Tåler en ladekabel å bli overkjørt på hytteparkeringsplass med oljegrus?

Startet av Mastiff, onsdag 28. mai 2025, klokken 19:57

« forrige - neste »

Mastiff

Vi setter opp en felles ladeboks i hyttefeltet, men for å slippe å sjonglere altfor mye med parkeringen tenkte jeg på å la ladekabelen gå over halve plassen når jeg lader selv (det er en annens parkeringsplass laderen blir plassert på, den som er nærmest hytta strømmen kommer fra). Med en timeters kabel går det helt greit. Men så er spørsmålet om den kabelen tåler å bli overkjørt et par ganger om dagen i høysesongen fra midten av juni til slutten av august, og tilsvarende i helgene i mai og september. Det er lagt oljegrus der på plassen. Vil det gå greit, eller bør jeg finne en annen løsning? Kanskje legge den inni et trekkerør av passende størrelse?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Stig-Arne

ville lagt overkjøringsbeskyttelse på den.
En kabel kan tåle å bli kjørt over 1 gang, eller 100 ganger. Men er egentlig ikke verdt å ta sjansen om man kan la vær.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/verkstedinnredning/beskyttelse/overkjoringsvern-2000033069

RJK

Er fort gjort at slike blir stjålet, så vil egentlig anbefale å legge den i et rør som graves ned i bakken, gjerne med tildekning i endene, og med et fall slik at ev. fuktighet fra regnskyll og/eller snøsmelting renner ut fremfor å  bli liggende i røret.

Sørg gjerne for å få noe låsing på kabelen så det blir omstendelig for andre å dra det løst og slenge i bakken, eller bruke uten tillatelse.

Kablene er gjerne litt verdi i og lett å omsette, samtidig som de er vanskelig å spore opp eller finne ut om de er tyvgods, så de er nok ettertraktet for en som er ute etter raske penger!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mastiff

Stig-Arne, jeg får ikke lov til å legge noe sånt på parkeringsplassen, den eies av noen andre igjen. Da må det i så fall flyttes med en gang det ikke brukes, og da er jeg egentlig like langt, for det vil være akkurat like lite konevennlig som denne parkeringsplassdansen.  ;D

RJK, jeg låser kabelen i ladeboksen (Easee har en funksjon for det). Jeg har en Easee midt i byen (bokstavelig talt midt i, 30 sekunder fra torget), og den har hengt i fred fordi den er låst. Den på hytta står også sånn til at man må vite hvor det er for å finne den. Å grave i den ett år gamle oljegrusen får jeg heller ikke lov til.

Mastiff

Kanskje en variant kunne være å bruke en trekvarttoms hageslange utenpå. Jeg vet ikke om det går an å skru opp kontakten på en ladekabel og trekke gjennom, ellers må jeg jo snitte den opp på langs og legge den rundt. Den beholder jo uansett formen, så det burde ikke være noe problem. Om jeg må bytte en sånn en gang i året er heller ikke det store offeret.

RJK

Sitat fra: Mastiff på onsdag 28. mai 2025, klokken 21:15Kanskje en variant kunne være å bruke en trekvarttoms hageslange utenpå. Jeg vet ikke om det går an å skru opp kontakten på en ladekabel og trekke gjennom, ellers må jeg jo snitte den opp på langs og legge den rundt. Den beholder jo uansett formen, så det burde ikke være noe problem. Om jeg må bytte en sånn en gang i året er heller ikke det store offeret.
hvor langt blir det, om du legger den "rundt" slik at den ikke vil bli overkjørt? Så langt at det ikke er et alternativ?
Bosted Oslo

turfsurf

Ville ikke overtenkt dette. Kjøp en av de blå Mennekes kablene, kan ikke tenke meg at de ikke tåler å bli overkjørt noen hundre ganger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mastiff

RJK, 25-30 meter ekstra, minst. Så det ville betydd at jeg måtte satt opp en egen ladeboks for plassen min, 6000 pluss elektrikerarbeid. Det kan være aktuelt om noen år, når jeg ikke har 5 mill i huslån (jeg selger meg ut når jeg pensjonerer meg og flytter fast til hytta), men ikke på de første tre årene.

Turfsurf, Mennekes lager vel ikke noe over 7,5 meter, tror jeg. Voldt er en av de få som leverer lang nok kabel som de sier skal funke på alt. Jeg la inn en melding på siden deres, så får vi se hva de sier om overkjøring.

RJK

Takker, ser de kan levere opp til 40 m lengde. Normalt sett er det jo lettere å flytte ladeboksen enn å bruke så lang lengde, men noen ganger er det mer praktisk å bruke lang ladekabel.

Du planlegger vel å snurre opp kabelen når den ikke benyttes tenker jeg, da vil vel også antall overkjøringer begrenses til de tider man lader. Da er det kanske bare å la det stå til, og kanskje heller ha en til ladekabel liggende, just in case.
Bosted Oslo

Mastiff

RJK, ja, det var planen. Og det vil være en kortere kabel der som de andre skal bruke.  :laugh: Men takk, jeg får se hva de svarer, når de svarer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA