Model Y Juniper Performance

Startet av CorsoDante, søn 04. mai 2025, kl. 10:07

« forrige - neste »

PKByrkjeland

Ladekrets og kraftelektronik ligg jo i penthouse i batteriet som eg reknar med er likt for Performance og LR AWD. Så kan vere at det bare er ei software sperre.

RJK

Sitat fra: PKByrkjeland på man 06. okt 2025, kl. 02:35Ladekrets og kraftelektronik ligg jo i penthouse i batteriet som eg reknar med er likt for Performance og LR AWD. Så kan vere at det bare er ei software sperre.
Hyundai og Kia bruker vel AC/DC-konverteren til å kunne hente strøm fra hovedbatteriet for å fore det i retur via ladeporten og til eget uttak inni bilen.

Det var med tanke på at Tesla kanskje har gjort noe lignende ved å benytte en oppdatert AC/DC-konverter til å hente strøm og sende den ut fra hovedbatteriet til ladeporten, som jeg mente når jeg snakket om "kraftelektronikken".

Altså tenkte jeg på annen HW enn den som nødvendigvis ligger i selve batteripakken, men er en del av dem komplette kjeden som inngår.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

PKByrkjeland

På Tesla er dette integrert på toppen av batteriet. Derfor eg går ut ifrå at det er likt når Performace og LR AWD leverast med likt batteri.

RJK

Innmaten kan jo være endret. Skallet utenpå forteller jo mindre om hva som faktisk ligger inni.

På samme måte som at de forandrer litt på batterikjemien for å få batterier som har en høyere energitetthet, men ellers ser identisk ut.

;)
Bosted Oslo

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

tenkte egentlig handle Y LR nå med nye, men drømmer jo om YP med kampanje, kanskje vente litt til? hvor dyrt er forsikringsdiffen? har hatt første 3 performance og Y performance, og husker det var ganske au da, så det er jo en faktor.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på man 06. okt 2025, kl. 09:12tenkte egentlig handle Y LR nå med nye, men drømmer jo om YP med kampanje, kanskje vente litt til? hvor dyrt er forsikringsdiffen? har hatt første 3 performance og Y performance, og husker det var ganske au da, så det er jo en faktor.

Tipper forskjellen han variere veldig etter adresse og alder, og hva de spesifikke forsikringsselskapene har opplevd av skader. Sikkert lurt å bare gå inn på If / Gjensidige og teste selv med vanlig Model 3 vs Model 3 P. Husker da jeg hadde Model 3 P så var ikke forsikringen ille, men det er jo noen år siden.

Ser jo at kjøpsprisen for Model 3P er ganske mye høyere enn Model 3 AWD, men så får en jo en del ekstra ting på kjøpet. Siste versjon er jo nede på 3,1 på 0-100, og har visst 500 hk. Det er så vilt. Selv med 3,4 på 2019-modellen så ga det et greit kick. Kan jo være at rentekampanjen på 0% forsvinner om du venter for lenge, men kan jo og være de skrur ned bilprisen (eller at den går opp med nye avgifter).
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: RJK på man 06. okt 2025, kl. 03:22
Sitat fra: PKByrkjeland på man 06. okt 2025, kl. 02:35Ladekrets og kraftelektronik ligg jo i penthouse i batteriet som eg reknar med er likt for Performance og LR AWD. Så kan vere at det bare er ei software sperre.
Hyundai og Kia bruker vel AC/DC-konverteren til å kunne hente strøm fra hovedbatteriet for å fore det i retur via ladeporten og til eget uttak inni bilen.

Det var med tanke på at Tesla kanskje har gjort noe lignende ved å benytte en oppdatert AC/DC-konverter til å hente strøm og sende den ut fra hovedbatteriet til ladeporten, som jeg mente når jeg snakket om "kraftelektronikken".

Altså tenkte jeg på annen HW enn den som nødvendigvis ligger i selve batteripakken, men er en del av dem komplette kjeden som inngår.
Teslas løsning KAN involvere en dedikert DC/AC-omformer, men siden HW i dagens biler kan levere strøm fra ladeporten via 3.parsløsninger (adaptere) kan det hende det er denne løsningen de nå benytter. Da bør det ikke være tekniske hindre for at eldre biler også kan få dette via SW-oppdatering. Dog kan Tesla vurdere at eldre batterier ikke er egnet for disse ekstra ladesykluser som V2L kan generere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

24 vs 27k i året for Y vs YP med 25.000km, litt au vs forrige biler, er jo 2x av det jeg betalte for cayenne, så får sjekke litt videre. var å tittet. YP har uten tvil fetere seter og ser bedre ut.

Håvar

Eneste løsning er å sjekke mange forsikringsselskaper. Jeg fikk til slutt 15k på min '23 mod, riktignok med 20k km.
Juniper LR/P får jeg tilbud om 17-19k i samme selskap med samme betingelser

Ville heller ikke kjøpt ny Model Y nå uten setene i P(selv om det sannsynligvis ikke ville blitt tesla i det hele tatt)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Handyman på man 06. okt 2025, kl. 12:19
Sitat fra: RJK på man 06. okt 2025, kl. 03:22

Teslas løsning KAN involvere en dedikert DC/AC-omformer, men siden HW i dagens biler kan levere strøm fra ladeporten via 3.parsløsninger (adaptere) kan det hende det er denne løsningen de nå benytter. Da bør det ikke være tekniske hindre for at eldre biler også kan få dette via SW-oppdatering. Dog kan Tesla vurdere at eldre batterier ikke er egnet for disse ekstra ladesykluser som V2L kan generere.
Er absolutt ikke uenig i at det er ett av alternativene. Dog synes jeg den løsningen virker litt "jalla" ved at bilen tror den er på, og derved forbruker unødvendig mye energi, og har mindre kontroll på hvor strømmen blir av.

Men klart, når de har bedre kontroll på resten av bilen, så kan de vel da "strømlinjeforme" (pun intended) hvordan dette funker i bilen ellers.

Men vil nok sikkert komme ut mer info om dette etterhvert, enten fra Tesla selv, Monroe eller andre som GreenTheOnly (som stadig sjekker koden i bilene der han kan) f.eks.. Eller influensere som får info etter å ha gravd litt hos sine kilder... ;)
Bosted Oslo

hemi

Sitat fra: Håvar på man 06. okt 2025, kl. 15:02Eneste løsning er å sjekke mange forsikringsselskaper. Jeg fikk til slutt 15k på min '23 mod, riktignok med 20k km.

Ville heller ikke kjøpt ny Model Y nå uten setene i P(selv om det sannsynligvis ikke ville blitt tesla i det hele tatt)

uten rentekampanje på performance, er det veldig dyre seter

Håvar

Rimelig dyre med kampanje også XD
Poenget var egentlig at standardsetene ikke er spesielt gode, særlig dersom en er glad i lårstøtte
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på man 06. okt 2025, kl. 20:34
Sitat fra: Håvar på man 06. okt 2025, kl. 15:02Eneste løsning er å sjekke mange forsikringsselskaper. Jeg fikk til slutt 15k på min '23 mod, riktignok med 20k km.

uten rentekampanje på performance, er det veldig dyre seter

Shit, jeg blingset. Trodde det var 3P du ville ha, og ikke 3Y...

Ikke så dyrt med forsikring på sørvest-landet.  (Gjensidige) 20.000 km med garasje. Men med god pruting.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Håvar på man 06. okt 2025, kl. 20:42Rimelig dyre med kampanje også XD
Poenget var egentlig at standardsetene ikke er spesielt gode, særlig dersom en er glad i lårstøtte
Setene i Y LR virker ganske enkle, men de er overraskende gode på langtur. Problemet med Y Performance er at man like godt kan kjøpe en iX3...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA