Sykkelstativ til hengerfeste

Startet av TW838, onsdag 28. mai 2025, klokken 23:20

« forrige - neste »

TW838

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe et sykkelstativ til hengerfeste for en ID. Buzz GTX.

Jeg har sett på Thule VeloCompact F for 4 sykler med Fix4Bike-tilhengerfeste, men finner ingen informasjon om det fortsatt er mulig å åpne bagasjerommet med dette stativet. Er det noen som har prøvd og evt. kan sende et bilde?

Alternativet er Thule VeloSpace XT som skal ha stor nok åpningsvinkel for "svært store bakluker".
ID. Buzz GTX 2025

Suverin

Atera Strada DL fungerer på kassebiler i hvertfall. Det jeg hadde planlagt å kjøpe til kassebilen jeg hadde, men så ble bilen solgt før jeg fikk handlet stativet 😂

"Denne deluxe version, har et elegant skyvende uttrekk, som flytter syklene vekk fra bagasjerommet, før hele stativet tippes.

Denne funksjonen er ekstra god på biler med loddrett bakluke bl.a. Opel Zafira, VW Caravelle T5, VW Touran?, Citroen Berlingo, Fiat Doblo etc
"

https://bikable.no/tilbehor/transportutstyr/sykkelstativer-for-biler/atera-strada-dl3-til-3-sykler

https://peugeottraveller.wordpress.com/2017/08/03/atera-strada-bike-carrier-for-peugeot-traveller/

RJK

Sitat fra: TW838 på onsdag 28. mai 2025, klokken 23:20Hei,

Jeg vurderer å kjøpe et sykkelstativ til hengerfeste for en ID. Buzz GTX.

Jeg har sett på Thule VeloCompact F for 4 sykler med Fix4Bike-tilhengerfeste, men finner ingen informasjon om det fortsatt er mulig å åpne bagasjerommet med dette stativet. Er det noen som har prøvd og evt. kan sende et bilde?

Alternativet er Thule VeloSpace XT som skal ha stor nok åpningsvinkel for "svært store bakluker".
Stativet du har sett på, skal ha en fotpedal som gjør at du kan tilte dette bakover, og derved få tilgang til bagasjerommet, selv når du har lastet det opp med sykler.

https://www.thule.com/nb-no/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velocompact-f-3-13-pin-_-961500

Det jeg lurer mest på, er om kroken din er laget for Fix4Bike, eller om det er vanlig kule!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

Sitat fra: RJK på torsdag 29. mai 2025, klokken 00:08Stativet du har sett på, skal ha en fotpedal som gjør at du kan tilte dette bakover, og derved få tilgang til bagasjerommet, selv når du har lastet det opp med sykler.

Det var ingen Thule-stativer som fungerte på min kassebil (Spacetourer), da den store loddrette bakluken kolliderte med stativene selv om de var vippet bakover. På vanlig stasjonsvogn/suv fungerer det stort sett fint!

Så før man svir av gryn på stativ til Buzz, må man sjekke at luken går opp 👍

RJK

Sitat fra: Suverin på torsdag 29. mai 2025, klokken 00:25
Sitat fra: RJK på torsdag 29. mai 2025, klokken 00:08Stativet du har sett på, skal ha en fotpedal som gjør at du kan tilte dette bakover, og derved få tilgang til bagasjerommet, selv når du har lastet det opp med sykler.

Det var ingen Thule-stativer som fungerte på min kassebil (Spacetourer), da den store loddrette bakluken kolliderte med stativene selv om de var vippet bakover. På vanlig stasjonsvogn/suv fungerer det stort sett fint!

Så før man svir av gryn på stativ til Buzz, må man sjekke at luken går opp 👍
Alltids lurt å få testet, før man svir av fort 10-15K på et sykkelstativ!

:+1:

Prøvde å se om Thule hadde et stativ for å feste på bakluka istedet, slik man ser på andre varebiler og campingbiler, men ingen de mente var testet og godkjent!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

serenejet

Jeg har en Thule EasyFold XT F 3B og en Buzz GTX. Har ikke testet enda, men skal på hytta i dag og vurderte å ta med sykler, så kan sjekke!
2025 ID.Buzz GTX

serenejet

Ble ikke test i dag, men sjekket festet og Buzz GTX har Fix4Bike.
2025 ID.Buzz GTX

TW838

Ja, Fix4Bike er på plass, det var derfor jeg tenkte på VeloCompact F stativet. Fordelen med dette er også at det er 2kg lettere enn VeloSpace XT. Jeg skal ha med 4 sykler og maksvekt på tilhengerkobling er kun 65kg...

Men først må jeg finne ut om man fortsatt kan åpne bakluken med dette stativet.
ID. Buzz GTX 2025

ToWalkOrDrive

En må og tenke på hvilken type sykler en skal ha med, og hvor mye en er villig til å banne.
Dersom en f.eks. skal ha en del fulldemper-terreng-sykler bakpå så er uansett ikke VeloCompact / VeloSpace drømmevalget. Der er det bare 19cm mellom syklene.

Et stativ som Thule Epos har til sammenligning 25cm mellom syklene, som er enormt mye bedre vil jeg tro, og så kan du slå det veldig sammen så det ikke tar så stor plass. Dessverre koster det mer enn de fleste sykler.

https://www.thule.com/nb-no/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-epos-3bike-13pin-_-979100

Men hvis en vil ha tilgang til bakluke uten å ta av stativet så er det jo ikke riktig stativ.

Finnes utrolig mange "swing"-modeller i USA, men da kreves det firkant-rør og ikke kule-feste, så da utgår jo det.

Atera Strada DL så jo lovende ut, men da er du nede i 18cm mellom syklene, som er smalt

Så...jeg har ingen svar... men på forumet sykkel.org er det større sjanse for å finne noen med samme problem.
https://www.sykkel.org/search/?q=sykkelstativ&quick=1
Så kan lønne seg å registrere seg der og spørre om en ikke finner svar i de eksisterende trådene. Omtrent alle der driver med sykling og frakter sykler hele tiden.

Dersom en skal frakte sykler veldig sjeldent kan en og kjøpe Buzz Rack Buzzwing 4, som har god plass mellom syklene (24cm), men ikke så nice / sammenleggbart / lett å montere som Thule Epos. Har og samme problem som Epos med å få opp bakluken.
https://bikable.no/tilbehor/transportutstyr/sykkelstativer-for-biler/buzzrack-buzzwing-4-sykkelholder-til-4-sykler?srsltid=AfmBOoqf5J4nuyTulMVOVQZb-MEVL9Ug7tBcruUhxGFBiD1QyvM1FaRP
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Har Thule Epos 3, og det er fantastisk. God plass, vipper bakover (0 problem med tilgang på iX hvertfall), fantastisk festeopplegg for syklene og særdeles bra byggekvalitet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 30. mai 2025, klokken 14:22Har Thule Epos 3, og det er fantastisk. God plass, vipper bakover (0 problem med tilgang på iX hvertfall), fantastisk festeopplegg for syklene og særdeles bra byggekvalitet.

Dersom det vipper like godt som en Easy Fold så ser det faktisk ut som det kan funke på en ID Buzz også!

https://idkamper.com/product/thule-easy-fold-xt-2-bike-rack/

TW838

Dette ser lovende ut med Easy Fold, ja!

Jeg sendte en mail til Thule kundeservice for noen dager siden og fikk følgende svar i dag:
We don't test every bike rack with every car and it depends on how the towbar is installed.  Far from the car is better but the manual says a minimum of 40 mm for the bike racks. The Epos and Easyfold 3 have a 60 degree tilt, Velospace XT 3 has a 70 degree tilt and the other bike racks have a 50 degree tilt. So, the VeloCompact can only be tilted to 50 degrees, while the VeloSpace XT 3 can be adjusted to 70 degrees.
ID. Buzz GTX 2025

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TW838 på fredag 30. mai 2025, klokken 21:13Dette ser lovende ut med Easy Fold, ja!

Jeg sendte en mail til Thule kundeservice for noen dager siden og fikk følgende svar i dag:
We don't test every bike rack with every car and it depends on how the towbar is installed.  Far from the car is better but the manual says a minimum of 40 mm for the bike racks. The Epos and Easyfold 3 have a 60 degree tilt, Velospace XT 3 has a 70 degree tilt and the other bike racks have a 50 degree tilt. So, the VeloCompact can only be tilted to 50 degrees, while the VeloSpace XT 3 can be adjusted to 70 degrees.

Det var jo gode nyheter. Da bør jo både Epos, Easyfold og Velospace passe Buzz.
Ting å merke seg, om jeg forstår rett:

- Easyfold er 3 sykler med mulighet for 1 påbygg. Litt usikker på om noen plasser har 22cm og noen 19cm mellom syklene. Står forskjellig på forskjellige nettsider. https://takrails.no/thule-easyfold-3-4-sykler-pakketilbud.html?srsltid=AfmBOoqkmmVDhQUliVsRslrgjpAcgzhUwgVphiwfc8rOfF-xgazqWyA4

- Epos har kun plass til 3 sykler uten utbyggingsmuligheter, men har til gjengjeld 25cm mellom hver sykkel. Da måtte en hatt takstativ (Thule 591) i tillegg for 4. Sykkel.

- Velospace har plass til 3+1 sykler med ekstra adapter, men kun 19cm mellom syklene, så om en har masse fulldempere så blir det veldig trangt.

Epos er terrengsyklistenes favoritt, om de ikke trenger mer enn 3 sykler med seg:
https://www.sykkel.org/topic/251-thule-epos/

daktari

Trenger ikke Epos med 3 landeveissykler med normal åpen ramme og smale styrer (40 cm). Med breie styrer (80cm) og snodige fulldempede rammer så er Epos helt banebrytende.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

serenejet

Får ikke lagt inn bilde her, men testet Thule EasyFold XT for tre sykler på min Buzz GTX i dag og man kan åpne bakluka uten problemer. God klaring.
2025 ID.Buzz GTX

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA