Bygg din drømme elbil

Startet av johbol, torsdag 22. mai 2025, klokken 16:02

« forrige - neste »

johbol

Hei,
Vurderer kjøp av ny elbil som skal fungere for 2 voksne og 2 små barn, men klarer dessverre ikke å finne «riktige» bil for meg. Har prøvekjørt en del der ute, og drømmebilen er egentlig en sammensetning av flere modeller.

- Utseendet: eTron eller EX90
- Kjøreegenskaper: BMW iX
- Bakseteplass: VW ID7
- Mobil App: Tesla
- Navigasjon (uten HUD): Tesla / Navigasjon med HUD: Audi/BMW
- Rekkevidde: Model YLR / ID7 GTX
- Head up: VW-konsernet faktisk med AR
- Bagasjerom: EX90 / Model Y / EV9
- Kjørekomfort: eTron
- Støynivå: eTron / iX
- Cruisekontroll: BMW / VW
- Anlegg: Bowers og Wilkins
- Tilhengerfeste: BMW iX
- Lys: Audi LED Matrix eller BMW Laserlys

Hva er deres drømme sammensetning?

Pris spiller jo selvfølgelig inn her, men holder det litt utenfor.

Totalpakke pr nå virker kanskje å gå i favør ID7 GTX.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Du glemte:

Frunk som en Ford F1 Lightning
Taklast som en e-Niro (100 kg)
Campermode, Dogmode og sentry som Tesla

Så må jeg si jeg ikke synes eTron eller EX90 er utseende jeg foretrekker. Der vil jeg faktisk trekke frem MG Cybster, Xpeng P7 (nye prototypen) eller endog Audi GT (teller ikke den med når du bare skriver Audi e-Tron).

De vil selvsagt ikke gå sammen med de andre kravene da. Såfor å gi det litt mer realisme, kunne jeg tenkt meg en forlenget Ioniq 5, en lettere modifisert EV6 (spesielt fronten, men noe bak også) eller en noe modifisert Ioniq 9.

Synes og man kan trekke frem Tesla sin løsning for konsollen mellom førersetene, den synes jeg er ganske elegant, og gir god plass til ting, og koppholderne står på rekke, ikke på rad!

Så synes jeg man kunne fokusert på gode seter, med smarte løsninger. Husker ikke hvilken kinabil det var som hadde seteforlenger som ikke var en pute man skøyv fremover og fikk glippe i, men at den "rullet seg ut" i stedet. Om den og kunne fungert som fothviler under lading som fremsetene til Ioniq 5, så ville det vært konge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

johbol

Ja, enig i at det finnes mer lekre elbiler, men som du sikkert ser fra forslagene var det litt mtp. familiebil som utgangspunkt. Ellers enig med forslagene  :+1:

Frunk er også viktig, ja! Glemte helt.

SurSnasen

Sitat fra: johbol på torsdag 22. mai 2025, klokken 16:02Totalpakke pr nå virker kanskje å gå i favør ID7 GTX.

Denne. ID.7 GTX er veldig mye bil for pengene. Kjører godt. Ser bra ut. Massasjesetene er best i klassen. HUD likeså. Rekkevidden er god. Bagasjerommet er stort og praktisk. Takrails er en fryd om du (som meg) er av de som ofte tar takstativ på og av. God integrasjon av Apple Carplay.

Fpr meg og oss rett og slett den bilen som passer aller best til våre kriterier. 

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 22. mai 2025, klokken 19:07
Sitat fra: johbol på torsdag 22. mai 2025, klokken 16:02Totalpakke pr nå virker kanskje å gå i favør ID7 GTX.

Denne. ID.7 GTX er veldig mye bil for pengene. Kjører godt. Ser bra ut. Massasjesetene er best i klassen. HUD likeså. Rekkevidden er god. Bagasjerommet er stort og praktisk. Takrails er en fryd om du (som meg) er av de som ofte tar takstativ på og av. God integrasjon av Apple Carplay.

Fpr meg og oss rett og slett den bilen som passer aller best til våre kriterier. 

Syns selv ID.7 ser ut som en fin totalpakke. Det er vel prisen som er feil siden den selger så lite? Altså den er på 5. plass på registreringsstatistikken, men Model Y har solgt mer så langt i andre kvartal enn ID.7 har solgt i hele år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

johbol

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 22. mai 2025, klokken 19:17

Syns selv ID.7 ser ut som en fin totalpakke. Det er vel prisen som er feil siden den selger så lite? Altså den er på 5. plass på registreringsstatistikken, men Model Y har solgt mer så langt i andre kvartal enn ID.7 har solgt i hele år.

Ja, pris er kanskje litt avgjørende, og så tror jeg 1) Møller og 2) tilhørende app ikke har det beste ryktet.

Daniel_0007

Sitat fra: johbol på torsdag 22. mai 2025, klokken 20:06
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 22. mai 2025, klokken 19:17

Ja, pris er kanskje litt avgjørende, og så tror jeg 1) Møller og 2) tilhørende app ikke har det beste ryktet.

3) Litt lav, folk er blitt så vant med å sitte på suvs at å sette seg ned og inn i en bil er blitt uvant.
Hadde nylig sviger foreldre på besøk som kjører Xc90 daglig og de klagde over at model 3 var ganske lav når jeg kjørte dem 🤣 Riktignok er id7 høyere men ikke som model y og andre suvs 😝
Model 3 2019 LR Rwd

johbol

Ja, men tenker at det kan være både positivt og negativt. Positivt i den forstand at man får veldig mye gratis ift kjøreegenskaper med lavere tyngdepunkt og bra balanse, men dårligere bakkeklaring da og selvfølgelig at mange foretrekker å sitte litt høyere.

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 22. mai 2025, klokken 20:46
Sitat fra: johbol på torsdag 22. mai 2025, klokken 20:063) Litt lav, folk er blitt så vant med å sitte på suvs at å sette seg ned og inn i en bil er blitt uvant.
Jepp, en kamerat kjøpte nettopp ny bil, ID.7 GTX var høyt på listen, men endte med Enyaq Coupe grunnet høyden og interiøret.

Akkurat det bryr ikke meg så mye, lever fint med både i4 og kunne gjerne tenkt meg en F-150 Lightning i stedet for Yen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

EV9 er min drømmebil, men hadde alltids tatt enda lengre rekkevidde og raskere lading, akkurat det blir jo aldri for mye av det gode. Ellers perfekt bil!

RJK

Ioniq 9 skal jo ha litt lengre rekkevidde, ca samme ladefarten (lader like raskt i minutter, tross litt større batteri), og i mine øyne ser penere og mer strømlinjeformet ut. Så bør kanskje ha litt lavere forbruk og. Større plass har den visst også, selv om det sikkert ikke er mye forskjell!

Så kan den handles hos Mobile fremfor BNH (forhandler og Hyundai) og BOS (Kia), så de er nok billigere på service en de to konkurrentene. Ihvertfall min erfaring fra å lese priser hos andre som uttaler seg her på forumet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

johbol

Sitat fra: Vaduz på torsdag 22. mai 2025, klokken 22:48EV9 er min drømmebil, men hadde alltids tatt enda lengre rekkevidde og raskere lading, akkurat det blir jo aldri for mye av det gode. Ellers perfekt bil!

Ja, EV9 tikker av mange bokser. God rekkevidde, god plass, bra mengde ekstrautstyr. Har en planlagt prøvekjøring av den og blir spennende å se. Det jeg har sett folk peke på av negative ting er:
- Sittestilling: litt for langt fra skjerm, så man må lene seg mye frem, og at girvelgeren er plassert såpass lavt på rattstammen at den går inntil kneet hvis du er høy. Mangel av lårstøtte på forsetene også litt skuff.
- Styringen: oppleves ikke så presis som mange av konkurrentene (litt typisk KIA)
- Anlegg: Meridian skal jo i utgangspunktet levere bra, men skuffer ifølge flere.

batterimannen

Sitat fra: Vaduz på torsdag 22. mai 2025, klokken 22:48EV9 er min drømmebil, men hadde alltids tatt enda lengre rekkevidde og raskere lading, akkurat det blir jo aldri for mye av det gode. Ellers perfekt bil!

Synes svingradius var litt dårlig sammenliknet med konkurrenter. I tillegg når den er så stor, så ble litt som å kjøre en buss/lastebil  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Vaduz

Sitat fra: batterimannen på fredag 23. mai 2025, klokken 15:31

Synes svingradius var litt dårlig sammenliknet med konkurrenter. I tillegg når den er så stor, så ble litt som å kjøre en buss/lastebil  :P

Aldri opplevd det som noe problem, men så kjører jeg oftest familien rundt og det blir lite banekjøring;)
Hvilke konkurrenter sammenligner du med? Synes ikke den kjører noe dårligere enn buzz, men har ikke testet EX90 da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA