Model Y Juniper Performance

Startet av CorsoDante, søndag 04. mai 2025, klokken 10:07

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 31. august 2025, klokken 08:42Ja, nettopp! Det har altså vært en versjon til. Ikke fått med meg den 4-leddede utgaven.
Har korrigert meg selv. Den har vært i tre utgaver, med hhv 1, 2 og 3 ledd. Dvs 2, 3 og 4 deler. Var og så på performance i går, den har fremdeles den med 3 ledd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaistian

Sitat fra: Tesla P85D på søndag 31. august 2025, klokken 07:34Er det fortsatt den samme hattehyllen på de siste nye model Y'ene som 2022 modellene har, eller har det kommet en bedre utgave?
Samme som Model Y Juniper
https://youtu.be/pST2GhfsGOo?t=204

førategangtesla

Jeg har en 2023 y performance og vurderte en stund juniper performance men nå som tesla er i gang med HW5 eller AI5 som er visstnok er 10 ganger kraftigere enn HW4 så vil jeg ikke gå i samme fellen en gang til (jeg har HW3)

Det er vel snakk om AI5 mot slutten av 2026.

Så blir det vel litt annet snadder av oppgraderinger på 1-2 år, eventuelt å fjerne i kjent tesla stil  :laugh: 

Så sitter litt lenger på gjerdet, er sånn sett veldig fornøyd med min Y performance, snart 50.000 problemfrie km.

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på søndag 31. august 2025, klokken 12:59Jeg har en 2023 y performance og vurderte en stund juniper performance men nå som tesla er i gang med HW5 eller AI5 som er visstnok er 10 ganger kraftigere enn HW4 så vil jeg ikke gå i samme fellen en gang til (jeg har HW3)

Det er vel snakk om AI5 mot slutten av 2026.

AI5 ville jeg ventet på også. Hvis man ser bort fra USA/Musk, så er det ett par ting til som teller i mot Y for min del, og det er batterikapasitet (rekkevidde) og ladekurve. Dette, og at FSD transfer må være mulig.

Ellers må jeg si at Performance så veldig bra ut. Fronten har fått ett skikkelig løft, og detaljene bak brøt opp den store flaten litt, selv om jeg fremdeles sliter litt med den.

Tesla er og fremdeles helt i tet på lavt forbruk og (relativt) lav vekt, som er egenskaper jeg setter pris på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Sikkert fin bil, men verditap på min eksisterende Tesla 3 har vært ca 8000,- pr mnd + renter + forsikring første 4 år så det frister ikke... Spaker vil jeg også ha.

Eneste jeg setter meg i gjeld fremover er bolig(er). Bil må vi spare til eller evt selge noe annet først.

Handyman

Har du virkelig hatt et verditap på 384k på 4 år? Hvilken model?
Til info; Blinklyshendel er tilbake
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: førategangtesla på søndag 31. august 2025, klokken 12:59Jeg har en 2023 y performance og vurderte en stund juniper performance men nå som tesla er i gang med HW5 eller AI5 som er visstnok er 10 ganger kraftigere enn HW4 så vil jeg ikke gå i samme fellen en gang til (jeg har HW3)

Det er vel snakk om AI5 mot slutten av 2026.

Så blir det vel litt annet snadder av oppgraderinger på 1-2 år, eventuelt å fjerne i kjent tesla stil  :laugh: 

Så sitter litt lenger på gjerdet, er sånn sett veldig fornøyd med min Y performance, snart 50.000 problemfrie km.

Dersom kommende regjering ikke putter merverdiavgift og andre avgifter på nybil fra nyttår, er jeg ganske sikker på at de gjør det fra 01.01.2027. Det har nesten alle partier ymtet frempå om. Er kun valget som gjør at de ikke allerede har gjort det. 31.12.2026 er vel også utløpsdatoen for når dagens dispensasjon for avgiftsfritak på elbil løper ut hos ESA (EFTA's konkurranse-kontroll-organ). Kan være de søker om en del mindre fritak neste gang, nå som markedsdominansen er total.

Poenget er at elbilprisene fort kan stige med 30%. Men du har jo allerede Performance-bil, så ingen krise for deg 😀
Tesla Model Y                         2021-

CorsoDante

Sitat fra: filtvet på søndag 31. august 2025, klokken 16:15Sikkert fin bil, men verditap på min eksisterende Tesla 3 har vært ca 8000,- pr mnd + renter + forsikring første 4 år så det frister ikke... Spaker vil jeg også ha.

Eneste jeg setter meg i gjeld fremover er bolig(er). Bil må vi spare til eller evt selge noe annet først.

449 + felger = 470.

75.000 er litt lite eller? 

https://www.finn.no/378795925

Ellers så bør du ta opp gjeld dersom Tesla tilbyr en av disse relativt høyfrekvente rentekampanjene. Dette er ingenting annet enn grundig subsidiering av lån, penger på gata, som man slipper fordelsbeskatning på (enn så lenge...). Men klart; har du ikke råd, så har du ikke råd.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Klykken

#38
Ang spaker for å sette i gir, det trodde jeg også jeg ville savne i Juniper - men det fungerer veldig bra med automagisk giring, samt å dra fingern over innsiden av skjermen er jo null stress de gangene bilen velger feil. Har også vært borti at skjermen streiket en gang, men da lyste det opp girvalg i taket ved interiørbelysnignen.

Blinklyshendel er tilbake, men den har bare et steg, av og på, så ratter du ikke nok så slår ikke blinklysene seg av. Tre blink får du ikke... Det er kanskje det som har tatt lengst tid å venne seg til!

Designmessig er Performance mye penere enn standard Juniper synes jeg. Proporsjonene er riktigere med de designelementene som er tilføyd, samt at den er lavere gjør at den er mer tiltalende for min del! Skulle gjerne byttet, men det er ikke forsvarlig økonomisk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Tesla P85D

Levering i min app oppgitt til 02 okt - 1 nov.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

turfsurf

Var og prøvekjørte vanlig Juniper, har prøvesittet Performance og står først i kø for å prøvekjøre når den blir tilgjengelig. Bare setene gjør nesten oppgradering verdt det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Klykken på fredag 05. september 2025, klokken 10:04Blinklyshendel er tilbake, men den har bare et steg, av og på, så ratter du ikke nok så slår ikke blinklysene seg av. Tre blink får du ikke... Det er kanskje det som har tatt lengst tid å venne seg til!
Du kan vel fortsatt dra hendelen en av veiene for å avbryte blinking? Altså på samme måte som de som har to steg?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Handyman på fredag 05. september 2025, klokken 16:02
Sitat fra: Klykken på fredag 05. september 2025, klokken 10:04Blinklyshendel er tilbake, men den har bare et steg, av og på, så ratter du ikke nok så slår ikke blinklysene seg av. Tre blink får du ikke... Det er kanskje det som har tatt lengst tid å venne seg til!
Du kan vel fortsatt dra hendelen en av veiene for å avbryte blinking? Altså på samme måte som de som har to steg?
ja, det går fint. Slår seg også av automatisk om du krysser en stripe eller holder seg på om den registrerer en pil i veibanen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Ronlane

Hva tenker dere om pene og praktiske alternativer for uoriginale 19" vinterfelger som kler Model Y Juniper Performance i Stealth Grey?

Er litt i tenkeboksen ift Avantgarde M590, dersom jeg får tak i dem i 19" og sort farge.

Ellemelle

Sitat fra: Klykken på lørdag 06. september 2025, klokken 01:32
Sitat fra: Handyman på fredag 05. september 2025, klokken 16:02
Sitat fra: Klykken på fredag 05. september 2025, klokken 10:04Blinklyshendel er tilbake, men den har bare et steg, av og på, så ratter du ikke nok så slår ikke blinklysene seg av. Tre blink får du ikke... Det er kanskje det som har tatt lengst tid å venne seg til!
Du kan vel fortsatt dra hendelen en av veiene for å avbryte blinking? Altså på samme måte som de som har to steg?
ja, det går fint. Slår seg også av automatisk om du krysser en stripe eller holder seg på om den registrerer en pil i veibanen.
Hvis du holder på hendelen når du blinker så vil den også stoppe når du slipper den, uavhengig av striper, piler og rattbevegelser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA