Må man ha Easee Core for å balansere to ladere og ha flere kontoer?

Startet av Mastiff, søndag 27. april 2025, klokken 20:20

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg skal sette opp ladebokser for meg selv og noen hyttenaboer. Dette skal kobles til mitt inntak, og så legger vi en TFXP 4G10 de 45 meterne bort til parkeringsplassen. Jeg har veldig gode erfaringer med Easee-laderen jeg har i huset og kunne tenke meg å bruke den samme, for å ha forskjellige ladekontoer på hver hytte, så vi har et oversiktlig regnskap mot slutten av sesongen. Boksene må i tillegg balanseres i forhold til hyttestrømmen min, så det ikke hopper opp på for høy effekttarriff. Vanligvis klarer vi oss greit med under 10 kw, men jeg må vel godta opp til 15 på sommeren, når det er flere på hyttene samtidig. Så da blir det snakk om å balansere samlet lading mot hytteforbruket og i tillegg balansere laderne mot hverandre, så ikke den ene bilen får all ladingen.

Men sånn som jeg har forstått det må man ha Easee Core. Eller har jeg misforstått, og holder det med Home eller Up-versjonen av laderen sammen med Tibbers Pulse? For å få ned prisen på systemet, vil jeg kjøpe mest mulig brukt på Finn, elektrikeren har ikke noe imot å montere det selv om jeg stiller med delene, jeg har veldig god kontakt med min lokale trikker.  ;D Så da må jeg nødvendigvis vite hva jeg kjøper.

Får man ladeoversikt for hver bil hvis man legger inn flere biler i Tibber, så det kan vises derfra? På Easees app kan man se for hver bil, men der står jo ikke prisen. Merkelig at det ikke er koblet til kraftprisene...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

chargedup

Skal du ha mer enn 3 ladebokser må du kjøpe Core (evt zaptec pro eller andre tilsvarende som støtter det antallet ladere du er ute etter). Kilde: https://www.elbilgrossisten.no/blogs/aktuelt/hva-er-forskjellen-mellom-de-ulike-easee-modellene? De er dessverre veldig dyre, men kan trøste deg med at Zaptec pro kostet 28' veiledende i 2017/2018 og nå koster den under halvparten for privatpersoner.

Det å balansere 4+ ladere med din hytte til en viss effekt tror jeg blir vanskelig med Tibber Pulse. Tibber begynner å slite med effekttariff allerede med 2 ladere (ca 1 mnd i året går den over effekttariff for mine kolleger med 2 ladere), så at det faktisk skal fungere feilfritt med 4+ ladere er lite trolig. Du kan også se allerede med "ikke-integrerte elbiler" (har noen en elbil uten app, har leiebil uten tilgang til app, gjester osv) at det krever at man oppgir batteriprosent ved parkering for å kunne "smartlade" https://support.tibber.com/nb/articles/6009421-smartlading-av-ikke-integrerte-elbiler-i-tibber#h_3f4c71c046

I Tibber får du opp ladekostnad pr bil (hva da med leiebil, gjester osv?), men mangler nettleie (og effekttariff), såvidt jeg husker. Det enkleste er nok å bruke tallmaterialet fra Easee for hver lader og bruke gjennomsnittspris som du putter inn i et regneark hver mnd, dersom ikke noen andre vet om triks i Tibber/Easee.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Mastiff

Det blir nok ikke aktuelt med mer enn to ladere, men jeg satser på å få tak i en brukt Core, takk!
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

chargedup

Skal du bare ha to ladere er vanlig easee lader mye billigere. Den som nå heter Up. Koster fra 4' brukt på finn, evt 7' ny. Core er litt mer sjelden å se brukt på finn, selv om det dukker opp innimellom, da sameier/borettslag normalt sett ikke bytter ladere.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA