Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

!2 VOLTS BATTERI

Startet av MsJoppe, tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:31

« forrige - neste »

MsJoppe

Jeg kjøpte en Opel Ampera-e, 2019- modell for halvannet år siden. Alt går som en drøm untatt at 12-voltsbatteriet stadig går tomt og må lades opp med eget utstyr. Har skjedd 3 ganger etter at jeg kjøpte den. Er batteriet rett og slett klar for å kasseres og at jeg må kjøpe nytt? Har lest at 12-voltsbatteriet i elbiler gjerne er litt svakere og varer kortere enn på bensinbiler. Noen som har råd her? ;)

RJK

Kan godt hende det er klar for utskiftning, og er du bittelitt handy, bytter du det enkelt selv. Men bruk manual, mulig det må gjøres i korrekt prosedyre for ikke fremskaffe feil i ettertid.

Men uansett bør du få sjekket over om det er noen strømtyv som er ute og går. Er det f.eks. noe koblet til i OBD2-porten på bilen? Er det montert inn noe 3.partsenheter som kan hindre at bilen går i dvale/slåes helt av når du parkerer?

Fort gjort om noen har drevet på med "hjemmemekk", og ikke har gjort ting helt korrekt, at den ikke klarer å "drepe" strømtrekket når bilen forsøkes å slåes av!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: MsJoppe på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:31Jeg kjøpte en Opel Ampera-e, 2019- modell for halvannet år siden. Alt går som en drøm untatt at 12-voltsbatteriet stadig går tomt og må lades opp med eget utstyr. Har skjedd 3 ganger etter at jeg kjøpte den. Er batteriet rett og slett klar for å kasseres og at jeg må kjøpe nytt? Har lest at 12-voltsbatteriet i elbiler gjerne er litt svakere og varer kortere enn på bensinbiler. Noen som har råd her? ;)

Generelt toler ikke 12V batteri å tappes langt ned. Da blir kapasiteten redusert. Er batteriet fra 2019, kombinert med bilen har blitt tømt for strøm flere ganger må batteriet byttes. Kapasiteten er trolig kraftig svekket.

Alle moderne elbiler lader automatisk 12V batteri i tre tilfeller:
- Når hovedbatteri lades.
- Når bilen benyttes.
- Ved behov. (Men, ikke alltid det lades selv om behovet er der..)

Om det er ekstra forbruk (ref forrige innlegg) er det flere biler som stopper å lade 12V batteriet når bilen står parkert. Dette oppleves da som en feil, og bilprodusent ønsker ikke tømme fremdrifts batteriet for å lade et svakt 12 Batteri. 
Resultatet er det kan skje i løpet av bare noen timer om batteriet er svekket og forbruk høyt nok.

Kan også skje pga. lys i bilen står på, bakluke, eller dør ikke er lukket. (Eller at bilen tror det ikke er lukket.)
Eller, om ladekabel er koblet til, men lading ikke foregår. Eller, feil på en komponent.

Opel Ampera E hadde mulighet for å benytte app via Onstar, men løsningen ble nedlagt. I teorien kan kommunikasjonsmodulen i bilen fremdeles forsøke å få kontakt med server, og bilens elektronikk slår seg ikke helt av. Som igjen fører til at batteri går tomt. Jeg vet ikke om dette er en sammenheng, men bør undersøkes. Om det er et kjent problem vil forhåpentligvis merkeverksted kjenne til hvordan det løses.

Oppsummert, det kan være en rekke ulike årsaker til at 12V batteri ikke lades.

I første omgang, bytt 12V batteriet - mulig det løser problem helt fint ved normal bruk.

Jeg har montert en batteri overvåkning på min bil (Hyundai Kona) og noen andre biler. Måler gjør en kan se status på batteriet historisk. Måler er rimelig og lagrer data for flere uker før en laster ned via blåtann.

BM2 Battery Monitor finnes på flere nettsider: Eksempel: https://www.aliexpress.com/item/1005006585683360.html
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA