Fabrikkny elbil

Startet av Rexon92, lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40

« forrige - neste »

Rexon92

Hei! Har nettopp lagt inn bestilling på helt nye Tesla model Y, jeg synes det er mye bil for pengene. Men jeg er litt usikker både fordi det er en del støy rundt Musk, Tesla og fordi det er helt typisk meg før det skal brukes penger 😅 Bryr meg lite om hva andre mener og har blitt kalt mye etter kjøpet. Men jeg tenker at det er mange merker vi ikke skulle holdt liv i om sant skal sies.

Jeg er også redd at Tesla kommer til å dumpe pris på nye Model Y Juniper om den nå ikke selger. Så skal det sies at Tesla påstår at det er travelt på utlevering om dagen, men om man leser avisa får man et annet inntrykk.

Er det noe annen bil hvor man får 518 HK, 586 KM, Awd, hengerfeste 1600 kg og så mye plass? Kanskje noen har et forslag om noe annet jeg bør vurdere? Vurderer en usving i siste sekund her, sånn at det ikke er til å misforstå

Hvordan er Tesla på reklamasjon og garantier? Ser det skrives mye, men er usikker på hvor mye tyngde det er bak det som skrives.

Forslag til elbil nr. 2 maks 100k mottas med takk. 4/5 seter og rekkevidde 250 km er eneste krav. Kan legge til at jeg er skuffet over hvor mye Nissan Leaf ruster, så en japansk elbil er usannsynlig. Har sett på i3, noen erfaringer her?

K

Rosstopher

Har Model Y og har hatt Model S. Har positive erfaringer med garanti og sånt. Alltid fått dekt det jeg har krevd.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Har aldri hatt problemer med garanti. De eneste bilene som gir like mye for pengene som Model Y er vel noen kinesere. Ikke noe bedre enn å velge Tesla IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Xpeng g6 er vel nærmeste man kommer model y  :P
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Tesla pleier å fjerne rentefordeler de gangene de setter ned prisen. Tipper de gjør det denne gang og, om de setter ned prisen.

Med tanke på svak norsk krone tror jeg ikke Tesla har mye å gå på. Tesla er av de som ikke har veldig overpris i Norge.
Tesla har visst bare 12% bruttomargin på biler for tiden, som er deres laveste tall på over 11 år. Så om de gir noe må de ta noe. Dersom du planlegger å ha bilen i 3 år er Model Y noe av det jeg tror vil holde seg best i pris siden bilen er enkelt laget med få feil, og basert på historiske tall.

Største faren med Model Y er at du kan få plagsomt mange samtaler om Trump / Musk som du ikke inviterer til.
Tesla Model Y                         2021-

SIS

Sitat fra: Rexon92 på lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40Hei! Har nettopp lagt inn bestilling på helt nye Tesla model Y, jeg synes det er mye bil for pengene. Men jeg er litt usikker både fordi det er en del støy rundt Musk, Tesla og fordi det er helt typisk meg før det skal brukes penger 😅 Bryr meg lite om hva andre mener og har blitt kalt mye etter kjøpet. Men jeg tenker at det er mange merker vi ikke skulle holdt liv i om sant skal sies.

Jeg er også redd at Tesla kommer til å dumpe pris på nye Model Y Juniper om den nå ikke selger. Så skal det sies at Tesla påstår at det er travelt på utlevering om dagen, men om man leser avisa får man et annet inntrykk.

Er det noe annen bil hvor man får 518 HK, 586 KM, Awd, hengerfeste 1600 kg og så mye plass? Kanskje noen har et forslag om noe annet jeg bør vurdere? Vurderer en usving i siste sekund her, sånn at det ikke er til å misforstå

Hvordan er Tesla på reklamasjon og garantier? Ser det skrives mye, men er usikker på hvor mye tyngde det er bak det som skrives.

Forslag til elbil nr. 2 maks 100k mottas med takk. 4/5 seter og rekkevidde 250 km er eneste krav. Kan legge til at jeg er skuffet over hvor mye Nissan Leaf ruster, så en japansk elbil er usannsynlig. Har sett på i3, noen erfaringer her?

K

Etter min mening ikke så mye å være usikker på. Kina har vel langt verre ting på samvittigheten enn Mr.Musk. Uten han hadde nok ikke Ebil-revolusjonen kommet like langt som den har idag. Noe som er og blir viktig for folkehelsa, særlig i byene, verden over fremover. Flere av mine kolleger har nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Model Y. Har ikke hørt noen nevne en eneste negativ kommentar om Musk ifbm. Tesla her hvor jeg bor iallfall.

hELgenen

Sitat fra: SIS på søndag 04. mai 2025, klokken 14:35
Sitat fra: Rexon92 på lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40Hei! Har nettopp lagt inn bestilling på helt nye Tesla model Y, jeg synes det er mye bil for pengene. Men jeg er litt usikker både fordi det er en del støy rundt Musk, Tesla og fordi det er helt typisk meg før det skal brukes penger 😅 Bryr meg lite om hva andre mener og har blitt kalt mye etter kjøpet. Men jeg tenker at det er mange merker vi ikke skulle holdt liv i om sant skal sies.

K

Etter min mening ikke så mye å være usikker på. Kina har vel langt verre ting på samvittigheten enn Mr.Musk. Uten han hadde nok ikke Ebil-revolusjonen kommet like langt som den har idag. Noe som er og blir viktig for folkehelsa, særlig i byene, verden over fremover. Flere av mine kolleger har nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Model Y. Har ikke hørt noen nevne en eneste negativ kommentar om Musk ifbm. Tesla her hvor jeg bor iallfall.

Kjøper man Tesla så støtter man også Trump sitt USA. Vil man gi en ørefink til USA så handler man kinesisk. Ingenting vil irriterere Trump mer enn om Kina øker sin andel biler i Europa på bekostning av USA.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 15:19Kjøper man Tesla så støtter man også Trump sitt USA. Vil man gi en ørefink til USA så handler man kinesisk. Ingenting vil irriterere Trump mer enn om Kina øker sin andel biler i Europa på bekostning av USA.

Næææ det blir jo helt gærnt. Man skal da ikke straffe noen ved å handle feks med en annen ulovlig kjeltring. Det blir feil!. Nei ,man kan gjerne ikke handle med US men for guds skyld så kjøp deg en EU produsert vare da feks bil. 

Dette over er nå bare min mening da - og jeg tar ofte feil jeg  :o

Rexon92

Takk for alle svar! Flott å høre at folk ikke har problemer med garantier og reklamasjoner. Det er betryggende, for det er Tesla hat argument nr. 1.

Ja de fjerner fordeler? Forrige gang gikk vel renta opp med markedsrenta, det er vel langt færre utsikter for renteøkning pr nå enn da. Vilkåret er 0,00 % rente, men at den er flytende og aldri kan bli lavere enn 0,00 %. Det er vel DNB som styrer dette, noe annet er manipulasjon. Uansett, om noen ødelegger planen min casher jeg ut.

Takk for det, men samtaler kan man effektivt avslutte.. Nei, kjøpe Kina bil blir vel enda verre. Mange av de som ligger an til å forsvinne på forholdsvis kort sikt.

Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 04. mai 2025, klokken 15:24
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 15:19Kjøper man Tesla så støtter man også Trump sitt USA. Vil man gi en ørefink til USA så handler man kinesisk. Ingenting vil irriterere Trump mer enn om Kina øker sin andel biler i Europa på bekostning av USA.

Næææ det blir jo helt gærnt. Man skal da ikke straffe noen ved å handle feks med en annen ulovlig kjeltring. Det blir feil!. Nei ,man kan gjerne ikke handle med US men for guds skyld så kjøp deg en EU produsert vare da feks bil.

Dette over er nå bare min mening da - og jeg tar ofte feil jeg  :o

Kjøpte nytt tysk nå i vår - så ikke gått for Kina varer selv - men jeg mener jeg har 100% rett i hva som vil svi mest for Trump - det er å handle Kina varer. Forøvrig boikotter jeg alt fra USA - alt fra Coca Cola til Mc Donalds og Tesla. Absolutt alt - selv mobil apper og strømme tjenester. Jeg har gått all-in for å gjør meg helt USA fri - fra produkter til tjenester. Og jeg er 100% sikker på at det som gjør mest vondt for Trump er når resten av verden også boikotter ting fra USA slik at økonomien går rett i dass. Heldigvis er han ganske flink til å snuble i egne grep også så ikke sikkert han trenger så mye hjelp for å få USA rett i dass......

Electric cars in Norway

Ja syretesten for Donald kommer om litt over halvannet år på mellomvalget. Det håper jeg blir stygt for han.

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 16:34Kjøpte nytt tysk nå i vår - så ikke gått for Kina varer selv - men jeg mener jeg har 100% rett i hva som vil svi mest for Trump - det er å handle Kina varer. Forøvrig boikotter jeg alt fra USA - alt fra Coca Cola til Mc Donalds og Tesla. Absolutt alt - selv mobil apper og strømme tjenester. Jeg har gått all-in for å gjør meg helt USA fri - fra produkter til tjenester. Og jeg er 100% sikker på at det som gjør mest vondt for Trump er når resten av verden også boikotter ting fra USA slik at økonomien går rett i dass. Heldigvis er han ganske flink til å snuble i egne grep også så ikke sikkert han trenger så mye hjelp for å få USA rett i dass......

Hva slags telefon har du, når du ikke skal bruke android eller ios?

Søkemotor? Operativsystem på PC? Mailleverandør? Kontorprogrammer? Nettlagring? Sosiale medier?

Det krever ganske mye å unngå amerikansk programvare.

Dette blir fort like komplisert som å ungå alt kinesisk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 04. mai 2025, klokken 17:34
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 16:34Kjøpte nytt tysk nå i vår - så ikke gått for Kina varer selv - men jeg mener jeg har 100% rett i hva som vil svi mest for Trump - det er å handle Kina varer. Forøvrig boikotter jeg alt fra USA - alt fra Coca Cola til Mc Donalds og Tesla. Absolutt alt - selv mobil apper og strømme tjenester. Jeg har gått all-in for å gjør meg helt USA fri - fra produkter til tjenester. Og jeg er 100% sikker på at det som gjør mest vondt for Trump er når resten av verden også boikotter ting fra USA slik at økonomien går rett i dass. Heldigvis er han ganske flink til å snuble i egne grep også så ikke sikkert han trenger så mye hjelp for å få USA rett i dass......

Hva slags telefon har du, når du ikke skal bruke android eller ios?

Søkemotor? Operativsystem på PC? Mailleverandør? Kontorprogrammer? Nettlagring? Sosiale medier?

Det krever ganske mye å unngå amerikansk programvare.

Dette blir fort like komplisert som å ungå alt kinesisk.

Vel,man må gjøre det man kan. 100% blir det aldri. Selv dette nettstedet er vel driftet av amerikansk programvare.  Men alle monner drar tenker jeg.

Oddaa

Sitat fra: Rexon92 på søndag 04. mai 2025, klokken 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Svk

Hadde det ikke vært for Hitler,så hadde vel ikke VW eksistert idag 😳

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA