Model Y Juniper Performance

Startet av CorsoDante, søn 04. mai 2025, kl. 10:07

« forrige - neste »

Klykken

Tror og ladekurven vil være bedre på denne. Blir spennende og se! :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Først så tenkte jeg: Det var sykt billig!!

Men på Performance får en ikke rentekampanjen. Det er det kun 4WD LR som gir.
Men det virker jo uansett som en bra pris, men forskjellen mellom 4WD LR og Performance er mye større enn en kan få inntrykk av ved første øyekast..
(utregningen nedenfor i Excel er bare sånn fort og gale - blir jo mindre renter av en billigere bil, men poenget er at 0% rentekampanje som en får på 4WD LR for tiden, er verdt mye penger...sånn over 70.000 på 3 år ca.

En annen ting er at om en tror en får det litt trangt økonomisk første 3 år (ref høye boliglånsrenter nå), men så vil alt ordne seg, så vil terminbeløpet være svært mye lavere på avtalen med 0% rente, før det popper opp en del etter 3 år. 4556,- for LR første 3 år, mens Performance blir 6784 (før skattefradrag på renter).
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Blir vel som i februar, prisen faller etter litt (i oktober?)...
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

chargedup

Ville vel vært ekstremt rart hvis nye varianter får rentekampanje fra dag 1?
Spesielt siden 0% på AWD kun varer ut september (jada, vi vet at det fort kan forlenges) og P først kan leveres i okt/nov.

Offtopic: Jeg kjenner flere som venter på prisnedgang på AWD varianten, så de håper at 0% rente nå faktisk avsluttes.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Espen.Oslo

Bra å se at P-toget ruller igjen. Et par ting som kan være greie å avklare/prioritere:

• Tesla har normalt egne seter på 3/Y; «Performance»-setene pleier å være mer bolstret, men ikke Recaro-badget.
  • Staggered 21" ser fett ut, men øker dekkost og gjør rotasjon vrient. Håper CoC åpner for kvadratisk vinteroppsett (19/20).
  • Adaptiv demping er trolig den mest merkbare nyheten i hverdagen på norsk telehiv – «komfort» vil gi mer enn Track Mode for de fleste.
  • 0–100 rundt midt på 3-tallet høres plausibelt ut, men rekkevidde vil uansett avhenge mye av hjuldimensjonene; 21" trekker WLTP ned.
  • Ser noen har fått estimert levering okt–nov – del gjerne spesene når de dukker opp (felg-/dekkdim, setekode, demperkode).

Hva tenker dere om kvadratisk vs staggered på vinterhjul for P?

turfsurf

Sitat fra: Espen.Oslo på fre 29. aug 2025, kl. 12:31Hva tenker dere om kvadratisk vs staggered på vinterhjul for P?
Har vært mulig på alle Teslaer med staggered oppsett tidligere, så kan ikke skjønne at det skal være ett problem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: Tesla P85D på fre 29. aug 2025, kl. 07:40Y Performance bestilt. Levering okt-nov.
Økt rekkevidde til 580.
0-100 på 3,5
Røde kaliptere rundt om.
Recaro stoler.

Nytt eksteriørdesign
Nytt Performance-drivverk
Adaptiv fjæring og unike kjøremoduser
21″ Arachnid 2.0-felger
Interiørkledning i karbonfiber
16-tommers QHD-berøringsskjerm på første rad
Performance-sportsseter på første rad med lårforlengelse, varme og ventilasjon

:+1:  :+1:

Lekker sak. Ser at jeg ikke rekker FSD-transfer i denne runden, og det frister ikke med såpass høy renteøkning, så jeg får nok vente litt.  ::)

Men bilen ser ut til å levere på alt man håpte på mht. den forsiktige ønskelista lengre opp (inspirert av Highland P); adaptive dempere, vassere aks, bedre seter og litt mer distinkt design (uten at det bikker over).

Gratulerer (på forskudd  :laugh: )!
TMYP HW4 / TM3P Atom

Espen.Oslo

Sitat fra: turfsurf på fre 29. aug 2025, kl. 13:39
Sitat fra: Espen.Oslo på fre 29. aug 2025, kl. 12:31Hva tenker dere om kvadratisk vs staggered på vinterhjul for P?
Har vært mulig på alle Teslaer med staggered oppsett tidligere, så kan ikke skjønne at det skal være ett problem.

Takk – det er også min erfaring at kvadratisk vinteroppsett har fungert fint på tidligere P-modeller.

For Juniper MYP: Har noen allerede fått hjul-/dekkdimensjoner i leveringspapirene?
Jeg ser for meg kvadratisk 255/45-20 eller 255/50-19 som «standard» vinter i Norge (smalere spor, lavere kost, bedre grep i slaps).

Viktig uansett:
• sjekk klaring mot kaliper/fjærbein foran,
• felgbredde rundt 8,5–9,5" og ET nær OEM,
• korrekt load index/XL og 3PMSF.

Bekreft gjerne minste godkjente diameter i papirene når noen får bilen, og om 19" er eksplisitt oppført.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på fre 29. aug 2025, kl. 11:33Ville vel vært ekstremt rart hvis nye varianter får rentekampanje fra dag 1?
Spesielt siden 0% på AWD kun varer ut september (jada, vi vet at det fort kan forlenges) og P først kan leveres i okt/nov.

Offtopic: Jeg kjenner flere som venter på prisnedgang på AWD varianten, så de håper at 0% rente nå faktisk avsluttes.

Bare sånn erfaringsmessig fra tidligere når Tesla har tatt vekk rentekampanje så har de ikke redusert bilprisen tilsvarende. Da ville jeg heller vurdert å kjøpe nå, og heller satt egenkapital på innskuddskonto med 2 års bindingstid, om de vil være trygge, men fortsatt få avkastning. Får jo ca 4,2% - 4.4%. Da tilsvarer jo det 50.000 etter skatt. Har ikke tro på at Tesla setter ned Model Y LR med 50.000 om de tar vekk rentekampanjen.

Etternøleren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 29. aug 2025, kl. 15:09
Sitat fra: chargedup på fre 29. aug 2025, kl. 11:33Ville vel vært ekstremt rart hvis nye varianter får rentekampanje fra dag 1?

Bare sånn erfaringsmessig fra tidligere når Tesla har tatt vekk rentekampanje så har de ikke redusert bilprisen tilsvarende. Da ville jeg heller vurdert å kjøpe nå, og heller satt egenkapital på innskuddskonto med 2 års bindingstid, om de vil være trygge, men fortsatt få avkastning. Får jo ca 4,2% - 4.4%. Da tilsvarer jo det 50.000 etter skatt. Har ikke tro på at Tesla setter ned Model Y LR med 50.000 om de tar vekk rentekampanjen.

Mulig jeg misforstår hvordan renter fungerer, men kredittbanken har 5% rente uten binding? Så det er mulig å få bedre rentevilkår en du viser i bildet her?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Etternøleren på fre 29. aug 2025, kl. 16:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 29. aug 2025, kl. 15:09

Mulig jeg misforstår hvordan renter fungerer, men kredittbanken har 5% rente uten binding? Så det er mulig å få bedre rentevilkår en du viser i bildet her?

Prognosene viser at rentene er på vei ned, så om du har fastrente i 2 år så er du sikret fastrenten hele perioden (i 2 år). Dersom vi får 3 kvartinger (3x0,25) rentenedsettelser nærmeste halvåret så kan det fort være vanlig flytende rente er nede på 4,25% om 7 måneder, og at renten de får kanskje kryper ned mot 3,5 før 2 år er gått. De får ikke 5% i 2 år. Så hvis de er veldig opptatt av forutsigbarhet, eller redde for at de blir fristet til å kjøpe båt for egenkapitalen, så kan fastrenteinnskudd være bra. Kan og være det lønner seg, men det er vanskelig å vite.

Tesla P85D

Er det fortsatt den samme hattehyllen på de siste nye model Y'ene som 2022 modellene har, eller har det kommet en bedre utgave?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

turfsurf

Det kom ny hattehylle som er treleddet i stedet for toleddet. Husker ikke helt om det var i slutten av -22 eller i -23. Den er ikke på vår fra august -22.

Edit: 3 ledd, ikke 4, men 4 deler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Spørsmålet er vel egentlig hvor mange ganger har de endret på denne, og hvilken versjon leveres nå?

De har vel hatt en flimsete en med ett brett for å slå den sammen, til en versjon som kan/skal brettes 2 ganger/i 2 led.

Jeg har ikke fulgt med dette så nøye, så vet ikke om det har vært en eller 2 versjoner til, og hva som er aller siste. Men jeg er likevel temmelig skråsikker på at det har vært endret minst en gang siden 2022...! ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: turfsurf på søn 31. aug 2025, kl. 08:38Det kom ny hattehylle som er fireleddet i stedet for treleddet. Husker ikke helt om det var i slutten av -22 eller i -23. Den er ikke på vår fra august -22.
Ja, nettopp! Det har altså vært en versjon til. Ikke fått med meg den 4-leddede utgaven.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA