Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Partienes beskattning av elbil

Startet av Lanber, torsdag 03. januar 2013, klokken 19:28

« forrige - neste »

kjølholdt

Sitat fra: Lanber på lørdag 05. januar 2013, klokken 09:14
Med ny regjering så stiller vi med "All bets are off"

Momsen er nok det første som blir innført på EL biler.
Sitat fra: Lanber på lørdag 05. januar 2013, klokken 09:14
Med ny regjering så stiller vi med "All bets are off"

Og dermed blir det vel helt ny pensjonsreform igjen da, det er ikke slik det fungerer i politikken. 95% av statsbudsjettet ligger fast. Uavhengig av hvilken regjering Norge har. Hvis man skal sette ting i perspektiv. Skatt på arbeidsinntekt og formue utgjør 19 % av BNP , ergo utgjør ikke skatt en stor del av statens inntekter.
Hva mva på salg av nye El biler utgjør må jo være knapt 0,0005 promille. Det selges  noen tusen elbiler hvert år.
Det er neppe El biler som er target område for Finansdepartementet i 2013/2014!!!

Momsen er nok det første som blir innført på EL biler.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Gjermund

Med tanke på hvilke partier som er glade i skatter og avgifter tror jeg vi lever tryggere med ny regjering. Bare vent til SV finner ut at en morsom, fin, praktisk utenfor byen, rask, "luksus"-el-bil ikke må betales avgifter for...

Da tror jeg det er tryggere at FRP vil fortsette med avgiftsfritaket når de finner ut at biler som praktisk kan brukes av oss som ikke bare kjører korte turer alene.

19quiz76

En annen måte å se det på er at avgiftsfritaket er ment som et incentiv for å stimulere til handlingsmønster som kutter CO2-utslipp. Innrømmelse av at dette er nødvendig (fortsatt avgiftsfritak) vil stå i motsetning til FrPs ståsted i debatten. De mener dette ikke er menneskeskapt og ikke kan påvirkes gjennom menneskers handling. Det var i hvert fall det de mente sist debatten var oppe, hva de mener i dag er ikke godt å si..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

fortoggale

Sitat fra: Balrog på torsdag 03. januar 2013, klokken 21:40
FrP er partiet som i alle år har kjempet med nebb og klør mot alt som lukter miljøvennlig. Klart at de ikke vil la elbiler ha lavere avgifter (og andre fordeler) enn fossilbilene. FrP sikter seg inn mot "folk flest" og folk flest verken kjører eller ønsker seg elbiler, tvert imot synes de at det er urettferdig at de får kjøre i kollektivfeltet og får gratis parkering. Med økte skatter og avgifter på elbiler (tilsvarende som for "vanlige biler") kan de delfinansiere reduksjon av skatter og avgifter og bompenger for bilistene som velger å brenne opp jordas oljereserver fortest mulig.

Disse tankene ble formidlet av personer høyt i FrP i et "lystig lag" jeg delvis deltok i, om enn pakka inn i mer populistisk retorikk. De mente i fullt alvor at global oppvarming bare er tull...

Men for all del, stem gjerne inn Siv og Erna dere. De kommer til makta uansett.

Hvis vi er riktig heldige vil FrP komme i posisjon til høsten og da skal vi alle få glede oss over:


  • Igangsetting av fornuftige veganlegg som det faktisk er behov for, også utenfor østlandet
  • Velferd som virker
  • Prioritering av det vi trenger foran det som noen har lyst på
  • Fakta- og ikke dogmebaserte beslutningsprosesser
  • Reell innsikt i sakene for befolkningen MENS de er i bevegelse
  • Beskatning for å finansiere statens utgifter, IKKE som en fiskal pisk for å styre
    enkeltpersoners oppførsel

Jeg møkk lei av alle 100% forutsigbare gnål mot oppleste og vedtatte sannheter fra folk som ikke en gang har den anstendighet om å komme med en egen og litt ny tanke.

Jeg var på et FrP møte her lokalt og foreslo at alle avgifter untatt MVA skulle fritas El-biler på permanent basis - inklusive bompenger. De var interesserte i ideen. Er det noen som vil være med å jobbe den videre frem? Det er nå vi har anledning!
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Rio

    Sitat fra: fortoggale på tirsdag 08. januar 2013, klokken 20:09
    • Velferd som virker
    • Prioritering av det vi trenger foran det som noen har lyst på
    • Fakta- og ikke dogmebaserte beslutningsprosesser


    Jeg synes disse var de morsomste!  :P

    La meg spørre deg - har du noensinne bodd i et land som har slik politikk som Frp forfekter?

    Er det noe land du mener det er bedre å bo enn i Norge (økonomisk, sikkerhetsmessig, osv.)?

    Oslo:
    VW e-GOLF 2015
    Nissan Leaf 2012
    VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

    laumb

    Å gradvis gå over fra fossilbiler med full avgift til å fortsette med avgiftsfritak (utenom mva) for all framtid for elbilen, er noe jeg støtter 100%.
    Det snakkes høyt og lavt om gammel bilpark, høye avgifter og hvordan en endring på dette vil påvirke bruktmarkedene negativt (tenk deg en bruktbilforhandler med 150 biler på lager som blir 60% rimeligere over natten) osv.
    Å opprettholde engangsavgiftsfritaket på elbiler og kun ha mva er en fin måte å hindre nettopp dette i å skje, samtidig som bilparken blir nyere og nyere.
    De som fortsatt velger fossilt får da takke seg selv, siden rimeligere alternativer finnes. Ellers er kjøper og selger i samme marked, så det verste som kan skje er at noen tar ut gevinst ved å bytte drivstoff. Gamle fossilbiler vi uansett ha et økosystem i lang tid, mens de sakte før ut og skrotes.


    _____
    Tapatalkin' from iTalatut.

    fortoggale

    Sitat fra: Rio på tirsdag 08. januar 2013, klokken 20:20
    Jeg synes disse var de morsomste!  :P

    La meg spørre deg - har du noensinne bodd i et land som har slik politikk som Frp forfekter?

    Er det noe land du mener det er bedre å bo enn i Norge (økonomisk, sikkerhetsmessig, osv.)?

    Hyggelig å glede deg. Jeg tok litt i men tror nok at jeg har ivertfall en fot i bakken:


    • Ja, jeg har både bodd i og besøkt land som praktiserer noe av den politikk som FrP står for, men ikke de rødgrønne. Det er forfriskende.
    • Den norske økonomien er i ferd med å bli et høyrisikoprosjekt - ensidig basert på oljeindustrien. Vi får problemer hvis oljeprisen går under 80 USD. Oljefondet holder til 2-3 år med pensjonsutbetalinger, ikke dagpenger!
    • Norge, i nærområdet til Russland som ypper seg, samtidig med at våre nærmeste allierte bygger ned sitt forsvar etter finanskrisen og avviklingen av Norsk territorialforsvaret bør gjøre at vi holder oss våkne
    • Norge er vel best for oss nordmenn og vil forbli det hvis vi altid prøver å gjøre landet vårt bedre

    Forøvrig mener jeg at en overgang til el-biler i den norske bilparken vil være en ypperlig ide. Bedre luft, bedre økonomi, fornybarhet i helst alle ledd, mindre støy. Den kan brukes hele året også når været gjør det ufyselig å sykle!
    Sandnes
    Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

    Rio

    Sitat fra: fortoggale på tirsdag 08. januar 2013, klokken 20:49
    Hyggelig å glede deg. Jeg tok litt i men tror nok at jeg har ivertfall en fot i bakken:


    • Ja, jeg har både bodd i og besøkt land som praktiserer noe av den politikk som FrP står for, men ikke de rødgrønne. Det er forfriskende.
    • Den norske økonomien er i ferd med å bli et høyrisikoprosjekt - ensidig basert på oljeindustrien. Vi får problemer hvis oljeprisen går under 80 USD. Oljefondet holder til 2-3 år med pensjonsutbetalinger, ikke dagpenger!
    • Norge, i nærområdet til Russland som ypper seg, samtidig med at våre nærmeste allierte bygger ned sitt forsvar etter finanskrisen og avviklingen av Norsk territorialforsvaret bør gjøre at vi holder oss våkne
    • Norge er vel best for oss nordmenn og vil forbli det hvis vi altid prøver å gjøre landet vårt bedre

    Forøvrig mener jeg at en overgang til el-biler i den norske bilparken vil være en ypperlig ide. Bedre luft, bedre økonomi, fornybarhet i helst alle ledd, mindre støy. Den kan brukes hele året også når været gjør det ufyselig å sykle!

    Jeg har bodd i Storbritannia under Thatcher - med 3 millioner arbeidsledige, og 3% av industrien som gikk konkurs HVER MÅNED. Det er Frps økonomiske politikk som har ført til krasjet i USA (og Per Sandberg stod frem og mente banker burde dereguleres enda mer!), akkurat som det førte til krise i Storbritannia.

    Thatchers politikk ble stemt ut etter at til og med britiske NHO støttet Labour (!).

    ===

    Oljen er 26% av norsk BNP. Selv om det er veldig mye, så er det vel kun SV som mener man bør trappe ned utvinningen. Carl I Hagen ville jo selge rettighetene for 10 milliarder kroner i sin tid!

    ===

    Hvis Russland vil invadere så har vi to muligheter: enten slåss og bli en krigssone som får Syria til å virke fredelig, eller "akseptere det". Det er ingen våpen/hær vi kan ha som kan forhindre et bestemt Russland fra å okkupere oss/lage Norge til en krigssone. Dette er ikke 1940-tallet.

    ===

    Men dette har kanskje ikke lengre så mye med fritak av mva for elbiler å gjøre?

    ;D
    Oslo:
    VW e-GOLF 2015
    Nissan Leaf 2012
    VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

    Thomas Parsli

    Sitat fra: fortoggale på tirsdag 08. januar 2013, klokken 20:49
    • Ja, jeg har både bodd i og besøkt land som praktiserer noe av den politikk som FrP står for, men ikke de rødgrønne. Det er forfriskende.

    Hvilke land er dette?

    Thomas
    2022 Tesla Model 3 LR
    2019 Tesla Model X 100D 6 seter
    2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
    1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

    fortoggale

    Sitat fra: Rio på tirsdag 08. januar 2013, klokken 20:59
    Jeg har bodd i Storbritannia under Thatcher - med 3 millioner arbeidsledige, og 3% av industrien som gikk konkurs HVER MÅNED. Det er Frps økonomiske politikk som har ført til krasjet i USA (og Per Sandberg stod frem og mente banker burde dereguleres enda mer!), akkurat som det førte til krise i Storbritannia.

    Thatchers politikk ble stemt ut etter at til og med britiske NHO støttet Labour (!).

    ===

    Oljen er 26% av norsk BNP. Selv om det er veldig mye, så er det vel kun SV som mener man bør trappe ned utvinningen. Carl I Hagen ville jo selge rettighetene for 10 milliarder kroner i sin tid!

    ===

    Hvis Russland vil invadere så har vi to muligheter: enten slåss og bli en krigssone som får Syria til å virke fredelig, eller "akseptere det". Det er ingen våpen/hær vi kan ha som kan forhindre et bestemt Russland fra å okkupere oss/lage Norge til en krigssone. Dette er ikke 1940-tallet.



    Jeg kjenner en del til UK på 80-tallet. Jeg bodde der. Det blir altid mest interessant hvis man ser en sak fra flere sider:


    • Thatcher overtok et konkursbo. Bilindustrien lå i ruiner, kullindustrien produserte varer som kunne importeres billigere fra Sør Afrika og Australia. De økonomiske motorene i landet måtte ha en dyp overhaling - det var kritisk og som du sier svært kostbart for mange. Neil Kinnock var aldri noen kamp for henne. Brittene takket nei til ham flere ganger. Den som overtok når de var lei henne og de konservative var New Labour og Blair. De var milevis fra Neil sin bande og også et drøyt stykke unna de rødgrønne i dag vil jeg tro. Kontroversene rundt Thatcher bør ses som et riktig godt eksempel på hva som kan skje etter mange års vannstyre av forløperene.
    • BNP er hele landets produksjon, inklusive offentlige og private tjenester, frisører som klipper hverandre osv. Selv om det omfatter mange viktige oppgaver er det til syvende og sist eksporten som finansierer mesteparten av vårt forbruk, enten direkte (selge olje) eller indirekte (jobbe i barnehagen der oljebarna går). Derfor vil tallet for eksport kanskje si mer om hvor avhengige vi er av olje. Hvis du i tillegg til de rene oljereselskaper tar med selskaper som leverer til oljeindustrien får du et godt bilde. Ta gjerne også med arbeidskraft i dette regnestykket så ser du kanskje at vi er ganske sårbare for nedgang innen den sektoren.
    • Regner ikke med at Russisk invasjon med det første. Det betyr alikevel ikke at de ikke vil kunne true og presse som de har hatt for vane å gjøre med sin gode nabo Finland siden 1939

    Det er ganske morsomt å liste opp tabber som politikere gjør. Det gir vanligvis liten innsikt men kan alikevel egne seg for en egen tråd.

    Jeg vil også gjøre oppmerksom på at de siste årene har Taxiene blitt mindre og mindre. Det er ikke lengre så mange gode store Mercedeser. Jeg vil derfor benytte anledningen til å slå et slag for bruk av El-bil og gjerne Tesla S i Taxier.
    Sandnes
    Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

    Ingebrigt

    Sitat fra: fortoggale på tirsdag 08. januar 2013, klokken 20:09
    Jeg var på et FrP møte her lokalt og foreslo at alle avgifter untatt MVA skulle fritas El-biler på permanent basis - inklusive bompenger. De var interesserte i ideen. Er det noen som vil være med å jobbe den videre frem? Det er nå vi har anledning!

    Det er skjelden jeg kommenterer politiske uttalelser på forum, men denne kunne jeg ikke overse:
    FRPs lokallag i indre billefjord eller hvor det nå er er positive til å gi elbiler det samme avgiftsregimet som FRP vil innføre på alle biler. Elbilens fremtid i norge er sikret.

    Eller hvordan var det nå med elbil salget i land hvor avgiftsnivået er det samme?

    fortoggale

    Dette er nok en litt akademisk problemstilling med de meningsmålingene vi har sett de siste årene. Problemet i dag er at bilavgiftene er urimelig høye og følgelig er snittalderen på bilparken for høy. Det har en negativ effekt på både sikkerhet og miljø.

    Det er en vilje i Norge å avstå for de høye avgiftene for el-biler inntil videre, f.eks inntil 50 000 biler eller 2017 eller hva det måtte være. Mitt forslag var å utnytte velviljen til å etablere et fast avgiftsfritak eks mva for el biler og dermed få en sikrere og mer miljøvennlig bilpark ivertfall for slike.

    Et land som har tilnærmet like avgifter på el og fossilbiler er USA. Amerikanerene tar gjerne i bruk el biler. Ikke av økonomiske årsaker men ideelle, selv om de får en støtte på USD 7000 per Tesla S.

    Forøvrig håper jeg at det blir mulig å sende strøm tilbake fra min Tesla S til el-nettet slik at jeg kan lade opp bilen billig på natten og selge unna f.eks 50 kW eller det jeg måtte ønske på dagen til god pris når behovet er større. Hvis mange blir med på dette kan tyskerene begynne å stenge ned noen kullkraftverk og vi får alle litt bedre luft å puste i.
    Sandnes
    Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

    laumb

    Sitat fra: fortoggale på mandag 14. januar 2013, klokken 09:15

    Et land som har tilnærmet like avgifter på el og fossilbiler er USA. Amerikanerene tar gjerne i bruk el biler. Ikke av økonomiske årsaker men ideelle, selv om de får en støtte på USD 7000 per Tesla S.

    USA har faktisk en artig vinkling på dette - som kun kamuflerer avgifter.

    I de fleste stater betales sales tax, gjennsomsnittet av sales tax til en stat er skremmende lik summen de kan få trekt av på skatten (inntil $7500). Sånn sett blir en momsbelagt vare avgiftsfri for den amerikaneren som har korrekt økonomi til å få trekt fra hele denne summen. De som ikke har økonomi til å utnytte hele fradrag må plutselig betale hele eller deler av tax. Fradraget er føderalt, mens sales tax er lokal. Så i prinsippet er dette bare en måte å overføre midler fra føderalt nivå (penger de ikke har) til lokalt nivå.

    En stat vil uansett få den summen de er tilkjent. Skulle dette vært et bærekraftig tiltak som stimulerer alle til å kjøpe elbil, selv de som ikke kan få fradraget, så skulle det vært en sales tax på 0% slik vi har her.


    _____
    Tapatalkin' from iTalatut.

    Balrog

    Sitat fra: fortoggale på mandag 14. januar 2013, klokken 09:15
    Dette er nok en litt akademisk problemstilling med de meningsmålingene vi har sett de siste årene. Problemet i dag er at bilavgiftene er urimelig høye og følgelig er snittalderen på bilparken for høy. Det har en negativ effekt på både sikkerhet og miljø.

    Det er en vilje i Norge å avstå for de høye avgiftene for el-biler inntil videre, f.eks inntil 50 000 biler eller 2017 eller hva det måtte være. Mitt forslag var å utnytte velviljen til å etablere et fast avgiftsfritak eks mva for el biler og dermed få en sikrere og mer miljøvennlig bilpark ivertfall for slike.

    Et land som har tilnærmet like avgifter på el og fossilbiler er USA. Amerikanerene tar gjerne i bruk el biler. Ikke av økonomiske årsaker men ideelle, selv om de får en støtte på USD 7000 per Tesla S.

    Forøvrig håper jeg at det blir mulig å sende strøm tilbake fra min Tesla S til el-nettet slik at jeg kan lade opp bilen billig på natten og selge unna f.eks 50 kW eller det jeg måtte ønske på dagen til god pris når behovet er større. Hvis mange blir med på dette kan tyskerene begynne å stenge ned noen kullkraftverk og vi får alle litt bedre luft å puste i.

    Oi. Jeg tror du skal være litt forsiktig med de pillene du har fått tak i..
    Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
    Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

    Joakim Sveli

    Jeg er politiker for Venstre, lokalt i Moss. Jeg kan ikke love noe om nasjonal politikk, men det står ganske klart hva Venstre mener i Stortingsvalgprogrammet. Vi har ikke så mange bilder av Venstre-politikere i Tesla i VG, men vi har gjort følgende lokalt:

    - Fremmet forslag om å sette krav til alle utbyggere av kontor, bolig og parkering angående ladeinfrastruktur. Alle får nå krav om en dedikert 16A kurs til samtlige beboerparkeringer og til min. 20% av antallparkeringsplasser på gjesteparkeringer og parkeringer ved næringseiendommer.

    - Foreslo og fikk gjennomslag for at all anskaffelse av kjøretøy skal vurderes etter følgende, i prioritert rekkefølge: 1. lavest mulig utslipp (klima og lokal luftkvalitet), 2. årlig driftskostnad, 3. innkjøpskostnad.
    I en slik vurdering fant controllerne ut at elbil konkurrerer ut fossilbilene.

    - Har satt og fulgt opp krav til regionens vann-, renovasjon og avløpsselskap om omlegging til kjøretøy på fornybare drivstoff. 

    Vi er mer opptatt av reell samfunnsutvikling og resultater enn oppslag i media, noe som synes på meningsmålingene beklageligvis...
    Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
    Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
    Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA