Er "gammel" Y fortsatt godt kjøp?

Startet av nybil, onsdag 21. mai 2025, klokken 17:16

« forrige - neste »

Klykken

Vesentlig forbedret fra ca 2023 (hvis jeg husker riktig) og utover, når Berlin tok over europa-leveransene.

Juniper Y er mye mindre stump enn vår forrige 2021 Y.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. juni 2025, klokken 14:42Vesentlig forbedret fra ca 2023 (hvis jeg husker riktig) og utover, når Berlin tok over europa-leveransene.

Berlin begynte å levere biler tidlig i -22
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. juni 2025, klokken 16:19
Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. juni 2025, klokken 14:42Vesentlig forbedret fra ca 2023 (hvis jeg husker riktig) og utover, når Berlin tok over europa-leveransene.

Berlin begynte å levere biler tidlig i -22

Bare Performance, LR (og RWD) kom ikke fra Berlin før godt inn i 2023 i paralell med kina-importen, før Y fra Kina var slutt til ca sommeren 2023.

Du finner derfor mange EF registrerte Y'er fra midten av 2023, med feks Midnight Silver Metallic, som bare var tilgjengelig fra nettopp Kina.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Eirik.Stavik

TESLA Y. 2023MOD.

Skal kjøpe min første brukte el-bil. Tesla y 2023mod. En del av dei eg har sett på har gått rundt 70.000km. Er det noko eg bør vere på vakt for mtp. på at den er gått så langt? Er det evt. større servicer som kommer når bilen er gått så langt?

På forhånd takk for svar!  :)

Handyman

Bilen er dekket av både garanti og ikke minst reklamasjonsretten. Lite å bekymre seg for. Opphengskuler bak er  en svakhet på i alle fall -21 mod, men dekkes jo av Tesla uansett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Jeg har en 2023 Y performance som jeg tok ut i desember 2022. Jeg har rukket å kjøre 43.000 km på 2.5 år og jeg er strålende fornøyd. Bilen går som ei kule og kjører på originale hjulsett både på sommer og vinter. Null tull.

Bilen kommer jeg ikke til å selge noen gang tror jeg, synes fortsatt at MYP er penere en nye juniper.

Det eneste jeg ønsker meg er automatiske viskere som fungerer. En annen ting som er irriterende er tesla vision som aldri kommer til å bli like bra som ekte sensorer.

Radial

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 16. juli 2025, klokken 20:33Det eneste jeg ønsker meg er automatiske viskere som fungerer. En annen ting som er irriterende er tesla vision som aldri kommer til å bli like bra som ekte sensorer.

Akkurat det er omdiskutert.
Vision er mye bedre til å tegne opp småunger og annet rundt bilen i de fleste omgivelser.
Vision i kombinasjon med p-sensorer kunne vært noe, men når du kunne velge mellom vision og sensorer er det Vision any day.

Legg til at vision tegner opp stripene på p-plassen for deg, det er ganske praktisk på en litt uoversiktlig bil som Y.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Sitat fra: Radial på onsdag 16. juli 2025, klokken 21:23
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 16. juli 2025, klokken 20:33Det eneste jeg ønsker meg er automatiske viskere som fungerer. En annen ting som er irriterende er tesla vision som aldri kommer til å bli like bra som ekte sensorer.

Akkurat det er omdiskutert.
Vision er mye bedre til å tegne opp småunger og annet rundt bilen i de fleste omgivelser.
Vision i kombinasjon med p-sensorer kunne vært noe, men når du kunne velge mellom vision og sensorer er det Vision any day.

Legg til at vision tegner opp stripene på p-plassen for deg, det er ganske praktisk på en litt uoversiktlig bil som Y.

Enig i at vision er fint så lenge det er sikt. Altså lyst ute og samtlige kamera er rene. Sensorer ser når det er mørkt og sensorer pluss vision som tegner opp linjer etc i tillegg hadde vært både helt topp og mulig med software.

turfsurf

Sitat fra: Radial på onsdag 16. juli 2025, klokken 21:23Vision er mye bedre til å tegne opp småunger og annet rundt bilen i de fleste omgivelser.

Jepp, vi har Y med UL sensorer. Til å begynne med var ikke Vision bra nok, men nå brukes kun det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 16. juli 2025, klokken 20:33Jeg har en 2023 Y performance som jeg tok ut i desember 2022. Jeg har rukket å kjøre 43.000 km på 2.5 år og jeg er strålende fornøyd. Bilen går som ei kule og kjører på originale hjulsett både på sommer og vinter. Null tull.

Bilen kommer jeg ikke til å selge noen gang tror jeg, synes fortsatt at MYP er penere en nye juniper.

Det eneste jeg ønsker meg er automatiske viskere som fungerer. En annen ting som er irriterende er tesla vision som aldri kommer til å bli like bra som ekte sensorer.

I hvilke situasjoner er det du savner sensorene? Er det når du rygger på siden av bilen, eller er det når du parkerer med fronten fremover? Det finnes jo Model Y "HUD" systemer som inkluderer frontkamera, sånn at du kan se om det kryper en unge foran panseret ditt, og hvor langt det er til kantstenen. Mener det også skal være mulig å montere et kamera løst uten å måtte kjøpe en "HUD"-skjerm.
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. juli 2025, klokken 11:12
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 16. juli 2025, klokken 20:33Jeg har en 2023 Y performance som jeg tok ut i desember 2022. Jeg har rukket å kjøre 43.000 km på 2.5 år og jeg er strålende fornøyd. Bilen går som ei kule og kjører på originale hjulsett både på sommer og vinter. Null tull.

I hvilke situasjoner er det du savner sensorene? Er det når du rygger på siden av bilen, eller er det når du parkerer med fronten fremover? Det finnes jo Model Y "HUD" systemer som inkluderer frontkamera, sånn at du kan se om det kryper en unge foran panseret ditt, og hvor langt det er til kantstenen. Mener det også skal være mulig å montere et kamera løst uten å måtte kjøpe en "HUD"-skjerm.

Det er helst når jeg rygger, spesielt når det er mørkt og når ryggekamera er skittent eller vått, noe det stort sett alltid er fra oktober til februar  ;D
Så det blir jo en god del ganger jeg hadde hatt behov for ekte sensorer ja som kan se avstand selv om kameraet ikke kan se.

jokke

Gikk fra MYP til juniper, har sluttet å rygge inn på p-lasser. Kamera foran med spyling fungerer utmerket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jokke på fredag 18. juli 2025, klokken 11:10Gikk fra MYP til juniper, har sluttet å rygge inn på p-lasser. Kamera foran med spyling fungerer utmerket

Kult. Så kan du evt. ha på litt Rain X på ryggekamera og se om det hjelper noe. Evt. og ha med spruteflaske og tørke av  :)

Klykken

Har besten ikke hatt skittent ryggekamera på vår juniper siden vi kjøpte i mai.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på fredag 25. juli 2025, klokken 09:45Har besten ikke hatt skittent ryggekamera på vår juniper siden vi kjøpte i mai.

I tillegg til at det nok er mest et vinterproblem så har jo Tesla forbedret aerodynamikken, sånn at mindre luft og skitt virvler rundt baksiden av bakluka.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA