det hele har det ikke så mye å si, men med f.eks. Tesla Model 3 som nå er nede på 1,0 kWh per mil så kan det ha litt å si med pauser og nedkjøling av bil og batteri.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. juni 2025, klokken 12:37
Sitat fra: RJK på onsdag 04. juni 2025, klokken 12:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. juni 2025, klokken 11:43En feilkilde på NAF-testen er alle de pausene de tar. Da blir jo batteriet kjølt ned, sånn at forbruket blir kunstig høyt, ettersom bilen må varme det opp igjen når en begynner å kjøre...
Det er vel snakk om 2 stopp á 15 minutter i løpet av hele testen. Det kan kanskje ha litt å si om vinteren om det er skikkelig kaldt og gjerne litt vind i tillegg, temmelig mye mindre på sommeren selv om det ikke skulle være knallsol og vindstille.

Men uansett er det minimalt det koster ekstra på så kort tid. I tillegg er det likt for alle som er med, så igjen som egentlig får noe større eller mindre avvik pga dette. Det veies uansett opp ved at snitthastigheten er i det lave skiktet, i og med at de unngår motorvei som best de kan, slik ruten er lsgt opp.

Ok, så de skal ha 2 stopp på 10 timer, og så tar de første stopp etter 2 timer og 20 minutter... da bør de passe på og ikke drikke så mye på første pause  ;D  ;D  ;D
Godt turvante folk har med seg remedier for å løse slike problemer. 😉

En flaske eller to for "påfyll", og damene må/bør vel ha sånn derre tissetut-greie som skal gjøre at de og kan tisse stående sånn som oss menn! 😁

Kun en 10er + mva fra ebay!

https://www.ebay.com/itm/388031919854?_skw=womens+travel+friend+peeing&itmmeta=
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Artig at den bilen som skal være mest kapabel offroad fikk punktert dekket  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 04. juni 2025, klokken 13:43Artig at den bilen som skal være mest kapabel offroad fikk punktert dekket  ;D

Ja, og så skandale at de ikke har med seg et reparasjons-kit i det minste.

Ekstra skandale at dekk-selskapet måtte ta med seg hjulet for å lappe et hull midt i slitebanen. Da er det jo lov å kjøre på med et THansen rep.kit til 100 kroner. Viser hvordan verden har blitt.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Rart at de snakker om resterende rekkevidde i km på bilene. Det er vel mye mere riktig å se på resterende batteriprosen ved de forskjellige sjekkpunktene. Ved 300km leder lucid klart, klart foran A6 og TM3 rett bak der igjen. Kan være TM3 tar igjen litt på vei opp på fjellet, så kan bli jevnt om andreplassen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#40
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. juni 2025, klokken 15:07Rart at de snakker om resterende rekkevidde i km på bilene. Det er vel mye mere riktig å se på resterende batteriprosen ved de forskjellige sjekkpunktene. Ved 300km leder lucid klart, klart foran A6 og TM3 rett bak der igjen. Kan være TM3 tar igjen litt på vei opp på fjellet, så kan bli jevnt om andreplassen.

Vet i hvert fall at Model Y er veldig god på å kjøre ned fjell og, sikkert både pga regenerering og at den triller godt, som en så mellom 100 og 150km strekket, hvor den kun brukte 3 prosentpoeng.

Veldig imponerende med 15 biler med over halv tank ved 300 km (altså over 50% batteri). Men de har vært heldig med været. Mye medvind så langt virker det som.
Tesla Model Y                         2021-

Fyret

Hva er det i korte trekk som blir kritisert med ruten som blir brukt? Er det den store stigningen opp til Hjerkinn som en ikke har mulighet til å "hente igjen"?

RJK

#42
Sitat fra: Fyret på onsdag 04. juni 2025, klokken 17:03Hva er det i korte trekk som blir kritisert med ruten som blir brukt? Er det den store stigningen opp til Hjerkinn som en ikke har mulighet til å "hente igjen"?
Topologien i korte trekk, men nå har de jo fjernet den ene, siste store klatringen, så da er det mindre ille enn før. Men klagingen stopper jo ikke likevel.

Uansett, jeg er på samme tid imponert og skuffet over Lucid. Tapet ser ut til å bli temmelig kraftig i km, selv om det ikke høres så ille ut i prosent. Samtidig imponert over rekkevidden likevel.

Her tror jeg bilen straffes både pga kombinasjonen lav fart, tung bil og brede dekk, samt at den ikke får virkelig skinne på grunn av lav luftmotstand. Til det er nok snittfarta for lav. Den ville dog ha stått frem som en "mester" som Autobahn-cruiser, der tapet mot endel andre biler ville vært mindre pga høyere fart.

Og med lynrask lading, er den fort klar til å ta godt med rekkevidde før ev. nytt ladestopp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Fyret på onsdag 04. juni 2025, klokken 17:03Hva er det i korte trekk som blir kritisert med ruten som blir brukt? Er det den store stigningen opp til Hjerkinn som en ikke har mulighet til å "hente igjen"?
Ja, den kommer så sent at mange biler er nede på stålet. Dermed stopper de i bakken, mens de som kommer opp får endel "gratis" på flatene. Dette skaper en falsk forskjell.

Den gamle ruta var mye verre, da man på toppen gikk rett i slak nedover i mange mil, for så å få en ny topp og så lang og bratt nedover før de igjen fikk lang flate frem og tilbake. Så kunne få 10 mil falsk forlenget rekkevidde.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 04. juni 2025, klokken 17:15
Sitat fra: Fyret på onsdag 04. juni 2025, klokken 17:03Hva er det i korte trekk som blir kritisert med ruten som blir brukt? Er det den store stigningen opp til Hjerkinn som en ikke har mulighet til å "hente igjen"?
Ja, den kommer så sent at mange biler er nede på stålet. Dermed stopper de i bakken, mens de som kommer opp får endel "gratis" på flatene. Dette skaper en falsk forskjell.

Den gamle ruta var mye verre, da man på toppen gikk rett i slak nedover i mange mil, for så å få en ny topp og så lang og bratt nedover før de igjen fikk lang flate frem og tilbake. Så kunne få 10 mil falsk forlenget rekkevidde.



I tillegg snakker NAF / Motor om praktisk rekkevidde. Men likevel skal de sirkle rundt på en topp som er på en mye høyere høyde over havet enn startpunktet, i stedet for f.eks. å kjøre hjemover igjen, som en ville gjort på en hyttetur. Så egentlig fremstår bilene dårligere enn de er.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA