Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, ons 07. mai 2025, kl. 15:02

« forrige - neste »

Roy Aasen

Støtter Kina jeg.
Akkurat bestilt en BYD.

Lommeboka som bestemmer!

Svk

Sitat fra: Roy Aasen på lør 17. mai 2025, kl. 16:50Støtter Kina jeg.
Akkurat bestilt en BYD.

Gratulerer :-)
Byttet inn BYD'n min i Januar.
Kjørt byd i 2år.

Må si jeg savner kinabil og V2l.
Snuser litt på G9 og Hong

hELgenen

Sitat fra: automat på lør 17. mai 2025, kl. 15:33
Sitat fra: hELgenen på lør 17. mai 2025, kl. 12:55Høres lite troverdig ut egentlig. Om slikt utstyr hadde blitt funnet på solcellepaneler i Norge hadde man stoppet all import.

Ja, det beste er nok å lukke øynene, putte fingrene i ørene og rope "la, la, la". Slik at kineserne kan holde på i fred.

Vel, jeg er ikke en idiot,men jeg stoler ikke på denne informasjonen. Den virker veldig usannsynlig. Så jeg har sunn skepsis til nyheter fra USA. USA med dagens regime er vel strengt tatt mindre troverdig enn Kina. Trump er lystløgner,korrupt og har en like korrupt administrasjon i ryggen. Så alt derfra må man ta med en klype salt.

automat

Sitat fra: hELgenen på lør 17. mai 2025, kl. 17:10Vel, jeg er ikke en idiot,men jeg stoler ikke på denne informasjonen. Den virker veldig usannsynlig. Så jeg har sunn skepsis til nyheter fra USA. USA med dagens regime er vel strengt tatt mindre troverdig enn Kina. Trump er lystløgner,korrupt og har en like korrupt administrasjon i ryggen. Så alt derfra må man ta med en klype salt.

Reuters er et anerkjent britisk nyhetsbyrå, som en lang rekke mediehus over hele verden benytter seg av. Hvorfor skulle de drive med desinformasjon om dette?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lør 17. mai 2025, kl. 19:03
Sitat fra: hELgenen på lør 17. mai 2025, kl. 17:10Vel, jeg er ikke en idiot,men jeg stoler ikke på denne informasjonen. Den virker veldig usannsynlig. Så jeg har sunn skepsis til nyheter fra USA. USA med dagens regime er vel strengt tatt mindre troverdig enn Kina. Trump er lystløgner,korrupt og har en like korrupt administrasjon i ryggen. Så alt derfra må man ta med en klype salt.

Reuters er et anerkjent britisk nyhetsbyrå, som en lang rekke mediehus over hele verden benytter seg av. Hvorfor skulle de drive med desinformasjon om dette?

De har fått nyheten fra Maga kanskje? Alle journalister sjekker ikke nødvendigvis alle detaljer i slike tekniske saker. Har erfaring fra det selv at norske medier skriver regelrett feil også. Ofte handler det om misforståtte tekniske begreper. Her kan det f.eks handle om så noe enkelt som UWB band eller noe lignende for å oppdatere firmware f.eks

automat

Sitat fra: hELgenen på lør 17. mai 2025, kl. 21:27De har fått nyheten fra Maga kanskje? Alle journalister sjekker ikke nødvendigvis alle detaljer i slike tekniske saker. Har erfaring fra det selv at norske medier skriver regelrett feil også. Ofte handler det om misforståtte tekniske begreper. Her kan det f.eks handle om så noe enkelt som UWB band eller noe lignende for å oppdatere firmware f.eks

Media kan selvfølgelig gjøre feil. Hvis det er konkrete feil i denne artikkelen, så er det fint om du kan peke på disse.

Generell klaging på media har lav verdi.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lør 17. mai 2025, kl. 22:11
Sitat fra: hELgenen på lør 17. mai 2025, kl. 21:27De har fått nyheten fra Maga kanskje? Alle journalister sjekker ikke nødvendigvis alle detaljer i slike tekniske saker. Har erfaring fra det selv at norske medier skriver regelrett feil også. Ofte handler det om misforståtte tekniske begreper. Her kan det f.eks handle om så noe enkelt som UWB band eller noe lignende for å oppdatere firmware f.eks

Media kan selvfølgelig gjøre feil. Hvis det er konkrete feil i denne artikkelen, så er det fint om du kan peke på disse.

Generell klaging på media har lav verdi.

Det som ER feil er jo at det ikke er noen som helst konkrete funn som man kan vise til der selskaper oppgis med navn. De som har gjort funnet vil også være anonyme. Det regelrett stinker av hele saken da man ikke oppgir noen kilder,ingen navn,rett og slett ingenting konkret. Saken har vært diskutert på reddit også:

https://www.reddit.com/r/energy/comments/1kmq506/rogue_communication_devices_found_in_chinese/

Jeg ville jo tro at dersom konkrete viktige sikkerhets utfordringer er gjort så ville man faktisk informere slik at man kunne sikre utstyr som var berørt. Istedet dytter man ut udokumenterte funn med udokumenterte egenskaper fra anonyme kilder..man sier f.eks ingenting om hvilke teknisk kommunikasjon man mener er brukt. Hele historien fremstår mer som et rykte enn konkrete,reelle funn. USA har jo faktisk en historie om å dytte ut feilaktig massepropaganda tidligere også, f.eks rykter om masseødeleggelsesvåpen som skulle finnes hos irak,iran osv.og som fikk hele den vestlige verden med på en jakt etter dem uten finne noe. Det er mye storpolitikk der ute. Sunn skepsis mot alle,selvfølgelig også kina, er fornuftig. Men uten dokumenterte funn av personer man kan navngi og således spørre ut når de måtte legge frem konkrete bevis..så anser jeg dette mer som en generell advarsel om at alle land bør være på vakt..og bruker man hodet så sjekker man både made in us og made in china produkter.

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på lør 17. mai 2025, kl. 12:55
Sitat fra: Jalla på lør 17. mai 2025, kl. 12:05Noen her klarer vel å forsvare dette også? Finnes "kill switch" også i kinesiske kjøretøy?

Fant kinesisk sabotasjebryter
Solcelleanlegg og vindturbiner produsert i Kina kan deaktiveres ved fjernstyring. Flere frykter nå utstyr kan kobles ut og lamme strømforsyningen i USA ved en konflikt.

https://www.finansavisen.no/energi/2025/05/17/8264934/fant-kinesisk-stoppknapp-i-solcellepaneler
https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/ghost-machine-rogue-communication-devices-found-chinese-inverters-2025-05-14/

Svaret fra Kina sin ambassade i USA er selvsagt helt koko.

En talsperson fra Kinas ambassade i Washington D.C. sier til Reuters at de motsetter seg en generalisering av begrepet nasjonal sikkerhet, som forvrenger og sverter Kinas infrastrukturelle prestasjoner.

Høres lite troverdig ut egentlig. Om slikt utstyr hadde blitt funnet på solcellepaneler i Norge hadde man stoppet all import.

De fleste invertere er på nett så det er nok mulig å stoppe denne.....som veldig mye annet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søn 18. mai 2025, kl. 08:24
Sitat fra: Jalla på lør 17. mai 2025, kl. 12:05Noen her klarer vel å forsvare dette også? Finnes "kill switch" også i kinesiske kjøretøy?

Solcelleanlegg og vindturbiner produsert i Kina kan deaktiveres ved fjernstyring. Flere frykter nå utstyr kan kobles ut og lamme strømforsyningen i USA ved en konflikt.

https://www.finansavisen.no/energi/2025/05/17/8264934/fant-kinesisk-stoppknapp-i-solcellepaneler
https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/ghost-machine-rogue-communication-devices-found-chinese-inverters-2025-05-14/

En talsperson fra Kinas ambassade i Washington D.C. sier til Reuters at de motsetter seg en generalisering av begrepet nasjonal sikkerhet, som forvrenger og sverter Kinas infrastrukturelle prestasjoner.

Høres lite troverdig ut egentlig. Om slikt utstyr hadde blitt funnet på solcellepaneler i Norge hadde man stoppet all import.

De fleste invertere er på nett så det er nok mulig å stoppe denne.....som veldig mye annet.
Anbefaler alle å plassere en proxy mellom inverteren og internett og blokkere kommandoer tilbake.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hELgenen på søn 18. mai 2025, kl. 06:04Det som ER feil er jo at det ikke er noen som helst konkrete funn som man kan vise til der selskaper oppgis med navn. De som har gjort funnet vil også være anonyme. Det regelrett stinker av hele saken da man ikke oppgir noen kilder,ingen navn,rett og slett ingenting konkret. Saken har vært diskutert på reddit også:

https://www.reddit.com/r/energy/comments/1kmq506/rogue_communication_devices_found_in_chinese/

Jeg ville jo tro at dersom konkrete viktige sikkerhets utfordringer er gjort så ville man faktisk informere slik at man kunne sikre utstyr som var berørt. Istedet dytter man ut udokumenterte funn med udokumenterte egenskaper fra anonyme kilder..man sier f.eks ingenting om hvilke teknisk kommunikasjon man mener er brukt. Hele historien fremstår mer som et rykte enn konkrete,reelle funn. USA har jo faktisk en historie om å dytte ut feilaktig massepropaganda tidligere også, f.eks rykter om masseødeleggelsesvåpen som skulle finnes hos irak,iran osv.og som fikk hele den vestlige verden med på en jakt etter dem uten finne noe. Det er mye storpolitikk der ute. Sunn skepsis mot alle,selvfølgelig også kina, er fornuftig. Men uten dokumenterte funn av personer man kan navngi og således spørre ut når de måtte legge frem konkrete bevis..så anser jeg dette mer som en generell advarsel om at alle land bør være på vakt..og bruker man hodet så sjekker man både made in us og made in china produkter.

Bruk av åpne kilder er selvfølgelig best, men noen ganger er bruk av anonyme kilder uunngåelig. Påstandene dine ender i bunn og grunn opp med Reuters troverdighet, og om man stoler på at de har gjort jobben sin som pressebyrå.

Reddit derimot kan det være mer krevende å vurdere troverdigheten til. Der kan det komme både gull og crap, og hvordan skal man kunne skille på dette?

Denne saken er jo krevende når det gjelder bevis, spesielt når det gjelder intensjonen bak den ureglementerte kommunikasjonen. Det gjør det også krevende for myndighetene å håndtere saken.

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søn 18. mai 2025, kl. 13:37
Sitat fra: Ingeniøren på søn 18. mai 2025, kl. 08:24

Anbefaler alle å plassere en proxy mellom inverteren og internett og blokkere kommandoer tilbake.

En enkel firewall som stopper all trafikk ut er vel det enkleste..

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søn 18. mai 2025, kl. 14:53En enkel firewall som stopper all trafikk ut er vel det enkleste..
Kommer an på om man vil beholde funksjonalitet til den opprinnelige løsningen eller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Jeg visste ikke at det var så lett å skru av solcellekraft på Internett. Trodde det var såpass vanskelig at vanlige brukere ikke gadd å skru av selv om prisene var negative. Dette var en god nyhet.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 18. mai 2025, kl. 15:54Jeg visste ikke at det var så lett å skru av solcellekraft på Internett. Trodde det var såpass vanskelig at vanlige brukere ikke gadd å skru av selv om prisene var negative. Dette var en god nyhet.

Ett krav solcelleparker har er jo å kunne kobles vekk ved feil. Og det er egne kommunikasjonsprotokoller man bruker for dette. Dette er kryptert trafikk via ECP. Sånn sett lever i alle fall de store viktige solparkene utenfor vårt normale "internet".  Det samme er det med all annen trafikk som styrer kraftproduksjon. Jeg synes Reuter burde grave litt dypere før de publiserer noe. Og jeg synes det er viktig at man kontrollerer alle vitale deler som kobles til regional eller sentralnettet i alle land. Derfor må man undersøke - men man må ikke politisere dette slik man gjør i USA på omtrent alt om dagen.  Trump sitt USA lyver om det meste og skylder på alle andre dersom noen går feil vei - det er dessverre realiteter. Samtidig er det viktig, om ikke ennå viktigere nå, at man hele tiden overvåker og undersøker og sikrer all mulig viktig infrastruktur uansett hvor den måtte ha bli produsert.

turfsurf

Private solcelleanlegg overvåker dog frekvensen og slår seg av ved forstyrrelser der. De fleste anlegg kan lett blokkeres av brannmur i ruteren.

Jeg blokkerer og smart tv som driver og analyserer hva man ser på skjermen og selger det til tredjepart.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA