Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korrosjon i dører, pris på fiks?

Startet av Radial, torsdag 24. april 2025, klokken 09:29

« forrige - neste »

Radial

Vår 2021 og 2023 har fått korrosjon i selve døra, der lepppe-pakningen på karosseriet legger seg an mot døra.

Gjelder særlig venstre dør bak, der en 7 åring gjerne tråkker på terskelen og bittelitt grus ligger igjen på pakningen, som moses inn i lakken på døra når den lukkes, og lager så hull i lakken som får godgjøre seg i saltlake-kjøringen på østlandet.

Mye bedre på de andre dørene men ca like fullt korrosjon på begge biler, og alle dører. Men mest venstre bak.
Trolig maaaaange Y'er som har dette.

Har noen fått dette utbedret, og fått en pris? Kan neppe gå på reklamasjon/garanti? (Ytre påvirkning, dog elendig patent)

Bør nok slipe ned slitt lakk og korrosjon på alle dørene egentlig, legge på ny lakk, også legge PPF langs hele flata der pakningen legger seg mot..

Kunne sikkert gjort det selv, jobber med aluminium ganske ofte, men jeg er ingen dreven lakkerer og det kommer derfor ikke til å se særlig vakkert ut😂
Koster det ikke alt for mye, vurderer jeg sterkt å sette det bort.

Anyone?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Fikk opplakkert dørkarmene i 2022 på vår Y på begge bakdører. Fikk med to foliebiter for å legge på også. Er per nå helt fint - men ser slitasjen på folien, da.

De sa at nyere biler ble levert med folie i dørkarmene for å forhindre dette, men det stemmer ikke.

Bonusinformasjon: Ser også at bagasjeluka, der gummiklossene ved baklyktene treffer innsiden på luka, har samme problematikk og skal ta det med service før garantiutløp. :) Antar det blir greit uten noe diskusjon.

Edit:
Her er opprinnelig tråd vedr. karmene: https://elbilforum.no/index.php?topic=61748.0

EDIT2:
Har jeg misforstått - gjelder dette på selve døra??

Kan du dele bilder? (imgur.com f.eks)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på torsdag 24. april 2025, klokken 09:29Vår 2021 og 2023 har fått korrosjon i selve døra, der lepppe-pakningen på karosseriet legger seg an mot døra.

Gjelder særlig venstre dør bak, der en 7 åring gjerne tråkker på terskelen og bittelitt grus ligger igjen på pakningen, som moses inn i lakken på døra når den lukkes, og lager så hull i lakken som får godgjøre seg i saltlake-kjøringen på østlandet.

Mye bedre på de andre dørene men ca like fullt korrosjon på begge biler, og alle dører. Men mest venstre bak.
Trolig maaaaange Y'er som har dette.

Har noen fått dette utbedret, og fått en pris? Kan neppe gå på reklamasjon/garanti? (Ytre påvirkning, dog elendig patent)
Interessant  :+1: har du bilder? Er ikke kjent med at det er et problem. Sjekket også inne på TMY FB nå også men heller ikke noe issues der

daktari

Min model 3 hadde falser på innsiden av dørene som ikke var fuget skikkelig. Sprekker og hull som saltvann vil ligge i. Jfr Funderud m.fl. er det generelt dårlig fuging i falser under deksler på bilen også.

Så dette er kjent problem.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Radial

Kan legge ut ett bilde fra hver bil, venstre bakdør (7åring..) vi snakker her om Døra og ikke selve chassis🙂

Slitasjen syns ekstremt godt på grå bil (2021), den hvite (2023) kamuflerer slitasjen i lakken litt bedre men der er det faktisk flere hull i lakken igjen...og bobler i det 3'e hullet🙈

Men den skikkelig hvite prikken på den grå er skikkelig korrosjon, hvitt pulver-fjell i lakk hullet og groper rundt (pitting corrosion)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

Dørene er av aluminium, som ikke er utsatt for korrosjon på samme måte som for stål. Det er derfor mest kosmetisk og Tesla har ikke brydd seg om noe særlig beskyttelse her.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Radial

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 25. april 2025, klokken 09:44Dørene er av aluminium, som ikke er utsatt for korrosjon på samme måte som for stål. Det er derfor mest kosmetisk og Tesla har ikke brydd seg om noe særlig beskyttelse her.

Tro meg, bart aluminium og veisalt er en ekstremt dårlig kombo, og må for all del unngås 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på fredag 25. april 2025, klokken 10:55
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 25. april 2025, klokken 09:44Dørene er av aluminium, som ikke er utsatt for korrosjon på samme måte som for stål. Det er derfor mest kosmetisk og Tesla har ikke brydd seg om noe særlig beskyttelse her.

Tro meg, bart aluminium og veisalt er en ekstremt dårlig kombo, og må for all del unngås 🙂
Ja det utvikler seg gjerne fort når det har blitt slik

Radial

Dette er Norges soleklare familiefrakter 4år på rad, det må da være en skokk med biler som er korroderte? 🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Ikke synlig etter så kort tid, men la oss se om noen år når de skal på eu-kontroll nr 2.
Jeg har sett en Y i Bodø som taxi som så elendig ut langs dørene, og en 3er med helt sandblåst kanaler. Foreløpig tas sikkert mye av det kosmetiske på garanti.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 26. april 2025, klokken 20:39Ikke synlig etter så kort tid, men la oss se om noen år når de skal på eu-kontroll nr 2.
Jeg har sett en Y i Bodø som taxi som så elendig ut langs dørene, og en 3er med helt sandblåst kanaler. Foreløpig tas sikkert mye av det kosmetiske på garanti.
En US 19 TM3 jeg så var så rusten at den måtte gå på auksjonen.no. 

Og så har vi jo Fundis ;D som har mange gøyale YT på flere av disse. Han selger de plast settene i tillegg til rustbeskyttelsen sin

filtvet

Det lureste jeg gjorde med min M3 var å rustbeskytte hjulbuene og hulrom under plasten med fluidfilm fra den var ny + satt på funderud plastkit.

Og selvfølgelig polert hver vår. Lakken til Tesla er ok, men ikke mer. Har en Honda cr-v 2006 som er nesten perfekt i lakken ennå.

Radial

Prata med ett par andre på jobben med Y, begge har tilsynelatende tilsvarende skader på sine (småbarnsforeldre).

Vil nok bli ett inspeksjonpunkt på "bruktbilsjekken" av Y om noen få år🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Oddaa

Sitat fra: filtvet på lørdag 10. mai 2025, klokken 05:42Det lureste jeg gjorde med min M3 var å rustbeskytte hjulbuene og hulrom under plasten med fluidfilm fra den var ny + satt på funderud plastkit.

Og selvfølgelig polert hver vår. Lakken til Tesla er ok, men ikke mer. Har en Honda cr-v 2006 som er nesten perfekt i lakken ennå.
En digresjon, men Honda kan også ruste: Måtte bytte alle fire dører og lakkere om igjen bakluken på en 2009 CR-V da den var mindre enn to år gammel.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Klykken

Mazda cx3 vi kjøpte ny i 2015 rustet bakluken på også etter et år. Byttet/lakkert på garanti
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA