Bygg din drømme elbil

Startet av johbol, torsdag 22. mai 2025, klokken 16:02

« forrige - neste »

turfsurf

Finnes jo ikke en drømmebil. Biler som er ekstremt praktisk, har god bakkeklaring, god komfort og sitter høyt gir jo ikke samme kjøreglede og kontakt med veien. Så skal man ha kun en bil må man prioritere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: Vaduz på fredag 23. mai 2025, klokken 19:27
Sitat fra: batterimannen på fredag 23. mai 2025, klokken 15:31
Sitat fra: Vaduz på torsdag 22. mai 2025, klokken 22:48EV9 er min drømmebil, men hadde alltids tatt enda lengre rekkevidde og raskere lading, akkurat det blir jo aldri for mye av det gode. Ellers perfekt bil!

Synes svingradius var litt dårlig sammenliknet med konkurrenter. I tillegg når den er så stor, så ble litt som å kjøre en buss/lastebil  :P

Aldri opplevd det som noe problem, men så kjører jeg oftest familien rundt og det blir lite banekjøring;)
Hvilke konkurrenter sammenligner du med? Synes ikke den kjører noe dårligere enn buzz, men har ikke testet EX90 da.

Jeg prøvekjørte Peugeot e-5008, Volvo EX90 og Kia EV9. Kjørte de samme steder og parkerte på samme plass i parkeringskjeller. Plassen krever litt manøvrering frem og tilbake pga søyler og trang midtgang.

EV9 skrudde av enpedalskjøring i revers, som også bidro til at jeg følte at jeg hadde mindre kontroll, siden gassrespons henger sammen med regenerering og at den ikke lenger går automatisk til full stopp. Det sammen med størrelsen og svingradius gjorde at den føltes mye større enn EX90. Synes at EX90 hadde bedre 360 kamera og bra avstandsvarsler i farger pluss cm. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Det er flere grunner til at EX90 ikke er en drømmebil. Irriterer meg over mamgel på knappper for spesielt ventilasjon, varme i sete/ratt. De har også klart å gjøre noe så idiotisk å skaffe de samme vindusheisene som ID.3 kom med.

Likte heller ikke spaken for blinklys. Var en billig plasthendel som ikke faltisk går i en annen posisjon når man drar den ned/opp. Tror at halvparten av gangene jeg blinket ut og kjørte ut av rundtkjøringer, så kansellerte den ikke blinkingen. Siden hendelen ikke er i posisjon, så får man heller ikke samme tilbakemelding på posisjon i ratt den kansellerer blink. Synes den firkanta knotten for å stille inn sete er mindre praktisk enn det vanlige oppsettet. Man har 3 undermenyer for innstilling av setet. Mye av interiøret virket også for meg billigere enn XC40.

De har ødelagt litt for seg selv med å prøve å lage mest mulig minimalistiske løsninger.

Av biler som ikke (ennå?) har kommet til Norge så synes jeg Lucid Gravity og Caddilac Vistiq ser interessante ut.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA