12v batteri, lading osv

Startet av DavidSua, søn 04. mai 2025, kl. 11:46

« forrige - neste »

DavidSua

Hei, jeg kommer her på grunnen av en annen diskusjon i en annen gruppe om 12v batteri

Jeg har 2018 modell, og jeg har aldri problemer med 12v batteri. Jeg lurer på om er det sant at bilen, (hovedbatteri) "passer på" at 12v batteri blir ikke tomt. Jeg har sett flere ganger en lys når bilen er ikke under lading, at det mener 12v batteri er under lading...
spørsmålet er hvis dette er sant, og hvorfor er mange som har problemer med tomt batteri, hvis i virkeliheten, hovedbatteri gjør at 12v batteri aldri blir tomt
takk

RJK

Sitat fra: DavidSua på søn 04. mai 2025, kl. 11:46Hei, jeg kommer her på grunnen av en annen diskusjon i en annen gruppe om 12v batteri

Jeg har 2018 modell, og jeg har aldri problemer med 12v batteri. Jeg lurer på om er det sant at bilen, (hovedbatteri) "passer på" at 12v batteri blir ikke tomt. Jeg har sett flere ganger en lys når bilen er ikke under lading, at det mener 12v batteri er under lading...
spørsmålet er hvis dette er sant, og hvorfor er mange som har problemer med tomt batteri, hvis i virkeliheten, hovedbatteri gjør at 12v batteri aldri blir tomt
takk
Hei!

Kjører -19 Kona, og den har i likhet med de tidligere (legacy) Ioniq overvåkning av 12V-batteriet, som vel egentlig alle nyere Hyundai/KIA EV-biler har. På min er det en indikator i Hyundai-logoen (gul lampe) som vises når den lader 12V, men du har vel indikator oppe i fronten innvendig, om jeg ikke husker helt feil.

Jeg har bortimot heller ikke hatt problemer med 12V som ikke skyldes egen dumskap/uoppmerksomhet å gjøre, foruten 1 tilfelle da laderen ikke ville akseptere å starte laderen (har hatt endel problemer på fellesanlegget hjemme av ymse årsaker pga feil i fellesanlegget.

Denne ene situasjonen kom av at borettslagets ladepartner hadde både skifta app og mer, og dermed "kastet ut" alle tidligere kunder som ikke hadde fått info pga at man er leietaker, og ikke eier. Mens jeg prøvde å koble til, smalt det i bilen, og jeg fikk ikke låst alle dørene, men jeg hadde håpet at det gikk seg til i løpet av natta, noe det ikke gjorde. Måtte ha hjelp av NAF, slik at jeg kom meg til Mobile, som skiftet 12V-batteriet og vel og byttet noe i ladeluka.

De dumme feilene jeg har gjort, er bagasjeluke som ikke hadde lukket seg skikkelig, så bilen har da tydeligvis stått å ladet seg ut, at jeg har glemt å slå av taklys samt en gang jeg lot datteren min sitte i bilen med tlf på lading, og jeg glemte meg av og slo av bilen, stedet for å sette bilen i "Utility mode".

Slik jeg har forstått det med disse 12V-problemene, så skyldes noe delvis feil/feilkonfigurasjon i software, spesielt på biler som er "online", i kombinasjon med i et i utgangspunktet noe for lite 12V-batteri, men og tull med at den ikke lader bilens hovedbatteri ELLER 12V-batteri dersom den står lenge med kabel i, og derved ikke reelt sett avsluttet lading.

Fremfor at bilen da trekker strøm fra laderen for å lade 12V eller fra batteriet, og heller ikke klarer/vil lade gjennoppta ladingen fra "grid", selv om den faktisk står med ladekabelen i, så tillater den at 12V får lov å tømme seg ut.

Det og dårlig styring på antall tilkoblinger fra app, og sikkert mere brukerfeil i tillegg, virker som er årsaken til mye v 12V-problematikken. Og kan sikkert legge til mye småkjøring, som trekker ekstra strøm fra 12V, uten skikkelig opplading av dette i mellomtiden eller underveis.

Virker som flere løser dette delvis selv, med å sette inn et fysisk identisk 12V-batteri, men som samtidig har noe større kapasitet. Så er det og i gang bytte av ICCU-enheten (mener jeg det heter) som styrer dette med ladingen.

For min del frister det med en Ioniq 5 eller nye Ioniq 4, eller den nye Kia EV5. Men tror jeg uansett ville sjekket at den jeg kjøper har oppdatert ICCU (skal  ha på 2015-modeller visstnok), men uansett ville jeg vurdert å byttet til et 12V med litt høyere kapasitet "just in case". Da burde det være langt mindre sjanse for å rammes av disse problemene.

Må og sies at det totalt sett er få som opplever problemer, men det blior mer støy fra de som rammes, spesielt siden dette egentlig burde være et ikke-problem. Men som antydet, et litt større kapasitet 12V-batteri, burde gjøre at den i større grad tåler litt "feilbruk" (slår av bilen men lar døra stå oppe over litt tid), fremfor å sette på utility mode om man skal gjøre ting rundt bilen.

Er få andre biler, om noen, som gir det spekteret av funksjoner jeg forventer av en moderne elbil, og som samtidig har greit mye bagasjeplass, taklastkapasitet og slepekapasitet. HUD + V2L + Camper/Utility mode og godt med rekkevidde, og ikke så veldig høyt forbruk, er blant mange ting jeg sliter med å finne tilsvarende hos andre biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

ADAC sine tall viser at 2.24% av Ioniq 5 får driftsstans og trenger veihjelp i løpet av ett år. Dette er høyt over alle andre elbiler - og mer på nivå med de dårligste av 10 år gamle fossilbiler. Så det er langt fra alle Ioniq 5 som har problemer, men de er overrepresentert.

Nest dårligste elbil (så langt jeg kan se) er Renault Zoe med 0.18%, dvs Ioniq 5 feiler tolv ganger oftere per år (kjørelengde er ikke med i tallene).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

DavidSua

takk for nyttig svar :-) først, jeg kan se at ioniq 5 er som har mer problemer med batteriet, ikke min Ioniq fra 2018...
Også, ja, min indikator er foran inne, og jeg ser lys bliker av og til.
Alle disse kom fordi jeg vurderte å kjøpe en startbooster, det finnes noe bra nok for 600kr cirka, og har også flere USB port for små apparater lading. Har dere noe anbefaling for startbooster som passer bra?, egentlig, passer alle? eller må sjekke noe spesiell først?

Zimon

Oppsumert på en første gen Ioniq, om "Aux charging" eller hva det er heter igjen, men noe med Aux, er aktivert i menyen på bilen. Så skal bilen lade 12V fra hovedbatteri også når bilen er skrudd av over lengre tid. F.eks om man tar 2 uker ferie i syden og bilen står parkert hjemme og ikke er i bruke eller koblet til lader! :) Mener å huske at Aux valget finner du ved å gå inn på menyen via ratt og info til høyre for speedometer og ikke via entertainment skjermen.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA