Fabrikkny elbil

Startet av Rexon92, lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40

« forrige - neste »

turfsurf

Er nok bare vi som legger forskjellig mening i uttrykket ping-pong. Tror ikke din iX er magisk bedre enn andre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Det kan være. Min Ap2 Model S hadde uttalt ping-pong, dvs den vinglete frem og tilbake i kjørefeltet. En oppdatering sommern 2018 gjorde det mye bedre.

Etron hadde også det, men i mindre grad. Nok til at det var merkbart.

VW og BMW hadde ikke dette. Kjører helt rett.

Så hvis du opplever dette med en nyere i4, så har din i4 ikke samme selvkjøringschip og software som 2024 iX.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:28Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.

Da må i4 være annerledes enn iX og iX1 som jeg har rattet 20 000 km siste året, og da minst 16 000 av de på BMW sin "autopilot". Like lite ping-pong mellom linjene på BMW og Tesla. Begge merker holder seg i feltet uten nervøse bevegelser. Men etter de første 2000 km i Y'en, og med mye autopilot-kjøring hittil, har jeg lagt merke til følgende:
- i skarpere svinger har den en tendens til å drifte litt mot ytterstripen. Det gjelder både i innersving og yttersving. BMW'ene holdt jevnere sving. Har også måttet avbryte autopiloten noen ganger da det ble for ukomfortabelt langt ut.
- flettefelt er et mareritt med Tesla. Da blir den forvirret. Har dermed begynt å avbryte autopiloten rett før flettefeltene. BMW kunne også finne på å være litt smånervøs til tider på disse flettefeltene. Men der var det bare å styre videre, så overtok "autopilot" uten videre seremoni når flettefeltene opphørte. På Tesla må det reaktiveres med ny pling.
- fartsgrenser er noe herk. Det tar ofte flere hundre meter etter man har kommet inn i en sone med høyere fartsgrense, før Teslaen oppdaterer hastigheten.
- har ikke Enhanced AP, og dermed blir det mye aktivering og deaktivering på motorvei ved feltskifter
- forbikjøringer på landevei er også et herk. Deaktivering av autopilot, med pling. Kjøre forbi, legge seg inn igjen. Reaktivering med nytt pling.
- jeg savner også den kapasitive sensoren i rattet på BMW (eller VAG for den saks skyld). På Tesla må jeg hele tiden passe på å holde et godt grep og jevnlig gi litt motstand for å slippe å få varsel om å dreie lett på rattet.

Alt i alt: autopilot på Tesla VAR helt i tet. Men der de andre fokuserte på å gi en sømløs opplevelse av "autopilot", valgte Tesla å droppe videreutvikling, og heller satse på at FSD blir fremtiden.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på mandag 26. mai 2025, klokken 09:22Da må i4 være annerledes enn iX og iX1 som jeg har rattet 20 000 km siste året, og da minst 16 000 av de på BMW sin "autopilot". Like lite ping-pong mellom linjene på BMW og Tesla. Begge merker holder seg i feltet uten nervøse bevegelser. Men etter de første 2000 km i Y'en, og med mye autopilot-kjøring hittil, har jeg lagt merke til følgende:
- i skarpere svinger har den en tendens til å drifte litt mot ytterstripen. Det gjelder både i innersving og yttersving. BMW'ene holdt jevnere sving. Har også måttet avbryte autopiloten noen ganger da det ble for ukomfortabelt langt ut.
- flettefelt er et mareritt med Tesla. Da blir den forvirret. Har dermed begynt å avbryte autopiloten rett før flettefeltene. BMW kunne også finne på å være litt smånervøs til tider på disse flettefeltene. Men der var det bare å styre videre, så overtok "autopilot" uten videre seremoni når flettefeltene opphørte. På Tesla må det reaktiveres med ny pling.
- fartsgrenser er noe herk. Det tar ofte flere hundre meter etter man har kommet inn i en sone med høyere fartsgrense, før Teslaen oppdaterer hastigheten.
- har ikke Enhanced AP, og dermed blir det mye aktivering og deaktivering på motorvei ved feltskifter
- forbikjøringer på landevei er også et herk. Deaktivering av autopilot, med pling. Kjøre forbi, legge seg inn igjen. Reaktivering med nytt pling.
- jeg savner også den kapasitive sensoren i rattet på BMW (eller VAG for den saks skyld). På Tesla må jeg hele tiden passe på å holde et godt grep og jevnlig gi litt motstand for å slippe å få varsel om å dreie lett på rattet.

Alt i alt: autopilot på Tesla VAR helt i tet. Men der de andre fokuserte på å gi en sømløs opplevelse av "autopilot", valgte Tesla å droppe videreutvikling, og heller satse på at FSD blir fremtiden.
Opplever ikke i4en annerledes enn iX som jeg har testet. Poenget er at i4en er ikke like bestemt som Teslaen på hvor bilen ligger (man kan påvirke den med rattet). Den gir og opp styringen mye tidligere enn Teslaen når veimerkingen er dårlig, noe som gjør nytteverdien mye mindre for min del. Hvis jeg må styre selv mye av tiden uansett så er jo autostyring bortkastet.

Ellers enig i det meste du skriver om Autopilot, utenom at jeg ser plinging ved aktivering / deaktivering som en fordel ikke ulempe. Og så har jeg auto-lane change. Det som virkelig plager med dog er fantombremsingen i forskjellige varianter som bare har blitt enda verre. Og så har de fucket opp akselerasjon til autopilot. Tidligere akselererte AP raskt, nå somler den og blir hengende etter før den langt om lenge øker farten for så å måtte bremse igjen når den tar igjen køen.

Begge systemene fungerer dog fint på motorvei med god merking, og ligger man i venstrefil med Teslaen slipper man og flettefeltene  :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA