Er Musk og Tesla blitt ei tragedie?

Startet av Øyvind.h, onsdag 14. mai 2025, klokken 13:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

Tragisk at det finnes så mange Musk/Trump tilhengere i Norge etter alt vi har sett den senere tid  :(
Men det er vel bare å innse at det finnes mange nordmenn med slike holdninger, og får vel heller bare være lykkelig over at det ikke gjelder venner/bekjente/familie/kolleger eller folk i nabolaget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oroar

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. mai 2025, klokken 13:54Tragisk at det finnes så mange Musk/Trump tilhengere i Norge etter alt vi har sett den senere tid  :(
Men det er vel bare å innse at det finnes mange nordmenn med slike holdninger, og får vel heller bare være lykkelig over at det ikke gjelder venner/bekjente/familie/kolleger eller folk i nabolaget.

Har du spurt alle Tesla-kjøpere om de er Musk/Trump-tilhengere? Da har du isåfall glemt å spørre meg. Jeg misliker Trump og Musk sterkt, men lar det ikke styre mitt bilvalg. Bilkjøp og politikk er to helt forskjellige arenaer.
Og at du klarer å lire av deg noe så dumt sier vel mer om deg enn om Teslakjøpere.
Så tar vi gjerne diskusjonen i en tråd tilpasset formålet.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Klykken

Sitat fra: oroar på onsdag 14. mai 2025, klokken 14:16Jeg misliker Trump og Musk sterkt, men lar det ikke styre mitt bilvalg. Bilkjøp og politikk er to helt forskjellige arenaer.
Nettopp. Samme tanker her. Står igjen med særdeles få produkter om man skal legge politikk til grunn for hvert produktvalg man tar. Og det er ellers en helt annen tråd for slike diskusjoner. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. mai 2025, klokken 13:54Tragisk at det finnes så mange Musk/Trump tilhengere i Norge etter alt vi har sett den senere tid  :(
Her tar du nok skrekkelig feil i dine antakelser om folks holdninger relatert til bilkjøp. Dette er jo helt vilt å tro.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Breezec

Gjør det deg til tilhenger av regimet i Qatar siden du velger kjøpe VW der 15% av aksjene og utbyttebetaling går direkte dit? Hvis ikke, hvorfor støtter man Elon Musk sin 12% eierandel ved kjøpe bil fra Tesla, men ikke Qatar om man kjøper VW.
2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Breezec på onsdag 14. mai 2025, klokken 15:13
Gjør det deg til tilhenger av regimet i Qatar siden du velger kjøpe VW der 15% av aksjene og utbyttebetaling går direkte dit? Hvis ikke, hvorfor støtter man Elon Musk sin 12% eierandel ved kjøpe bil fra Tesla, men ikke Qatar om man kjøper VW.

Det gjør deg til en tilhenger av Quatar om du kjøper noe som helst amerikansk eller Iphone. I tillegg til å gi vekk dataene dine til nazijøde-USA så er det nå Quatar som styrer USA siden USA skylder dem tjenester verdt et fly til 400 millioner nazijøde-dollar.  ;D  :D  ;D
...og så har jo VW også aksjer i kinesiske firmaer osv...
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Jeg er en av de som nylig har kjøpt Y (legacy på sluttsalg). Og jeg synes Trump og Musk er to grusomme typer hver for seg. Og sammen er de to et helt ufordragelig propagandamaskineri med holdninger eviglangt unna hva jeg er komfortabel med. Valgte likevel å kjøpe i denne omgang på tross av Musk (og Trump). Men det satt langt inne. VELDIG langt inne. Og jeg har aldri sittet med så mye bismak etter et bilkjøp som nå. Eller bismak i det hele tatt.

turfsurf

Ganske stor kortslutning å si at folk er Musk/Trump tilhengere fordi om de kjøper Tesla. Spesielt når man kjører VW selv, som er fra ett land med mange lik i skapet (når det gjelder Ukraina krigen), og som kynisk produserer i Kina og har største eier i Qatar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Tesla og Musk er ikke bil, men en religion synes det som.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

daktari

Tesla er et ganske fantasiløst bilvalg i utgangspunktet. For meg tyder det mest på et fokus om å spare penger heller enn å stå opp for noe viktig. 
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. mai 2025, klokken 06:28
Ganske stor kortslutning å si at folk er Musk/Trump tilhengere fordi om de kjøper Tesla.
Vil heller si det er en fundamental kortslutning å påberope seg å ikke være supporter, og samtidig kjøpe bil.
Litt som å si "nei jeg støtter ikke saken, jeg marsjerer bare litt lengre bak i toget her jeg". Som om ikke alle rundt deg ser at du marsjerer? Finnes det ingen grenser for selvbedrag?

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. mai 2025, klokken 06:28
Spesielt når man kjører VW selv, som er fra ett land med mange lik i skapet (når det gjelder Ukraina krigen), og som kynisk produserer i Kina og har største eier i Qatar.
Ja jeg har sett en haug med whatabout`ism argumenter. Typisk argument er at Qatar eier jo en del av VW og de har mange svin på skogen, så det er det samme som Tesla og Musk. Det fremstår som et håpløst forsøk på avsporing at jeg tviler på at de som skriver det faktisk tror på det selv. Det er så mye ved Musk og Tesla en må se bort ifra da at det faller i fisk ved første korsvei (lønnspakke? Markedsførings-rolle? Kontroll over styret? Hva går pengene til?)
Listen over til dels groteske forhold ved Musk er blitt så endeløs lang at en ikke en gang vet hvor en skal begynne. Trodde kanskje flere ville våkne når han pumpet ut løgner og konspirasjoner i så abnormt tempo den senere tid, men ingen verdens ting biter på de mest ihuga fansene. De lukker øynene og later som ingen ting har skjedd. Det er tragisk, men uansett om en selv mener en er støttespiller eller ei sender en jo de samme signalene til resten av samfunnet.

For øvrig har jeg ikke startet denne tråden. Antakelig moderator som flyttet mitt innlegg og startet en egen tråd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Boikott My Ass

En digresjon;

Litt som de som kritiserer Iran men samtidig ofrer ingen tanker til Saudi som ikke er noe særlig «bedre».

Kan det være at tanken ligger der fokuset i media er størst? Er det tilfellet så er det jo en form for hjernevasking / media påvirkning.

Og det er ikke media som skal «bestemme » hva jeg skal tenke og mene, det er mitt valg.
Bmw 530i G30

Klykken

Sitat fra: daktari på torsdag 15. mai 2025, klokken 08:41Tesla er et ganske fantasiløst bilvalg i utgangspunktet. For meg tyder det mest på et fokus om å spare penger heller enn å stå opp for noe viktig. 
Vet ikke om en eneste person som har kjøpt bil for å stå opp for noe viktig. Hos 99% av allmuen handler bil om å oppfylle et behov og økonomi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. mai 2025, klokken 09:51
Sitat fra: daktari på torsdag 15. mai 2025, klokken 08:41Tesla er et ganske fantasiløst bilvalg i utgangspunktet. For meg tyder det mest på et fokus om å spare penger heller enn å stå opp for noe viktig. 
Vet ikke om en eneste person som har kjøpt bil for å stå opp for noe viktig. Hos 99% av allmuen handler bil om å oppfylle et behov og økonomi.
For de som kjøpte Tesla i de tidlige årene, så var ideologi og verdivalg en del av beslutningen for flere. Og Tesla var et selskap man ønsket å støtte. Bilene var heller ikke fantasiløse, sammenlignet med alternativene som fantes da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA