Zaptec pro og internett i Sameiets garasje

Startet av Vollis47, mandag 26. mai 2025, klokken 23:29

« forrige - neste »

Vollis47

Da vi monterte kablet infrastruktur for lading av elbiler i 2018 med 3-4 Zaptec pro ladebokser, ble det satset på internett kommunikasjon til ladeboksene via kablene (PLC). Det var i hvertfall slik vi forsto det. Etterhvert har det blitt montert flere ladebokser til vi nå er oppe i 12 stk. Av og til har vi opplevd at en eller flere bokser har vært uten nettforbindelse, med derav redusert ladefart. Ved å ta ut sikringer, vente noen minutter og så legge disse inn igjen, har vanligvis normal ladefart blitt gjenopprettet. De siste månedene har dette skjedd oftere, og mer med de nyeste ladeboksene. Har andre erfart noe tilsvarende? Og hva har dere eventuelt gjort?
Vi har blitt foreslått å installere wifi. Har andre gjort det? Og har det medført mer stabil nettforbindelse?
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

RJK

Vi har 12 zaptec-bokser på utendørs anlegg for fellesladerne våre, samt ukjent antall "personlige" bokser for de som har garasjeplass i fellesanlegget.

Vi har vært tildels mye plaget med utfall av nettverksforbindelse, selv om boksene skal ha trådløs tilkobling allerede.

Operatøren Elaway har etter endel klager, vært å satt opp nye ladebokser med bedre wifi (og 5G?), og det har siden det, ikke vært noen utfall som jeg har fått med meg etter dette.

Vanskelig å skylde på bokser eller nettverk for dårlig ladefart, da det er dynamisk, og varierer tildels mye gjennom lang økt.

Kablet nettverk skal være mest stabilt, så kan ikke se at å bytte over skal ha noe å si, annet enn at dersom dere har begge, kan boksene velge det som gir best nett der og da. Men kommer jo an på kostnaden for å få lagt opp wifi.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Zaptec Pro ladere kan bruke Wi-Fi og Powerline kommunikasjon (PLC) for internettilkobling. De nyere modellene kan også benytte LTE / 4G. Zaptec Pro ladeboksene kan ikke automatisk bytte mellom WiFi, PLC eller 4G, dette er en manuell prosess via Zaptec appen via blåtann, dvs. en må fysisk være 1-2 meter fra ladeboksen.

Her jeg bor benyttet vi noe PLC i starten i 2017, men opplevde det raskt var ustabilt. Ref. Zaptec support var rådet å benytte WiFi i stedet for, som vi har gjort i stor grad fra 2018. Nyere ladebokser med støtte for 4G benyttes gjerne med 4G i stedet for. En periode var de nyere boksene ustabile på WiFi, men Zaptec har løst det via oppgradert programvare.

Det er enkelt å se via portalen om Zaptec ladere mister tilgangen på nettet, det loggføres pr lader. Vi har over 50 ladere og om WiFi faller ut helt eller delvis blir ladehastigheten sterkt redusert.

Å sette opp et enkelt WiFi nett vil være en enkel måte å løse dekning på.
Har en mange nye ladebokser kan 4G benyttes, om en har 4G dekning. Er garasjen i en kjeller er det ofte begrenset dekning. Utstyr for 4G dekning er det bare mobilselskapene som lovlig kan sette opp.

En artikkel om Powerline kommunikasjon (PLC) hos Zaptec:
https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/360008920497-Powerline-kommunikasjon-PLC
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Wibla

Vi monterte opp wifi for våre Zaptec-ladere i garasjekjeller, det har fungert utmerket så langt.
2018 Tesla Model S 75D

Vollis47

Takk for mange gode å lærerike innlegg og kommentarer. Vi skal få installert wifi og ser frem til at det er oppe og går.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

TB

#5
Kan legge til.

Det er bare støtte Wi-Fi 2.4 GHz: IEEE 802.11 b / g / n
WPA-sikkerhet: WPA2
Kanal må være mellom 1 - 11.
Det er de facto bransjestandard å bruke kanal 1, 6 og 11.
Kanal 12 og 13 er ikke støttet av Zaptec.
Minimum signalstyrke per ladestasjon: -74 dBm

For Powerline Communication (PLC) er det standeren HomePlug Green PHY®, 10 Mbit/s som benyttes.

https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/360002350138-Internettilkobling-og-nettverkskrav-til-Zaptec-ladestasjoner

Overført datamengde er liten, ca 25 MB nedlastet pr lader pr måned.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på tirsdag 27. mai 2025, klokken 22:25Kanal må være mellom 1 - 11.
Det er de facto bransjestandard å bruke kanal 1, 6 og 11.
Kanal 12 og 13 er ikke støttet av Zaptec.
Dette er ett gjengående problem på IoT utstyr. Komplett idioti at en klient ikke kan søke etter aksesspunkt på de frekvensene som er standardisert i de forskjellige landene. At Zaptec som er norsk ikke støtter det er i hvert fall elendig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 05:22
Sitat fra: TB på tirsdag 27. mai 2025, klokken 22:25Kanal må være mellom 1 - 11.
Det er de facto bransjestandard å bruke kanal 1, 6 og 11.
Kanal 12 og 13 er ikke støttet av Zaptec.
Dette er ett gjengående problem på IoT utstyr. Komplett idioti at en klient ikke kan søke etter aksesspunkt på de frekvensene som er standardisert i de forskjellige landene. At Zaptec som er norsk ikke støtter det er i hvert fall elendig.

Forklaring er trolig pga produsenten kjøper ferdige moduler for WiFi. Modulen støtter bare 2,4 GHz og kanal 1-11.

Regner med det finnes andre moduler som støtter 5 GHz og alle kanaler, men det har ikke vært prioritert å ta i bruk ny modul?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på onsdag 28. mai 2025, klokken 07:01Forklaring er trolig pga produsenten kjøper ferdige moduler for WiFi. Modulen støtter bare 2,4 GHz og kanal 1-11.

Regner med det finnes andre moduler som støtter 5 GHz og alle kanaler, men det har ikke vært prioritert å ta i bruk ny modul?
Greit at de ikke støtter 5GHz, men forskjellige kanaler avhengig av region har vært en del av standarden de siste 25 årene. 1-11 er for USA, ikke Europa.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:29Greit at de ikke støtter 5GHz, men forskjellige kanaler avhengig av region har vært en del av standarden de siste 25 årene. 1-11 er for USA, ikke Europa.

Helt klart burde det vært støttet. Antar årsaken er manglende prioritering i utviklingen av utstyr med WiFi støtte. Trolig er det rimeligere eller enklere å benytte moduler som ikke støtter alle kanalene.

Kombinert med at produsenten (Zaptec i dette tilfellet) slipper å lage meny med valg om riktig land for korrekt utvalg av kanaler?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på onsdag 28. mai 2025, klokken 15:29Helt klart burde det vært støttet. Antar årsaken er manglende prioritering i utviklingen av utstyr med WiFi støtte. Trolig er det rimeligere eller enklere å benytte moduler som ikke støtter alle kanalene.

Kombinert med at produsenten (Zaptec i dette tilfellet) slipper å lage meny med valg om riktig land for korrekt utvalg av kanaler?
Selvfølgelig er det enklere å drite i standarder. Da får de og la være å skryte på seg at de støtter WiFi i Europa.

Kan ikke forvente at folk flest forstår seg på slikt, og mye av dagens utstyr kommer med automatisk kanalvalg og kan fort ende med at ett eller flere aksesspunkt blir stående på kanal 13.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Er det noen som har en anbefaling om wifi-router vi bør anskaffe for garasjen? Det er to områder som kanskje trenger en extender e.l.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

turfsurf

Sitat fra: Vollis47 på fredag 30. mai 2025, klokken 13:22Er det noen som har en anbefaling om wifi-router vi bør anskaffe for garasjen? Det er to områder som kanskje trenger en extender e.l.
Jeg liker UniFi. Hakket over consumer utstyr, uten at det blir for dyrt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Sitat fra: Vollis47 på fredag 30. mai 2025, klokken 13:22Er det noen som har en anbefaling om wifi-router vi bør anskaffe for garasjen? Det er to områder som kanskje trenger en extender e.l.
Vi har også benyttet UniFi her også. Fungerer fint.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA