Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Id4 Trykktap registrert - Kontroller alle dekk og lagre dekktrykk

Startet av solo2, fredag 16. mai 2025, klokken 19:29

« forrige - neste »

solo2

Har en Id4 2023 modell.

Akuratt skiftet til mine sommerdekk og da dukket melding om dekktrykk opp på displayet.

Har sjekket og sørget for at det er 2.5 bar på alle dekkene, men meldingen forsvinner ikke.

Noen som vet hvordan man tar den bort?

hELgenen

Sitat fra: solo2 på fredag 16. mai 2025, klokken 19:29Har en Id4 2023 modell.

Akuratt skiftet til mine sommerdekk og da dukket melding om dekktrykk opp på displayet.

Har sjekket og sørget for at det er 2.5 bar på alle dekkene, men meldingen forsvinner ikke.

Noen som vet hvordan man tar den bort?

Du skal finne et menyvalg under dekk...trykk på set knappen..

Litt leting og du finner det

TB

Det er to ulike varianter for varsling av lavt dekktrykk.

Egne TPMS målere montert ved ventilen. Desse har batteri og trykkmåler, sender informasjon om dekktrykk til bilen. Bil kan vise detaljert trykk pr dekk.

Ulempe er kostnadene til sensor, en hvert hjul. Batteri kan ikke byttes, hele sensoren må byttes. Dekk må delvis tas av og dekk balanseres på nytt ved bytte av sensor.

Alternativt system benytter ABS og andre sensorer i bilen. Måler rotasjon hulene tar. Ingen sensor i hvert hjul påkrevd. Men, systemet krev en korrekt referanse. Ved å fylle alle dekk til riktig trykk og lagre lagres en referanse til hva som korrekt trykk. Men, systemet kan ikke vise hvor mange bar eller psi et bestemt dekk har. Bare at det er ulikt en før.

Etter bytte av dekk er det gjerne litt forskjellig egenskaper på dekkene. Sjekk av lufttrykk og lagring av referanse må gjøres med utjevne mellomrom etter min erfaring.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA