Bedre å lease elbil enn å eie?

Startet av JonnyHH, man 12. mai 2025, kl. 12:39

« forrige - neste »

JonnyHH

Jeg føler sånn som elbilindustrien er med dyre reperasjoner når garantien går ut, gjerne etter 5 år, at det kanskje er bedre å lease enn å eie elbil fremover? Man kan jo seff være heldig med bila, men med min Id4, så er ikke det noe jeg tørr å satse på.
Problemet er vel at man må betale ned på innskudd og leasingpris, så blir jo ganske dyrt da.
Finnes det noen med gode leasingavtaler? Med forsikringer som passer fint for barnefamilie med hund.
----------------
Volkswagen ID.4 1st edition (2021)

Kia Soul Exclusive 2016

arthur

Jeg har leaset privat et par ganger, begge ganger da det var mye endringer og usikkerhet mht biltyper, priser, avgifter osv , og det fungerte bra begge ganger og viste seg i ettertid å være lønnsomt. I dag er min vurdering den motsatte siden det er så mye gode tilbud på elbiler at verdifallet neppe vil bli så stort som for de (av oss) som kjøpe en elbil for et par år siden. Jeg er heller ikke bekymret for kvaliteten på elbiler da det viser seg at disse er minst like gode mht problemer som fossil drevne biler.

Mine 2cent.

Daniel_0007

Vel kommer helt ann på tilbudet, f.eks dette tilbudet på ev3 sier at hvis verditapet er høyere enn 50% etter 3 år så lønner leasing seg, personlig tviler jeg sterkt på at verditapet er så høyt etter 3 år. Har sjøl en model 3 som er nå 6 år gammel og verditapet på den er rundt 60%.

Månedspris
2 395 kr
*Priseksempel: Innskudd 116 695 kr / Månedsleie 2 395 kr / 36 mnd. / 36 000km / Tot. 202 986 kr. Fast kampanjerente 2,99 % i 3 år.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

ToWalkOrDrive

Er mange som tilbyr 8 års garanti på batteri, en del med 8 år på batteri og motor, og en del som har 7 år på bilen (Kia f.eks.). Toyota har vel en egen ordning mer lenger garanti om du tar service der.

En ting folk brenner seg på med leasing er kjørelengde. Plutselig har du hytte og kjører 25.000 km i året. Da øker leasingprisen veldig.

Dagens elbiler går jo ofte "langt nok", altså at det ikke er veldig fordel om de kommer til å gå lengre om 3 år, så da blir ikke verdifallet så ille om f.eks. 3 år.

Dersom en leaser bil nå så har du ingen bil 13.05.2028. Det kan være fordel, og det kan være en ulempe. Dersom det i mellomtiden har blitt 180.000 kroner i nybil-avgift så kanskje en lik bil koster 30% mer. Kanskje du da ikke kan kjøpe ny bil igjen, og at bruktprisen er nesten like høy som det den kostet ny i 2025. Skraper en opp bilen ved leasing må jo det og fikses.

Men alt kommer jo an på egen situasjon - trenger en f.eks. å ha lite lån pga planer om hus/hyttekjøp, og du havner på feil side av 5 x lån av inntekt osv, så kan jo leasing være ok. Men da kan det være en heller skulle kjøpt en billigere bil og.

Er en del leasing-tilbud inni denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=67745.0

En bil hvor leasing ser ut til å være et ok valg er Polestar 3, om du ikke skal kjøre mer enn 45000 km i løpet av de 3 årene. Der koster det 257.000 for 3 år, altså 6000 i etablering og 7000 månedlig. Vet ikke om det er "skrelt utgave", eller hvor mye som egentlig er med her. Men Polestar 3 er jo egentlig en dyr bil. Mer detaljer:
https://www.polestar.com/no/offers/
https://www.polestar.com/no/offers/polestar-3-leasing/
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA