Fabrikkny elbil

Startet av Rexon92, lør 03. mai 2025, kl. 16:40

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Svk på man 05. mai 2025, kl. 07:21Hadde det ikke vært for Hitler,så hadde vel ikke VW eksistert idag 😳

Hitler er død...Elon lever.
Eller vil du kjøpe wienerbrødene fra 1930 i dag?

tronde

Sitat fra: Svk på man 05. mai 2025, kl. 07:21Hadde det ikke vært for Hitler,så hadde vel ikke VW eksistert idag 😳
Volkswagen ble nullstilt i 1945 i motsetning til mange andre kjente tyske foretak som fortsatt er i drift og som har en mer eller mindre frynsete fortid.

Les for eksempel om Günter Quandt og hans sønn Herbert. Det de startet vedkjente seg ikke fortiden før nokså nylig.

Hele Tyskland har en arv som de fortsatt sliter med, og hvis man skal bruke Hitler som argument kan det bli vrient å kjøpe noe tysk.

Da kan man også gå videre og se på alt fra Japan. De var heller ikke våre venner på den tiden, og i motsetning til Tyskland har de gjort veldig lite for å vedkjenne seg historien.

batterimannen

Å kjøpe Tesla fra demokratimotkjemperen Musk i dag kan mer sammenliknes med å kjøpe VW i 1938. Nå har man valget til å gjøre noe her og nå. Du får ikke reist tilbake til 1930-tallet og forhindret noe som helst, ikke engang et kjøp av en VW bil i 197 eller 1938.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rexon92

Sitat fra: Oddaa på søn 04. mai 2025, kl. 22:35
Sitat fra: Rexon92 på søn 04. mai 2025, kl. 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)

Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det

Har prøvd Mustang og Volvo V90 CC, noe mindre mas på disse. Iallefall på Volvo

Problemet er egentlig ikke funksjonene, men at man må slå av en 6-7 funksjoner linje for linje hver gang. Og neste gang du starter bilen, må du gjenta prosessen. Fort å glemme, så gjør du det i fart istede og setter samtidig trafikksikkerheten på spill.

Synes at nødbrems og muligens filskiftevarsel er greie funksjoner. Resten vil jeg egentlig slå av.

Rexon92

Sitat fra: batterimannen på man 05. mai 2025, kl. 23:11Å kjøpe Tesla fra demokratimotkjemperen Musk i dag kan mer sammenliknes med å kjøpe VW i 1938. Nå har man valget til å gjøre noe her og nå. Du får ikke reist tilbake til 1930-tallet og forhindret noe som helst, ikke engang et kjøp av en VW bil i 197 eller 1938.

Tja, om man skal begynne slik så er det mange bilmerker vi burde tatt livet av. Og vi burde nok droppe handel med Tyskland og Japan for all fremtid. Musk er på tur ut av politikken i USA, og han har vel spart staten for mye penger. Hvordan har han motarbeidet demokratiet mener du?

Og hva skal man kjøpe, om man skal opptre politisk korrekt?

turfsurf

Sitat fra: Rexon92 på tir 06. mai 2025, kl. 03:47Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det

Problemet er egentlig ikke funksjonene, men at man må slå av en 6-7 funksjoner linje for linje hver gang. Og neste gang du starter bilen, må du gjenta prosessen. Fort å glemme, så gjør du det i fart istede og setter samtidig trafikksikkerheten på spill.

Synes at nødbrems og muligens filskiftevarsel er greie funksjoner. Resten vil jeg egentlig slå av.
Fartsjustering kan man slå av og er ett kjent problem med dårlige kartdata i Norge. Ellers er jo  fartsvarsel (ISA) og vimsevarsel (Lane keep) påbudte funksjoner som du må slå av for hver tur på alle nye biler. Vet ikke hvor ny Volvoen du prøvde var, mulig den ikke hadde ISA.

Ellers synes jeg kinesiske og koreanske biler piper minst like mye eller mere enn europeiske.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Hvis du ikke *må* ha ny bil så ble fartsvarsel påbudt i alle nye biler fra juli 2024 (og typegodkjenninger etter en gang i 2022), så om du kan akseptere et år gammel bil kommer du unna dette :)

Ellers kan jeg bekrefte etter to uker i en lånt Nissan Ariya at japanske biler plinger og plonger i ett sett også, så dette er ikke forbeholdt europeiske biler. I tillegg har den (Ariya) en sykt knotete meny som gjør det så tungvint å skru av fartsvarselet at jeg heller lar det være på  >:(
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Effektstyrer

Sitat fra: Rexon92 på tir 06. mai 2025, kl. 03:47
Sitat fra: Rexon92 på søn 04. mai 2025, kl. 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)

Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det

Det høres ut som om Tesla er riktig valg. Jeg må også si at Juniper ser mye bedre ut i virkeligheten enn førsteinntrykket jeg fikk på bilder.

Etter å ha kjøpt en ny legacy model y har jeg også sluppet unna kommentarer trump og musk. Jeg tror det i stor grad er et nettfenomen av en liten minoritet

Svk

Mest bærekraftig og politisk korrekt må jo være å kjøpe brukt Think/Buddy :-)

Rexon92

Sitat fra: Svk på tir 06. mai 2025, kl. 12:12Mest bærekraftig og politisk korrekt må jo være å kjøpe brukt Think/Buddy :-)

Sett med norske øyne ja, sett med europeiske øyne neppe. Vi har tross alt skodd oss på krigen i Ukraina å tjent penger på gass og strøm. Med jevne mellomrom påpeker europa at vi regelrett er ufine 😂 Helt ærlig blir jeg sliten av å se at alt fra mat til bil til teknologi, og kjøp av energi handler om politikk og boikott. Sjalusi er ofte et mer dekkende begrep.

Rexon92

Sitat fra: turfsurf på tir 06. mai 2025, kl. 06:19
Sitat fra: Rexon92 på tir 06. mai 2025, kl. 03:47Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det

Fartsjustering kan man slå av og er ett kjent problem med dårlige kartdata i Norge. Ellers er jo  fartsvarsel (ISA) og vimsevarsel (Lane keep) påbudte funksjoner som du må slå av for hver tur på alle nye biler. Vet ikke hvor ny Volvoen du prøvde var, mulig den ikke hadde ISA.

Ellers synes jeg kinesiske og koreanske biler piper minst like mye eller mere enn europeiske.

[/quote]

[/quote]

Har hørt at det er påbudt ja, men er du sikker på at man må slå av funksjonen på alle nye biler hver tur?
Det er i tilfelle fryktelig tungvint.

Tipper Volvoen var 21 eller 22 modell, så den har kanskje ikke den funksjonen😅 Men der var det iallefall behagelig lite mas, men det angår kanskje ikke ny Volvo.

Når du nevner det, så har jeg sittet på ny Hyundai. Det var ikke uten mas, men jeg satt bare på.

Kinesiske vet jeg lite om, har ikke prøvd. Skeptisk på alt fra forhandlere til kvalitet/garantier og konkurser. For meg er det en gåte ar folk kjøper biler fra merker som poppet opp i går. Er nok kun BYD jeg kunne kjøpt, er nok det mest solide mtp økonomi.

Rexon92

Forøvrig kan jeg meddele at pengene er overført til Tesla, så mine kalde føtter har roet seg 😂 Det er for sent å angre nå 👍

daktari

Kan skru av følgende på VW og BMW permanent:
-Aut tilpasning av fart etter fartsgrense
-aut tilpasning av fart etter kryss/sving
-tidlig/sen nødbrems
-kjøre forbi på innsiden ved acc/selvkjøring

Kan skru av med knapp på rattet (bmw) hver tur, (hurtigtast skjerm (vW) :
-fartsgrensevarsel

Usikker på om det er hver tur el permanent:
-filskifte-varsel/vinglevarsel
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SurSnasen

Litt pussig at du styrer unna europeiske produsenter pga pling og plong, og så velger Tesla...
Jeg kan love deg at dersom du syntes bremsen til ID.4 pga skiltlesing av 50-skilt på en sidevei var ille, så får du deg noen aha-opplevelser i Tesla'n når den kommer. Så langt, på den snaue uka jeg har hatt den:
- bråbrems i 100-sone på motorvei som følge av at den tror det er noe feil i fartsgrenser
- hyl og skrik i rundkjøringer fordi den tror den kræsjer i et eller annet jeg er ute av stand til å se
- pling hver gang jeg kommer til en annen fartssone, til tross for at jeg har slått av lydvarslet. Prøver ennå å finne ut hvilken setting dette kan være. *EDIT: kom oppdatering til bilen, og "bonusplingen" forsvant.
- den liker ennå ikke enkelte større kjøretøy i motgående yttersving på landevei
- plinging hver gang autopilot aktiveres
- plinging hver gang autopilot deaktiveres
- brå rykk hver gang autopilot deaktiveres

Jeg har hatt mer plinging og plonging og nødbremsepisoder på ei uke med Model Y enn jeg hadde på nesten 5 år med e-tron, ID.4 og Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tir 06. mai 2025, kl. 14:52Kan skru av med knapp på rattet (bmw) hver tur, (hurtigtast skjerm (vW) :
-fartsgrensevarsel

Usikker på om det er hver tur el permanent:
-filskifte-varsel/vinglevarsel
Begge disse er pålagt ved lov å være på ved oppstart. Kan lage snarvei for å slå av vinglevarsel på BMW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA