Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Phantom drain varierer med batteriets ladenivå - hva er årsaken?

Startet av vgnils, mandag 05. mai 2025, klokken 23:39

« forrige - neste »

vgnils

Jeg kjøpte en brukt Ioniq 38 kWh for noen måneder siden og merket at bilen ofte mister noen % ladenivå mens den står parkert. Jeg har registrert dette tapet over noen uker, og har laget vedlagte figur. Den viser at tapet er størst ved parkering ved rundt 60 % ladenivå, og går mot 0 ved parkering ved lavere ladenivå. Hva kan dette skyldes? Jeg antar at det har med balansering å gjøre og ikke skyldes strømtrekk mens bilen er parkert. Tyder det på at noe er galt med batteriet/BMS? Ioniq-eiere på FB sier at det ikke er vanlig med noe phantom drain på denne bilen.

RJK

Bruker du noen dongle i OBD2-porten som kanskje gir litt strømtrekk?

Eller kan det ha vært temperaturendringer som gjør at beregningen endrer hva bilen har? Har det vært jevn eller ujevn temperatur mellom da den ble parkert og sjekket, og når den er blitt sjekket etterpå?

Jeg har ikke sjekket veldig nøye på min Kona med lik drivlinje men større batteri, men har noen ganger vært ute for at SoC/guessometeret faktisk viser mer etter at jeg hadde parkert bilen noe før, men da i mer gunstig temperatur enn da den ble parkert!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Kan jo være dårlig 12V batteri? Lader kanskje ikke 12V fra HV batteri ved lav SOC.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. mai 2025, klokken 06:21Kan jo være dårlig 12V batteri? Lader kanskje ikke 12V fra HV batteri ved lav SOC.
Mener å huske de endret grensen fra 30 % til 20 % SoC på et tidspunkt, for mange mente 30 % var alt for høy grense. Den burde være på 5 eller 10 %, ikke noe høyere enn det!
Bosted Oslo

vgnils

Takk for innspill. Ingen OBD-dongle og det ser ikke ut til å være noen sammenheng med temperatur, og heller ingen sammenheng med hvor lenge bilen står parkert, så lenge den står parkert minst noen timer.

Lading av 12V er kanskje en teoretisk mulighet, men kan dette virkelig trekke flere % av drivbatteriet?

RJK

Nei, 12V-batteriet er på langt nær 1 kWh stort, er nok langt lavere. Så lading av det, står ikke for prosenter ned. Med 12V og 40 Ah er batteriet ca 0,5 kWh.

Derimot kan som sagt temperaturforskjell i batteriet bli beregnet tilsvarende flere % (likevel 1-sifret i lavere del av skalaen). Altså at varmt batteri har noen få % mer enn et kaldt batteri, selv om bilen ikke er brukt i mellomtiden.

Men det gjør og at det kan være motsatt om du parkerte bilen i kaldt vær, og så går tilbake når den har fått varmet seg i sommersola!

Har du stadig lavere SoC i prosent etter å ha stått litt, og temperaturforskjell ikke skal spille inn, så har du noe annet som trekker strøm. Ofte refferert til som "vampire drain". Strøm som forsvinner uten kjent årsak.

Da må man som nevnt over, prøve å finne ut hva som trekker strøm!

Her er forresten god lektyre i nattetimene!  8)

https://elbil.no/om-elbil/12-v-batteri-i-elbiler/
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: vgnils på onsdag 07. mai 2025, klokken 23:19Lading av 12V er kanskje en teoretisk mulighet, men kan dette virkelig trekke flere % av drivbatteriet?
Ja, hvis 12V batteriet er dårlig og ikke tar lading. Da vil bilen prøve å lade det hele tiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA