Model Y Juniper Performance

Startet av CorsoDante, søn 04. mai 2025, kl. 10:07

« forrige - neste »

Panders

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 23. okt 2025, kl. 13:47I følge Autogefyyyyl så har de ikke Track Mode fordi kundene ikke brukte den på banen, men de har "redusert stability" i stedet for.

Virker som Top Gear var fornøyd, utenom ekstraprisen i England...og at det ikke er er en bensinbil :-)
I England er jo avgiftene helt annerledes, og superraske BMW'er gis bort mot en hamburger.

https://www.teslaoracle.com/2025/09/29/why-you-shouldnt-buy-a-tesla-model-y-performance-top-gears-driving-impressions/

Lang video fra Autogefyyyyl:

Har sett disse, da håper jeg det er mulig å kose seg på vinterføre!
Commander fra Enhanced har jo noen features rundt dette de også, så det er nok nste innkjøp til bil uansett.
-26 Model Y Performance "Quickie"
-23 Model Y Performance SOLGT
-17 Model S 75D "Elektra"

Mr.D

Jeg bestilte Performance i dag, (hvit med svarte seter). Levering står oktober/november. I følge selger har de svart farge klar til levering (står visstnok i Bodø), men ikke hvit. Men forventningen selger hadde var november levering. Så lenge den kommer før nyttår er jeg happy.

Panders

Til info for de som enda ikke vet om det:
Bilen bruker ekstra energi i "Insane"-modus for å holde batteriet innenfor optimal temperatur, så det er kanskje ikke nødvendig å kjøre på denne modusen hvis man ikke har behov for det til vanlig. Greit å ha den ekstra rekkevidden på vinteren og ikke bruke unødig med energi.
Så da blir det "Sport" til vanlig på meg 😊👌

*noen som vet når vinterdekkene kommer?

Ampéreson

Snakket med Tesla i dag, de sa at eventuell avgiftsøkning blir belastet kunden. De sa også at blå farge ikke kom før nyåret, men de andre fargene kom før. Jeg har selvfølgelig en blå i bestilling, så nå lurer jeg på om jeg skal ha to bestillinger inne, en for rød og en for blå. For så å se om det budsjettet som godkjennes i desember fortsatt inneholder økt moms.
2025 Model Y Performance, Marine blue
2021 Model Y LR Blå, Solgt
2014 P85+ Grønn, Solgt

jokke

Sitat fra: Panders på man 27. okt 2025, kl. 21:45Til info for de som enda ikke vet om det:
Bilen bruker ekstra energi i "Insane"-modus for å holde batteriet innenfor optimal temperatur, så det er kanskje ikke nødvendig å kjøre på denne modusen hvis man ikke har behov for det til vanlig. Greit å ha den ekstra rekkevidden på vinteren og ikke bruke unødig med energi.
Så da blir det "Sport" til vanlig på meg 😊👌

*noen som vet når vinterdekkene kommer?
Hvor mye strøm bruker den ekstra i insane modus?

Panders

Indikasjoner på at den ønsker mellom 25-40 grader på batteriet. 15-25 i sport. På langtur er det null stress, men ved 3-5 separate kjøreturen på en lading så vil det nok være merkbart. Jeg har forbruk på 240-250 første 10 min i hvertfall før den begynner og Dale, og selv det er høyt med tanke på at det er varmepumpe. Så da går det mye varme til batteri. Står om dette i brukerhåndbok.

Klykken

Sitat fra: Ampéreson på man 27. okt 2025, kl. 22:04Snakket med Tesla i dag, de sa at eventuell avgiftsøkning blir belastet kunden. De sa også at blå farge ikke kom før nyåret, men de andre fargene kom før. Jeg har selvfølgelig en blå i bestilling, så nå lurer jeg på om jeg skal ha to bestillinger inne, en for rød og en for blå. For så å se om det budsjettet som godkjennes i desember fortsatt inneholder økt moms.
Teslas selgere er veldig drilla på å flytte salg innenfor regnskapskvartall og å pushe inventarbiler. Det som skjer over året vet ikke selgerne, og om Tesla justerer salgspris så er det noe selgerne blir informert om samme dag som det skjer, mer eller mindre.. Samme gjelder kampanjer og kommende kampanjer. De aner ingenting om varighet og om det kommer nye. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

CorsoDante

Sitat fra: Ampéreson på man 27. okt 2025, kl. 22:04Snakket med Tesla i dag, de sa at eventuell avgiftsøkning blir belastet kunden. De sa også at blå farge ikke kom før nyåret, men de andre fargene kom før. Jeg har selvfølgelig en blå i bestilling, så nå lurer jeg på om jeg skal ha to bestillinger inne, en for rød og en for blå. For så å se om det budsjettet som godkjennes i desember fortsatt inneholder økt moms.

Forståelig at Tesla ikke ønsker å plukke opp regninga etter tutti frutti, og veldig kjekt at man bare kan avbestille Tesla, i motsetning til hos mange andre.. Å bestille to er en rimelig forsikring, smart.

Spent på hva Tesla kommer til å gjøre med avbestillingene, antar det blir en del.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Mr.D

Spørs om det er for sent allerede. Ser at alle farger har blitt satt til levering Jan 2026 på Performance. Jeg bestilte nå på lørdag og har fått levering i appen mellom 11 nov - 3 des. Ingen chassis pt.

Ampéreson

Da kom nyheten at Tesla tilbyr 50 000 i bonus på Model Y Premium Long Range firehjulsdrift biler bestillt mellom 3. november og 31. Desember. Ser ikke ut til at det gjelder for oss som har bestillt (blå) Performance. Får håpe vi også kan ta del i denne ordningen, selv om jeg bestillte før 3. November og det er en performance.

Ref. Bilnytt
2025 Model Y Performance, Marine blue
2021 Model Y LR Blå, Solgt
2014 P85+ Grønn, Solgt

Mr.D

Da fikk jeg telefon fra Tesla om at de ikke kan levere Performance i år. Bestilte hvit med sorte seter, 25 oktober med levering i Trondheim. Opprinnelig estimat var 11 november- 3 desember. Forventet dato forsvant i forrige uke, og nå, står det ingen dato i det hele tatt.
Siden de ikke kan garantere samme pris over nyttår tipper jeg vi blir å avbestille. Om de kommer med samme tilbud som på vanlig Y kan vi heller bare bestille på nytt... vi skulle få tilbake depositum på kr 2500 i følge selger.

Merkelig at de kan gi 50K i bonus og sikre samme pris på vanlig Y, men ikke på performance modellen.

turfsurf

Sitat fra: Mr.D på ons 12. nov 2025, kl. 19:08Merkelig at de kan gi 50K i bonus og sikre samme pris på vanlig Y, men ikke på performance modellen.
Nja, de prøver vel å melke Performance litt til, sånn har de gjort det med alle nye. Gi det ett halvt år så blir det rabatt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mr.D på ons 12. nov 2025, kl. 19:08Da fikk jeg telefon fra Tesla om at de ikke kan levere Performance i år. Bestilte hvit med sorte seter, 25 oktober med levering i Trondheim. Opprinnelig estimat var 11 november- 3 desember. Forventet dato forsvant i forrige uke, og nå, står det ingen dato i det hele tatt.
Siden de ikke kan garantere samme pris over nyttår tipper jeg vi blir å avbestille. Om de kommer med samme tilbud som på vanlig Y kan vi heller bare bestille på nytt... vi skulle få tilbake depositum på kr 2500 i følge selger.

Merkelig at de kan gi 50K i bonus og sikre samme pris på vanlig Y, men ikke på performance modellen.

På vanlig Model Y så må en betale 2% rente  i stedet for 0% om levering ble etter nyttår, så sparer de ca halvparten av ekstrakostnaden. Blir jo spennende å se om tutti-frutti-partiene ønsker å utsette mva-endringen ett kvartal når de nå kommer med si e alternative statsbudsjett.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: Mr.D på ons 12. nov 2025, kl. 19:08Da fikk jeg telefon fra Tesla om at de ikke kan levere Performance i år. Bestilte hvit med sorte seter, 25 oktober med levering i Trondheim. Opprinnelig estimat var 11 november- 3 desember. Forventet dato forsvant i forrige uke, og nå, står det ingen dato i det hele tatt.

Du kan be om å stå på venteliste. Dersom noen avbestiller, så kan du være heldig å overta bilen. Skjer støtt og stadig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Jeg synes det er merkelig at de ikke klarer å levere nok biler fra Berlin. Markedet i Europa er virkelig ikke så hett at de ikke kunne omdirigere både LR ogP biler til Norge. Holder de på med noen endringer som gjør at produksjonen er lavere en periode?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA