Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW app og identifisering for å åpne funksjoner i appen

Startet av AlMe, mandag 28. april 2025, klokken 15:55

« forrige - neste »

AlMe

Jeg kjøpte en ID4 i desember 2024 og oppdaget at appen krevde en noe spesiell identifiseringsrunde for å kunne åpne for alle funksjoner: Sende kopi av legitimasjon (førerkort eller pass) samt en videosnutt av meg selv. Fra "Min side" kunne jeg lese meg til at jeg alternativt kunne be forhandler om å gjennomføre identifisering. Jeg har veldig lite lyst til å sende dette til en underleverandør av VW (Cariad), som nettopp har vært i media for å ha dårlig personversikkerhet (https://www.theverge.com/2024/12/30/24332181/volkswagen-data-leak-exposed-location-evs), og jeg oppsøkte forhandler for hjelp til dette.

Men forhandler kunne fortelle meg at de ikke kjente noe til dette og kunne ikke hjelpe. Jeg tok da kontakt med kundeservice hos Møller, som glatt henviste meg videre til VW Support i Tyskland. Etter mye fram og tilbake fikk jeg beskjed om at "slik var reglene".

Dette er ikke akkurat god kundeservice fra verken forhandler, importør eller VW Tyskland, men jeg får heller leve med å ikke ha mulighet til å låse opp/låse bilen fra appen (eller andre snedige funksjoner jeg ikke vet hva jeg går glipp av).

Jeg vil uansett advare andre om å sende fra seg kopi av pass eller førerkort til Tyskland - dette er oppskriften på id-tyveri. Er det noen som har gjennomført denne identifisering på den ene eller andre måten?

hELgenen

Sitat fra: AlMe på mandag 28. april 2025, klokken 15:55Jeg kjøpte en ID4 i desember 2024 og oppdaget at appen krevde en noe spesiell identifiseringsrunde for å kunne åpne for alle funksjoner: Sende kopi av legitimasjon (førerkort eller pass) samt en videosnutt av meg selv. Fra "Min side" kunne jeg lese meg til at jeg alternativt kunne be forhandler om å gjennomføre identifisering. Jeg har veldig lite lyst til å sende dette til en underleverandør av VW (Cariad), som nettopp har vært i media for å ha dårlig personversikkerhet (https://www.theverge.com/2024/12/30/24332181/volkswagen-data-leak-exposed-location-evs), og jeg oppsøkte forhandler for hjelp til dette.

Men forhandler kunne fortelle meg at de ikke kjente noe til dette og kunne ikke hjelpe. Jeg tok da kontakt med kundeservice hos Møller, som glatt henviste meg videre til VW Support i Tyskland. Etter mye fram og tilbake fikk jeg beskjed om at "slik var reglene".

Dette er ikke akkurat god kundeservice fra verken forhandler, importør eller VW Tyskland, men jeg får heller leve med å ikke ha mulighet til å låse opp/låse bilen fra appen (eller andre snedige funksjoner jeg ikke vet hva jeg går glipp av).

Jeg vil uansett advare andre om å sende fra seg kopi av pass eller førerkort til Tyskland - dette er oppskriften på id-tyveri. Er det noen som har gjennomført denne identifisering på den ene eller andre måten?

Høres jo helt villt ut.

daktari

Aldri hørt om dette. Hvilke funksjoner mener du låses opp?

Sikker på at du har den korrekte appen, og ikke en pirat-app?

I app store er det ingen opplysninger om at man samler inn offisiell id på bruker!

Her er det noe grunnleggende rart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

VAG har et krav om at hovedbruker av bilen må identifiseres for bruk av fjerntjenester. I mitt tilfelle (Audi) har det ikke vært noe problem for forhandler å ordne dette - uten å sende noen kopi av identitetspapirer.  Dette ble gjort ved kjøp, og også senere etter en oppdatering i bilen som gjorde at alle innstillinger ble slettet slik at bruker måtte settes opp på nytt. (Dette er i tillegg til den koden som følger med nøklene).

e-tron er riktignok ikke på Cariad-løsningen (og derfor heller ikke rammet av lekkasjen), så det kan være at det er en annen prosess for identifisering på MEB-platformen som ID er bygget på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AlMe

Det er nok ingen piratapp som er problemet her. Svaret fra VW lyder som følger:

"Din ID.4 Pro har en software 5.0.0 som krever Auto IDENT prosess for å låse opp bilens digitale tjenester.

Volkswagen AutoIDENT prosedyren er levert i samarbeid med partner IDnow, mener at den er sikker.
Vi fra kundestøtte kan feilsøke problemer med auto identifikasjon, men dersom man nekter dette så finnes det ingen omvei.
VW forhandlere skulle kjenne denne prosedyren.

Vennlig hilsen,
Volkswagen-teamet"

Det skal altså være mulig å få forhandler til å gjennomføre denne prosedyren, uten å måtte eksponere seg for mulig GDPR-risiko, men når forhandler ikke vet, importør ikke gidder og VW er steil forteller vel dette mer om dårlig kundeservice enn noe annet.

Og hvilke funksjoner jeg går glipp av? Det vet jeg jo ikke, men kanskje noen andre som vet?

hELgenen

Sitat fra: AlMe på mandag 28. april 2025, klokken 22:23Det er nok ingen piratapp som er problemet her. Svaret fra VW lyder som følger:

"Din ID.4 Pro har en software 5.0.0 som krever Auto IDENT prosess for å låse opp bilens digitale tjenester.

Volkswagen AutoIDENT prosedyren er levert i samarbeid med partner IDnow, mener at den er sikker.
Vi fra kundestøtte kan feilsøke problemer med auto identifikasjon, men dersom man nekter dette så finnes det ingen omvei.
VW forhandlere skulle kjenne denne prosedyren.

Vennlig hilsen,
Volkswagen-teamet"

Det skal altså være mulig å få forhandler til å gjennomføre denne prosedyren, uten å måtte eksponere seg for mulig GDPR-risiko, men når forhandler ikke vet, importør ikke gidder og VW er steil forteller vel dette mer om dårlig kundeservice enn noe annet.

Og hvilke funksjoner jeg går glipp av? Det vet jeg jo ikke, men kanskje noen andre som vet?

Det er uansett galskap dette.
Blir aldri aktuelt her..never

turfsurf

Dette er lignende det som måtte gjøres når jeg kjøpte brukt e-tron og nummeret som skulle følge nøkkelen var rotet bort. Da skulle de ha kopi av vognkort, førerkort og mye greier.

Endte opp med en telefon session med Møller og en remote viewing app. Langt over streken egentlig...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA