Brukt elbil, rundt 200k

Startet av Evelen, onsdag 07. mai 2025, klokken 10:03

« forrige - neste »

Evelen

Vi er to voksne med to biler.
En Nissan Leaf 2014 modell (el) og en Peugeot Partner 2009 (diesel)

Vi (eller kona) ønsker at vi bytter ut den gamle Leafen i forbindelse med at vi får barn i sommer.
Vi har ca 200k i disponible midler, + sikkert litt smått til, hvilke bil er det vi burde se på/gå for?
Vi kan lade hjemme, og normalt kjører vi ikke langt. Like vel ønsker vi så god rekkevidde som mulig innenfor prisklassen.

Tips?

Ønsker altså en bil med grei rekkevidde, med få feil og som gjerne har grei plass til både barnevogn og barnesete.
Leaf 2014

Håvar

Ville sjekket ut Kia e-Niro. Disse har 7 år/150.000 km nybilgaranti og for rundt 200k får du en som har et par år garanti igjen. Lader ikke veldig fort, men god rekkevidde og greit utstyrte biler. Seter med varme og ventilasjon, appstyring og Android Auto
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på onsdag 07. mai 2025, klokken 10:43Ville sjekket ut Kia e-Niro. Disse har 7 år/150.000 km nybilgaranti og for rundt 200k får du en som har et par år garanti igjen. Lader ikke veldig fort, men god rekkevidde og greit utstyrte biler. Seter med varme og ventilasjon, appstyring og Android Auto

Det var akkurat mitt tips og!!  :D
Den har f.eks. mye bedre bakseteplass enn en Kona fra samme år.

Jeg ville gått for utstyrsgrad Exclusive (som er topp).
Dersom du vil holde deg under 200.000 må du velge 2019-modell. Ulempen med den er at det ikke er app til å starte varmeapparat med, men du kan stille inn ukesprogram (må ha ladekabel plugget i for at det skal virke). Tror app kom i 2020, men tror fremdeles du må ha ladekabel i. Så jeg ville ikke brydd meg så mye om mangel av app.

F.eks. noe sånt: https://www.finn.no/mobility/item/395390277?ci=1
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Enig i at Niro er et godt alternativ. Hvis du skal ha en med gjenværende garanti så sjekk dato den er førstegangsregistrert. Eksempelet fra ToWalkOrDrive ovenfor er f.eks. registeret i november 2018, så det er bare noen måneder igjen av garantien. Så er det jo opp til hver enkelt om man skal ha en bil med mye utstyr og med høyere alder, eller om man skal ha en nyere og mer ribba bil, men med lengre garanti. Det er lov å prøvekjøre flere biler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Syklist

E-Niro er sikkert et bra valg.

Kan også anbefale Stellantis elbilene, som f.ekst Peugeot e-208 og e-2008, Citroen e-C4 eller Opel Corsa-e, selv om rekkevidde vinterestid ikke er det helt store. Nyere Leaf med 62kwh batteri er kanskje også aktuelt for den prisen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

#5
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 07. mai 2025, klokken 13:42Enig i at Niro er et godt alternativ. Hvis du skal ha en med gjenværende garanti så sjekk dato den er førstegangsregistrert. Eksempelet fra ToWalkOrDrive ovenfor er f.eks. registeret i november 2018, så det er bare noen måneder igjen av garantien. Så er det jo opp til hver enkelt om man skal ha en bil med mye utstyr og med høyere alder, eller om man skal ha en nyere og mer ribba bil, men med lengre garanti. Det er lov å prøvekjøre flere biler.

Ja, enig i det. Ser og at en kan få en E-Niro Exclusive til 220.000, som er registrert 11.08.2021 og kjørt 60.000. Da har en over 3 års gjenværende garanti

...selv om det var litt snaut med info om bilen ellers, og den trenger en polering. En annen fordel er at du kan ha 300 kg hengerlast (sykkelstativ osv).
https://www.finn.no/mobility/item/405637889?ci=3

Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA