Nyere elbil til fem personer

Startet av Simhav, lør 31. mai 2025, kl. 21:31

« forrige - neste »

Kires

Hadde vurdert en Toyota Auris med det budsjettet og behovet. De kan du få med 10 års garanti så lenge du har service hos Toyota. Men først ville jeg tatt en sjekk av S max på verksted for å få kartlagt tingenes tilstand, og mulig beholdt den.
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

Simhav

Sitat fra: Kires på ons 04. jun 2025, kl. 10:21Hadde vurdert en Toyota Auris med det budsjettet og behovet. De kan du få med 10 års garanti så lenge du har service hos Toyota. Men først ville jeg tatt en sjekk av S max på verksted for å få kartlagt tingenes tilstand, og mulig beholdt den.

Hadde bilen på verksted og fikk følgende beskjed:
Partikkelfilter må byttes og støvmansjett har røket på begge sider. Venter på pristilbud på rep. Spørs om det lønner seg å fikse den...

Vaduz

Sitat fra: Simhav på ons 25. jun 2025, kl. 21:05
Sitat fra: Kires på ons 04. jun 2025, kl. 10:21Hadde vurdert en Toyota Auris med det budsjettet og behovet. De kan du få med 10 års garanti så lenge du har service hos Toyota. Men først ville jeg tatt en sjekk av S max på verksted for å få kartlagt tingenes tilstand, og mulig beholdt den.

Hadde bilen på verksted og fikk følgende beskjed:
Partikkelfilter må byttes og støvmansjett har røket på begge sider. Venter på pristilbud på rep. Spørs om det lønner seg å fikse den...

Det lønner seg helt garantert, blir fort 100k i året for ny bil bare i kapitalkost og avskrivninger.

Simhav

Sitat fra: Vaduz på tor 26. jun 2025, kl. 16:32
Sitat fra: Simhav på ons 25. jun 2025, kl. 21:05
Sitat fra: Kires på ons 04. jun 2025, kl. 10:21Hadde vurdert en Toyota Auris med det budsjettet og behovet. De kan du få med 10 års garanti så lenge du har service hos Toyota. Men først ville jeg tatt en sjekk av S max på verksted for å få kartlagt tingenes tilstand, og mulig beholdt den.

Hadde bilen på verksted og fikk følgende beskjed:
Partikkelfilter må byttes og støvmansjett har røket på begge sider. Venter på pristilbud på rep. Spørs om det lønner seg å fikse den...

Det lønner seg helt garantert, blir fort 100k i året for ny bil bare i kapitalkost og avskrivninger.

Sant det, men hadde vært fint å ha en bil en slipper å bruke ca 25000 i året på verkstedsutgifter. Må vel bytte reg.reim på den i tilleg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Simhav på tor 26. jun 2025, kl. 16:55
Sitat fra: Vaduz på tor 26. jun 2025, kl. 16:32
Sitat fra: Simhav på ons 25. jun 2025, kl. 21:05
Sitat fra: Kires på ons 04. jun 2025, kl. 10:21Hadde vurdert en Toyota Auris med det budsjettet og behovet. De kan du få med 10 års garanti så lenge du har service hos Toyota. Men først ville jeg tatt en sjekk av S max på verksted for å få kartlagt tingenes tilstand, og mulig beholdt den.

Hadde bilen på verksted og fikk følgende beskjed:
Partikkelfilter må byttes og støvmansjett har røket på begge sider. Venter på pristilbud på rep. Spørs om det lønner seg å fikse den...

Det lønner seg helt garantert, blir fort 100k i året for ny bil bare i kapitalkost og avskrivninger.

Sant det, men hadde vært fint å ha en bil en slipper å bruke ca 25000 i året på verkstedsutgifter. Må vel bytte reg.reim på den i tilleg.

Hørte om en BMW iX3 eier som hadde skjeve bremseskiver før bilen var 5 år - 15.000 i regning, selv om bilens garanti ikke var utløpt.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Slitedeler (bremser, dekk) og service påløper det jo kostnader for på alle biler. Forskjellen på bil i og utenfor garanti er jo at man må dekke absolutt alt selv på en uten garanti. Er vel derfor det har blitt så populært med utvidet forsikring som dekker maskinskade/batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lør 28. jun 2025, kl. 07:44Slitedeler (bremser, dekk) og service påløper det jo kostnader for på alle biler. Forskjellen på bil i og utenfor garanti er jo at man må dekke absolutt alt selv på en uten garanti. Er vel derfor det har blitt så populært med utvidet forsikring som dekker maskinskade/batteri.

Bare for å høres ut som en "Tesla-Fan boy":

I gamledager, da Tesla også brukte stål som ikke var tilpasset elbil (2014 Model S), så fikk jeg helt gratis nye og forbedrede bremseskiver helt gratis fra Tesla da det var litt rust på dem. De skiftet dem til noen med en stålkvalitet som rustet mindre og gjorde også en over the air oppdatering som gjør at skivene tørkes av klossene jevnlig om en ikke bremser, mens BMW sier det er kundens problem om skivene blir skeive.

Mine Model Y bremseskiver er gode som nye etter snart 100.000 km.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Jepp, Tesla sine bremseskiver holder godt. Men servicen til Tesla var litt annerledes de første årene. Ikke sikker på om de ville gjort det samme nå.

Når det er sagt, så har vi hatt to i3er som var beryktet for rust på bremsene. Den første solgte vi etter 73k km, uten noe som helst problemer med skivene. Jevnlig bruk og vedlikehold gjør underverker for bremser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA