Software til OCPP

Startet av ElTor, mandag 28. april 2025, klokken 18:17

« forrige - neste »

ElTor

Hei!

Har en liten "businesscase" jeg har lyst til å utforske.

Jeg sitter i styret i et borettslag, vi betaler "mye" 50 - 150 kr i måneden, for at vi skal betale for strømmen vi har brukt til å lade.

Flere sameier/ borettslag har jo ladestasjoner som støtter OCPP, har luftet med en som jobber i en bredbåndsleverandør om hvorfor de ikke tar på seg denne jobben når de uansett fakturer kunder for bredbånd.

Han var interessert i å høre mer om dette, begge er lekmenn. Jeg har sett etter software som man kan kjøpe for å styre ladebokser, men kommer ikke over noe.
Er det noen som administrerer dette selv, hva bruker de av dere som ikke betaler for 3.part?

Toalmar

En interresant tanke dette her  :+1:
Det er helt klart en del firmaer som skummer fløten for oss som lader via Sameier eller f kes Borettslag.
Skulle tro noen kunne komme med en løsning som enkelt kunne vært billigere. Uansett så er det vel markedet som bestemmer hva vi som forbrukere må betale i avgift.

Selv er jeg spent på om det blir en grei ordning med "Norgespris"

Kunne også tenkt meg at f eks Tibber hadde kunne tatt denne jobben og da selvfølgelig med deres Grid Rewards, da kunne det blitt billig og lade elbil for mange  :+1:  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ElTor

Helt enig angående Tibber, nevnte det faktisk for de i en eller annen kunde undersøkelse, perfekt måte for de å tjene litt ekstra når de uansett fakturerer.

TB

Sitat fra: ElTor på mandag 28. april 2025, klokken 18:17Hei!
Har en liten "businesscase" jeg har lyst til å utforske.
Jeg sitter i styret i et borettslag, vi betaler "mye" 50 - 150 kr i måneden, for at vi skal betale for strømmen vi har brukt til å lade.
Flere sameier/ borettslag har jo ladestasjoner som støtter OCPP, har luftet med en som jobber i en bredbåndsleverandør om hvorfor de ikke tar på seg denne jobben når de uansett fakturer kunder for bredbånd.
Han var interessert i å høre mer om dette, begge er lekmenn. Jeg har sett etter software som man kan kjøpe for å styre ladebokser, men kommer ikke over noe.
Er det noen som administrerer dette selv, hva bruker de av dere som ikke betaler for 3.part?

Flere av selskapene som tilbyr avtaler om fakturering tar gjerne på seg drift ladeanlegg, med prosjektering,  finansiering, utleie av ladeboks, support, feil på ladebokser og annet i anlegget med mer. Dvs. en betaler for mer enn selskapet skal lage faktura.

Om en bare ønsker fakturering kan https://www.hagelandit.no/ være nyttig å se på.
Hageland tilbyr å fakturere ladeforbruket time for time på ladere fra Easee og Zaptec. Alt annet i forbindelse med ladeanlegg løses uavhengig av Hageland.

Jeg har gjort manuell avregning siden 2017 for anlegget her jeg bor. Da er gjennomsnitts pris pr måned benyttet. Hentet rapport fra Zaptec en gang pr måned. Det har fungert greit, men vi har nå over 50 ladere så det er greit å få en annen løsning på plass.

Hos oss er planen er å gå over til Ladeland innen kort tid.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

ElTor

Vi har fakturering via et selskap nå, 59,- pr bruker.
Vi eier all Infrastruktur med årlig service.
Ønsket er at bredbåndsleverandøren kan fakturere dette, bredbåndsleverandøren hadde ingen direkte erfaring med dette, men var noe de kunne vurdere da de allerede støtter andre tjenester via bredbånd.
Det jeg ser etter er programvare som er tilgjengelig for sluttbruker som kan styre våre ladebokser over OCPP. Ser at det er folk på Reddit som lager egne løsninger, men det er noen hakk over mitt nivå for å si det forsiktig.

Ulvis

Det er ein haug av leverandører som har managment løysingar for OCPP, men det er nok mest som cloud based services. Eg anar at du vil ha 'standalone' løysing?
Du kan sette opp HomeAssistant (HASS) og installere OCPP driver der. Men det er nok litt mekk.
Så fullt fungerande open-source løysingar ser det ut til å vere litt lite av.

Ein tanke eg har er ein PLS/Edge controller med 'alt' innebygd. Då får du ein boks bygd for 20år drift med OCPP protokoll, websider, epost, strømpris, osv. Den kan stå lokalt og fungere med eller uten internett/sky og vil ha websider tilgjengelig via lokalt LAN/WiFi heller enn ein fancy dedikert mobil app.
Problemet er oppdateringar på lang sikt om det ikkje er noko inntjening i prosjektet.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA