Fabrikkny elbil

Startet av Rexon92, lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:10- pling hver gang jeg kommer til en annen fartssone, til tross for at jeg har slått av lydvarslet. Prøver ennå å finne ut hvilken setting dette kan være.

Denne skal være enkel å slå av.

Lydvarsel ved aktivering/deaktivering av autopilot liker jeg, biler som ikke har det kan man jo ikke stole på kjører.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Har hatt id4 i snart to år og har ikke opplevd en eneste fantombrems som jeg kan huske. Slo av automatisk tilpasning til fartsgrense, og ingen plingplong.
Myk og komfortabel inn/utkobling av autopilot. Rett og slett behagelig og veldig bra satt opp. 

Kjipt å velge feil bil fordi en ikke justerte ett valg i infotainment. Men da var nok valget tatt for lenge siden og alle argumenter preller av. For så vidt ikke uventet mtp merket som ble valgt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:54Kjipt å velge feil bil fordi en ikke justerte ett valg i infotainment. Men da var nok valget tatt for lenge siden og alle argumenter preller av. For så vidt ikke uventet mtp merket som ble valgt.

Oi! Det var en spesiell påstand.  :D Er dette en generalisering om alle som kjører Tesla?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:29
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. mai 2025, klokken 14:52Kan skru av med knapp på rattet (bmw) hver tur, (hurtigtast skjerm (vW) :
-fartsgrensevarsel

Usikker på om det er hver tur el permanent:
-filskifte-varsel/vinglevarsel
Begge disse er pålagt ved lov å være på ved oppstart. Kan lage snarvei for å slå av vinglevarsel på BMW.
Ja, til og med en håndbevegelse går kanskje? Tror jeg lagde det, men har glemt det, ikke behov for å skru av på veier jeg kjører.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:34Lydvarsel ved aktivering/deaktivering av autopilot liker jeg, biler som ikke har det kan man jo ikke stole på kjører.

Men det lydvarselet har du jo vitterlig på andre biler også. På BMW'en hadde jeg en avdempet pling hver gang den ga seg.
Du får ikke noe mer forvarsel på Tesla. Plingen er høyere, selv i Joe Mode. Og rykket i bilen er som regel temmelig markant når den slipper.
På BMW (og øvrige tyskere) går det hele sømløst. Man styrer bilen i samspill med bilen. Når den ikke holder svingen lengre, eller kommer mot en rundkjøring, kutter den med lydvarsel. Ikke noe rykk i styringen. Du holder fortsatt i rattet, og styrer dit du skal. Så fortsetter den samspillet med deg uten videre seremoni. Om du har Head Up Display så får du informasjon om dette i HUD'en.

For 6 år siden tok jeg Tesla sin løsning 10 av 10 dager.
Nå tar jeg løsningen til tyskerne 10 av 10 dager. 

Så får vi se ved neste bilbytte om ca ett år om jeg er av samme oppfatning, eller om autopiloten til Tesla har fått seg noen høyst nødvendige forbedringer.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 07. mai 2025, klokken 10:09Men det lydvarselet har du jo vitterlig på andre biler også. På BMW'en hadde jeg en avdempet pling hver gang den ga seg.
Du får ikke noe mer forvarsel på Tesla. Plingen er høyere, selv i Joe Mode. Og rykket i bilen er som regel temmelig markant når den slipper.
På BMW (og øvrige tyskere) går det hele sømløst. Man styrer bilen i samspill med bilen. Når den ikke holder svingen lengre, eller kommer mot en rundkjøring, kutter den med lydvarsel. Ikke noe rykk i styringen. Du holder fortsatt i rattet, og styrer dit du skal. Så fortsetter den samspillet med deg uten videre seremoni. Om du har Head Up Display så får du informasjon om dette i HUD'en.

Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.

Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. mai 2025, klokken 18:42Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.

Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
iX har et (diskret) lydvarsel. Liker det bedre enn Volvo sin løsning der en må følge godt med for å vite. (XC90, 60, 40. Ble usikker på hvordan det er på EX30, har knapt kjørt den.)
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. mai 2025, klokken 21:24iX har et (diskret) lydvarsel. Liker det bedre enn Volvo sin løsning der en må følge godt med for å vite. (XC90, 60, 40. Ble usikker på hvordan det er på EX30, har knapt kjørt den.)
Akkurat, det er det jeg liker med Tesla sin løsning og. Nå må jeg sjekke om det er en instilling på i4en, for den gir ikke fra seg ett pip for akkurat dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. mai 2025, klokken 18:42
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 07. mai 2025, klokken 10:09Men det lydvarselet har du jo vitterlig på andre biler også. På BMW'en hadde jeg en avdempet pling hver gang den ga seg.
Du får ikke noe mer forvarsel på Tesla. Plingen er høyere, selv i Joe Mode. Og rykket i bilen er som regel temmelig markant når den slipper.
På BMW (og øvrige tyskere) går det hele sømløst. Man styrer bilen i samspill med bilen. Når den ikke holder svingen lengre, eller kommer mot en rundkjøring, kutter den med lydvarsel. Ikke noe rykk i styringen. Du holder fortsatt i rattet, og styrer dit du skal. Så fortsetter den samspillet med deg uten videre seremoni. Om du har Head Up Display så får du informasjon om dette i HUD'en.

Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.

Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
Min lager liten varsel når den kobler ut, diskret men merkbart. iDrive 8.5
Når jeg kobler ut, ved å svinge på rattet, så plonger den ikke. Og skrur seg på igjen automatisk uten pling. Perfekt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rexon92

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:54Har hatt id4 i snart to år og har ikke opplevd en eneste fantombrems som jeg kan huske. Slo av automatisk tilpasning til fartsgrense, og ingen plingplong.
Myk og komfortabel inn/utkobling av autopilot. Rett og slett behagelig og veldig bra satt opp. 

Kjipt å velge feil bil fordi en ikke justerte ett valg i infotainment. Men da var nok valget tatt for lenge siden og alle argumenter preller av. For så vidt ikke uventet mtp merket som ble valgt.

Akkurat. Ikke alle bryr seg om tøvet som skrives i avisa, eller er like flinke til å fremheve seg selv.

Du har selv eid bla. Mercedes og VW. Litt rart om slikt er av betydning 😅

Det er nydelig lite mas i Tesla, kun fart. Et enkelt trykk på "trafikkskilt" uten å bla i menyer. Vibrerer i rattet fremfor å rive i rattet

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 13:35Forøvrig kan jeg meddele at pengene er overført til Tesla, så mine kalde føtter har roet seg 😂 Det er for sent å angre nå 👍

Forøvrig, det jeg skrev om at de setter opp rentene dersom de setter ned bilprisen vil ikke påvirke deg negativt. Det gjelder kun nye kunder som kjøper til lavere pris. Poenget mitt er at Tesla aldri før har sponset 5-6% rente under markedsrente. Og de gangene de har hatt bra rentekampanje så har det vært midt på treet bilpriser. Så hvis de setter ned bilprisen med f.eks. 35.000 så setter de sannsynligvis opp renten til 3% for de som kjøper til billigere bilpris.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. mai 2025, klokken 21:24
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. mai 2025, klokken 18:42Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.

Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
iX har et (diskret) lydvarsel. Liker det bedre enn Volvo sin løsning der en må følge godt med for å vite. (XC90, 60, 40. Ble usikker på hvordan det er på EX30, har knapt kjørt den.)
Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:28Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.
Jeg har kun prøvekjørt Tesla og i4, men når du nevner avbryte tidlig og særlig ping-pong mellom linjene, så kjenner jeg meg ikke igjen når det gjelder iX. Så tipper det er implementert litt ulikt.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på lørdag 24. mai 2025, klokken 12:34
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:28Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.
Jeg har kun prøvekjørt Tesla og i4, men når du nevner avbryte tidlig og særlig ping-pong mellom linjene, så kjenner jeg meg ikke igjen når det gjelder iX. Så tipper det er implementert litt ulikt.
Har prøvekjørt iX flere ganger, og den oppfører seg ganske likt i4. I BMW er det forventet at sjåføren skal være den som primært styrer, i Tesla er det motsatt. Det er ikke det at BMWen er som gamle Passater med Lane Assist, mere at den ikke er like bestemt som Teslaen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Min iX med iDrive 8.5 har ingen ping-pong.

Veldig stor forskjell på førers interaksjon med autopiloten på VW, Audi, BMW og Tesla.

Teslaen vil kjøre selv, hvis fører skal korrigere så skrur assistenten seg brått av. Så er den aktiv så lenge at den gjør rare ting.

På de andre er det et samspill, en sømløs overgang mellom bil og fører som gjør at kjøringen blir bedre og mer avslappet. Deaktivering i krappe svinger gjør ikke noe, for man kjører sammen med bilen, og det er aldri radikale utslag fra rattet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA