Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, onsdag 07. mai 2025, klokken 15:02

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. mai 2025, klokken 21:10Da er det mest naturlig å ramme selskaper med hovedkontor i det landet man vil ramme. Så det er egentlig enkelt og ikke rom for å tilpasse boikotten
Hva gjør det naturlig å ramme selskaper med hovedkontor i landet kun? Hvorfor ikke selskaper som produserer i landet (skremmer produksjon vekk), eller selskaper med eiere derifra? Alle variantene rammer økonomisk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#16
Wow. På en måte litt synd om alle land boikotter Kina. Kina virker å være et par år foran mange andre bilprodusenter på en del områder. I videoen i denne saken forteller den amerikanske bilreporteren at autopiloten er mye bedre enn noen amerikanske firmaers bilers autopilot. Og da snakker vi landet til Tesla blant annet. Bilen han kjører er en BYD Han.

Deretter ruller han inn på lader med en bil. Der kan han f.eks. med den ene bilen plugge i to lynladere à 250 kW. Får ganske kjapp lading på ca 400kW. Så går han til en Mega-lader, som kan lade 1000 kW!! Og han får faktisk 1000 kW, og lader opp til 60% på 5 minutter, som vist i media tidligere. Var og snakk om at de hadde installert hundrevis av slike ladere rundt forbi.

Tror kanskje det kan være lurt å jobbe MED Kina, og ikke MOT Kina. En ser jo hva som skjer om en presser dem vekk fra seg - da går de på 9. mai-markering med Russland, og klager over hvordan vesten hater dem. Kina har nøkkelen til mye raskere overgang til fornybar-verden. De er ikke avhengige av vesten for å få det til, og ikke avhengige av vesten for  å bli verdens største supermakt. Make the world great again...

https://insideevs.com/news/758625/byd-megawatt-charging-demo-china/
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

1000kW er kult. Teknologi er gøy.
Men er det nødvendig? De fleste trenger jo ikke å kjøre 1000km uten stopp på mer enn 5 minutter. Det er vel bare fint både for trafikksikkerheten og familie-freden å stoppe i 10-15 minutter hver 30-40 mil?
Å lade fort er nok viktig for noen yrkessjåfører og noen som kjører langt med tung tilhenger. Ellers mener jeg at det ikke er nødvendig. Man må bare løsrive seg fra fossil-tankegangen om at man stopper for å fylle og så kjører videre så fort som mulig. Det er ingen som får ferien, hytteturen eller besøket til svigermor ødelagt av at man må stoppe i 15 minutter i stedet for 4.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. mai 2025, klokken 13:271000kW er kult. Teknologi er gøy.
Men er det nødvendig? De fleste trenger jo ikke å kjøre 1000km uten stopp på mer enn 5 minutter. Det er vel bare fint både for trafikksikkerheten og familie-freden å stoppe i 10-15 minutter hver 30-40 mil?
Å lade fort er nok viktig for noen yrkessjåfører og noen som kjører langt med tung tilhenger. Ellers mener jeg at det ikke er nødvendig. Man må bare løsrive seg fra fossil-tankegangen om at man stopper for å fylle og så kjører videre så fort som mulig. Det er ingen som får ferien, hytteturen eller besøket til svigermor ødelagt av at man må stoppe i 15 minutter i stedet for 4.

Mange steder har vi ikke fordelingsnett som klarer å håndtere det der effektivt uten at det blir påvirker stabiliteten. Så mange slike ladere vil nok aldri bli satt opp i Norge med det første...

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. mai 2025, klokken 10:11
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. mai 2025, klokken 21:10Da er det mest naturlig å ramme selskaper med hovedkontor i det landet man vil ramme. Så det er egentlig enkelt og ikke rom for å tilpasse boikotten
Hva gjør det naturlig å ramme selskaper med hovedkontor i landet kun? Hvorfor ikke selskaper som produserer i landet (skremmer produksjon vekk), eller selskaper med eiere derifra? Alle variantene rammer økonomisk.

Jeg finner det naturlig å fokusere på hvor selskapet sitt hovedkontor er. Det er de som vil legge frem konsern resultater. Så om målet er å ramme enkelte land..så ville jeg blinket meg ut selskaper med hovedkontor i det landet man vil ramme. Om produktet produseres andre steder og har deler fra andre land er ikke noe jeg ville brukt energi på.

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 13:34
Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. mai 2025, klokken 13:271000kW er kult. Teknologi er gøy.
Men er det nødvendig? De fleste trenger jo ikke å kjøre 1000km uten stopp på mer enn 5 minutter. Det er vel bare fint både for trafikksikkerheten og familie-freden å stoppe i 10-15 minutter hver 30-40 mil?
Å lade fort er nok viktig for noen yrkessjåfører og noen som kjører langt med tung tilhenger. Ellers mener jeg at det ikke er nødvendig. Man må bare løsrive seg fra fossil-tankegangen om at man stopper for å fylle og så kjører videre så fort som mulig. Det er ingen som får ferien, hytteturen eller besøket til svigermor ødelagt av at man må stoppe i 15 minutter i stedet for 4.

Mange steder har vi ikke fordelingsnett som klarer å håndtere det der effektivt uten at det blir påvirker stabiliteten. Så mange slike ladere vil nok aldri bli satt opp i Norge med det første...
Kan løses med batterilagring, så trekket fra nettet er mer begrenset. Men er selvsagt en kostnad det og, men kan kanskje svare seg om nettleie koster mye når man tidvis trenger høy effekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 09. mai 2025, klokken 14:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 13:34
Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. mai 2025, klokken 13:271000kW er kult. Teknologi er gøy.
Men er det nødvendig? De fleste trenger jo ikke å kjøre 1000km uten stopp på mer enn 5 minutter. Det er vel bare fint både for trafikksikkerheten og familie-freden å stoppe i 10-15 minutter hver 30-40 mil?
Å lade fort er nok viktig for noen yrkessjåfører og noen som kjører langt med tung tilhenger. Ellers mener jeg at det ikke er nødvendig. Man må bare løsrive seg fra fossil-tankegangen om at man stopper for å fylle og så kjører videre så fort som mulig. Det er ingen som får ferien, hytteturen eller besøket til svigermor ødelagt av at man må stoppe i 15 minutter i stedet for 4.

Mange steder har vi ikke fordelingsnett som klarer å håndtere det der effektivt uten at det blir påvirker stabiliteten. Så mange slike ladere vil nok aldri bli satt opp i Norge med det første...
Kan løses med batterilagring, så trekket fra nettet er mer begrenset. Men er selvsagt en kostnad det og, men kan kanskje svare seg om nettleie koster mye når man tidvis trenger høy effekt.

Det kan nok ha mest for seg for de som veldig ofte kjører veldig langt i 130 km/t, og gjerne også de med store hengere osv, f.eks. i Tyskland og i USA. Men og så kan det ha mye for seg for de som aldri har hatt elbil og den erfaringen, som har ladestasjons-angst og fobi. F.eks. elbilhatere kan dette være nødvendig for å vippe dem over.

På svære ladeplasser, der det f.eks. er 50-60 ladere (ref Tesla-superchargers) så vil gjerne ikke dette føre til at en må ta så mye mer høyde. I stedet for at 30 lader samtidig så står det bare kanskje 10 som lader samtidig, siden en er ferdig på 10 minutter i stedet for 30. Kan jo og være de kan ha litt smart last-begrensning dersom det plutselig er veldig mange biler der. Men ideelt sett kan en jo ha batteri. Men om en skal ha 3 millioner elbiler om noen år så må en jo har mer kapasitet på nettet, og totalt sett vil ikke det totale strømforbruket være høyere om 30 biler lader 30 minutter enn om 10 biler lader 10 minutter med 3 ganger effekt per bil. Jo flere biler som lader jo mer vil effekt-toppene jevne seg ut.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

USA prøver seg med direkte påvirkning i Sverige.

https://www.nettavisen.no/nyheter/stockholm-fikk-droyt-og-bisarr-brev-fra-trump/s/5-95-2422206

Synes dette fremstår som minst like ille som det Kina driver med.


automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 16:02USA prøver seg med direkte påvirkning i Sverige.

https://www.nettavisen.no/nyheter/stockholm-fikk-droyt-og-bisarr-brev-fra-trump/s/5-95-2422206

Synes dette fremstår som minst like ille som det Kina driver med.



Høres ut som samme brev USA's ambassade i Oslo har sendt til fjernvarmeleverandøren Hafslund Celsio. Som selvfølgelig ikke signerte. Kan bli kaldt i den ambassaden til vinteren.

https://www.vg.no/nyheter/i/3M35qq/hafslund-celsio-trosser-krav-fra-usas-ambassade-om-aa-droppe-mangfoldsarbeid
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 09. mai 2025, klokken 16:58
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 16:02USA prøver seg med direkte påvirkning i Sverige.

https://www.nettavisen.no/nyheter/stockholm-fikk-droyt-og-bisarr-brev-fra-trump/s/5-95-2422206

Synes dette fremstår som minst like ille som det Kina driver med.



Høres ut som samme brev USA's ambassade i Oslo har sendt til fjernvarmeleverandøren Hafslund Celsio. Som selvfølgelig ikke signerte. Kan bli kaldt i den ambassaden til vinteren.

https://www.vg.no/nyheter/i/3M35qq/hafslund-celsio-trosser-krav-fra-usas-ambassade-om-aa-droppe-mangfoldsarbeid

Tja..de kan vel fyre i peisen med alle presidentordnene Trump signerer...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 16:02USA prøver seg med direkte påvirkning i Sverige.

https://www.nettavisen.no/nyheter/stockholm-fikk-droyt-og-bisarr-brev-fra-trump/s/5-95-2422206

Synes dette fremstår som minst like ille som det Kina driver med.
Ikke i nærheten en gang. Å sammenligne dette (ett brev som alle utenfor USA kan drite i) med det å kaste egne innbyggere i konsentrasjonsleir samt støtte en krig som dreper hundretusener blir helt søkt.

Innholdet i brevet er heller ikke så ille hvis man faktisk leser det. De ber bare om at man ikke diskriminerer de som ikke kommer inn under DEI. Dvs at man ikke skal ansette noen grunnet kjønn, hudfarge, etnisitet osv alene.  Dvs at man ansetter basert på kvalifikasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. mai 2025, klokken 10:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. mai 2025, klokken 08:42Ja, det er mange grunner til ikke å kjøpe kinesisk:

Forurensende stoffer:

https://www.tu.no/artikler/funn-av-giftstoffer-i-nye-kinesiske-elbusser-sjafor-kastet-opp-pa-jobb/558438

Overvåking:

https://www.tu.no/artikler/kjopte-kinesisk-elbil-for-a-overvake-den-jeg-har-ikke-jobbsamtaler-i-denne-bilen/558146

Det der med bussene er jo sinnsykt.
En luftprøve tatt i en av bussene har vist høye nivåer av flere forskjellige stoffer. Disse er benzen, toluen og xylen. Disse stoffene kan være helseskadelige ved innånding.

Ser ut til at de har fått "tettet hullene fra motorrommet", men her burde myndighetene sporenstreks konfiskert en buss og undersøkt den fra topp til tå for å se om denne brannslukkingen med å tette hull gjør bussene trygge, eller om de bare maskerer faren.

https://boostedmagazine.no/elbusser-kan-vaere-fylt-med-gift-sjaforen-kastet-opp/

Man må lese hele artikkelen, forurensningen kommer UTENFRA.. altså ikke bussen selv som lager dette.

Men bussen var ikke helt tett visse steder,derfor ble forurensingene trukket inn i bussen.

Feil? ja. Kunne det skjedd uansett produsent? Trolig.
Storm i vannglass? Litt kanskje.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jalla

#27
Noen her klarer vel å forsvare dette også? Finnes "kill switch" også i kinesiske kjøretøy?

Fant kinesisk sabotasjebryter
Solcelleanlegg og vindturbiner produsert i Kina kan deaktiveres ved fjernstyring. Flere frykter nå utstyr kan kobles ut og lamme strømforsyningen i USA ved en konflikt.

https://www.finansavisen.no/energi/2025/05/17/8264934/fant-kinesisk-stoppknapp-i-solcellepaneler
https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/ghost-machine-rogue-communication-devices-found-chinese-inverters-2025-05-14/

Svaret fra Kina sin ambassade i USA er selvsagt helt koko.

En talsperson fra Kinas ambassade i Washington D.C. sier til Reuters at de motsetter seg en generalisering av begrepet nasjonal sikkerhet, som forvrenger og sverter Kinas infrastrukturelle prestasjoner.

hELgenen

Sitat fra: Jalla på lørdag 17. mai 2025, klokken 12:05Noen her klarer vel å forsvare dette også? Finnes "kill switch" også i kinesiske kjøretøy?

Fant kinesisk sabotasjebryter
Solcelleanlegg og vindturbiner produsert i Kina kan deaktiveres ved fjernstyring. Flere frykter nå utstyr kan kobles ut og lamme strømforsyningen i USA ved en konflikt.

https://www.finansavisen.no/energi/2025/05/17/8264934/fant-kinesisk-stoppknapp-i-solcellepaneler
https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/ghost-machine-rogue-communication-devices-found-chinese-inverters-2025-05-14/

Svaret fra Kina sin ambassade i USA er selvsagt helt koko.

En talsperson fra Kinas ambassade i Washington D.C. sier til Reuters at de motsetter seg en generalisering av begrepet nasjonal sikkerhet, som forvrenger og sverter Kinas infrastrukturelle prestasjoner.

Høres lite troverdig ut egentlig. Om slikt utstyr hadde blitt funnet på solcellepaneler i Norge hadde man stoppet all import.

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 17. mai 2025, klokken 12:55Høres lite troverdig ut egentlig. Om slikt utstyr hadde blitt funnet på solcellepaneler i Norge hadde man stoppet all import.

Ja, det beste er nok å lukke øynene, putte fingrene i ørene og rope "la, la, la". Slik at kineserne kan holde på i fred.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA