Nyere elbil til fem personer

Startet av Simhav, lørdag 31. mai 2025, klokken 21:31

« forrige - neste »

Simhav

Hei,
Har idag to biler. En leaf, og en eldre S-Max. Tenker å bytte ut begge bilene og kjøpe en elbil. Kriterier: rekkevidde på minst 150km vinterstid, plass til to voksne og tre barn over ti år. Helst så billig som mulig.

Håvar

Hvis pris og plass er kriteriene det går i ville jeg sett på Maxus Euniq 5 med 52 kWt batteri. Jeg kan ingenting om bilen, men den har et hav av plass.
Etter Bjørn Nyland sine tester har den rekkevidde på drøyt 180 km i 120 km/t og 270 km i 90 km/t (begge målt ved 10 grader utetemp)

Egen erfaring tilsier at vinterforbruk på landevei er omtrent som å ligge i 120 på motorvei. Veldig streng kulde krever såklart mer, avhengig av hvor i landet du bor bør du kunne klare 15 mil såfremt du ikke mener 15 mil på motorvei.
Disse ligger på finn fra 150' til 250 000 kr for '21- og '22-modeller. De rimeligste går hos Auksjonen, tipper det er tidligere leiebiler.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Finnes knapt nyttelast i Euniq-bilene. Hjelper lite med mye plass, om det kun er dyner man lovlig får fraktet! ;) Kan gå greit om man maks frakter 5 personer, og helst ikke alle som fullvokste personer, men som 7-seter har man knapt noe å gå på om alle setene er i bruk!

Skal man ha billig elbil med mye plass, så kan man begynne å se på disse bilene som også finnes som varebiler, men med 5 seter (eller 7 seter om det er et behov).

Peugeot e-Rifter, Renault Kangoo Z.E., Nissan e-NV200 Evalia er biler jeg ville vurdert. Bare pass på at når du skriver 150 km rekkevidde, så antar jeg du trenger det om vinteren og. Se derfor etter biler som klarer minst 200 km men helst 250 km, for rekkevidden går ned om vinteren, og brukte biler vil heller ikke klare full rekkevidde lengre pga degradering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

Søkte opp en Euniq 5 på finn og la inn info hos vegvesenet og fikk nyttelast 466 kg. Det er ikke bra, men for fem personer er det holdbart.

Kangoo, e-NV200 osv unnlot jeg bevisst å nevne siden de har enda mindre batteri og dermed knapp rekkevidde om vinteren.
e-Rifter kan være verdt å sammenligne. Ligger 50k kr høyere i pris, men man slipper kinesisk bil om det teller. E-rifter har litt lavere nyttelast(448kg), men fortsatt ok for fem stk
2015 e-Golf

kaiat

Jeg har selv sett litt på Rifter/Berlingo/Combo og har oppdaget at nyttelasten varierer mye på disse. Alt fra i underkant av 400 kg til noe over 500 kg. Nyttelast vil jo variere med tanke på ekstrautstyr, men har ikke helt funnet ut hvilket ekstrautstyr som drar ned nyttelasten. Vurderer du en av disse, er det altså verdt å sjekke vekta.

Simhav

Takk for svar. Skal sjekke ut disse bilene. NV tenker eg er uaktuelt med tanke på rekkevidde. Bilen skal stort sett brukes i Bergen, men har ca 10-15 turer i året nordover til Sogn og fj. Og til Geilo. Hadde vært fint å slippe å lade på veien, men må man så man.
Nyttelast- Blir ikke mye til overs når vi har trukket for vekten av passasjerer.
Hvordan er Peugeot e-2008 plassmessig og rekkevidde? Leser noen plasser at den mister mye rekkevidde på vinteren.
Ser ut til å være tungsolgt. 2021 modell til 200 000kr.

RJK

e-NV200 Evalia får du med 40 kWh batteri, og derved rekkevidde på nærmere 250 KM, som da er innenfor kravene. Altså, den må ikke forveksles med den opprinnelige Nissan e-NV200 med det lille batteriet.

https://elbil.no/test-av-nissan-e-nv200-evalia-gar-lett-200-kilometer/

Men klart, den er i det nederste sjiktet i forhold til hva den bør klare. Så her blir det jo vurdering av pris mot minimum rekkevidde som du anga!
Bosted Oslo

batterimannen

Peugeot e-2008 er liten. Ville ikke gått for den med 3 barn.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Svk

batterimannen

En fordel med Ariya med tohjulstrekk (i tillegg til pris), er at den har større bagasjerom enn AWD-utgaven.

BYD Seal U er en rimelig relativt stor bil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Svk

Seal U har enda dårligere nyttelast enn Ariya.
Ariya har ikke mer enn den må ha..

Sjekk ut evt bz4x eller id4 om en skal mye ut på tur å trenger Nyttelast

Suverin

Vi er fem (barn på 5, 9, 11) i en Solterra. Et av de romsligste baksetene i klassen, spesielt god plass i lengden, slik at jeg på snaut to meter kan ha sete helt bak og helt ned, mens de samtidig har god benplass bak meg. Kjører med takboks eller henger om vi skal ha med mye stasj. God nok nyttelast for fem (har vert på vekt med fullastet bil og takboks og hadde 100kg å gå på).

Kan få god deal på brukte. Billig å eie. Null tull, veldig billig forsikring, årlig service, men den er billig den og (betalte foreksempel 1400,- for forrige 3år/45kkm).

Eneste jeg savner på den er egentlig forvarming for raskere lading i kulden (den nye som kommer nå får forvarming). Og jeg savner å kunne spre ungene på to rader (6 eller 7 seter), for å unngå krangling og terging :)

Håvar

Sitat fra: RJK på søndag 01. juni 2025, klokken 17:45e-NV200 Evalia får du med 40 kWh batteri, og derved rekkevidde på nærmere 250 KM, som da er innenfor kravene. Altså, den må ikke forveksles med den opprinnelige Nissan e-NV200 med det lille batteriet.

Men klart, den er i det nederste sjiktet i forhold til hva den bør klare. Så her blir det jo vurdering av pris mot minimum rekkevidde som du anga!

Leaf med 40 kWh klarte 209 km i NAF sin vintertest, så tipper e-nv200 havner godt under dette. Både pga større luftmotstand og mye større kupé som skal varmes opp(og holdes varm).
Største ulempen med e-nv200 slik jeg ser det er Chademo-pluggen. Det er ofte bare ett uttak på ladeplassen for Chademo og lading tar laaaang tid så det blir fort kø på disse
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på mandag 02. juni 2025, klokken 09:19
Sitat fra: RJK på søndag 01. juni 2025, klokken 17:45e-NV200 Evalia får du med 40 kWh batteri, og derved rekkevidde på nærmere 250 KM, som da er innenfor kravene. Altså, den må ikke forveksles med den opprinnelige Nissan e-NV200 med det lille batteriet.

Leaf med 40 kWh klarte 209 km i NAF sin vintertest, så tipper e-nv200 havner godt under dette. Både pga større luftmotstand og mye større kupé som skal varmes opp(og holdes varm).
Største ulempen med e-nv200 slik jeg ser det er Chademo-pluggen. Det er ofte bare ett uttak på ladeplassen for Chademo og lading tar laaaang tid så det blir fort kø på disse
Ja, men det er innafor rekkeviddekravet.

Og pga de poengene dine, så bør den da altså være mulig å få temmelig billig. Som helt klart var et krav fra trådstarter! ;)
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA