Brukt Kia Soul 2021 eller nyere?

Startet av tronde, onsdag 23. april 2025, klokken 17:41

« forrige - neste »

tronde

Jeg kikker litt rundt, og nyere Soul med stort batteri ser grei ut.

Liten bagasjeplass er ikke et problem, for det blir aldri full bil og langtur. Med nedslåtte bakseter ser det ut som om den kan sluke mye, tross at den ikke er så lang.

Jeg vil i så fall ha 2021-modell eller nyere, for den kan dra en liten lett henger lovlig. 300 kg er ikke mye, men jeg har en liten henger godkjent for 316 kg totalvekt stående, og den dekker egentlig behovet.

Jeg sikter meg inn på noe som ikke har gått mer enn ca. 30.000 km.

Går jeg meg bort hvis jeg kjøper en?

Noe spesielt å være obs på?

Jeg har sett litt på Citroën ë-C3, men der synes jeg synes bakluke og lasteterskel / gulv på Soul passer meg bedre.

vartli

Kjenner ikke bilene, men regner med at du har BE for å kunne trekke tilhengeren lovlig. Hvis ikke er du like langt.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Loff

Under 750 kg tillatt totalvekt på hengar er du godt rusta kun med førarkort klasse B
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

syklisten

Bruk https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/ og legg inn reg.nr. på tilhengeren din og den bilen du vurderer å kjøpe, så får du opp fasit.

Ellers, vi har en 2020 Soul, og synes den er helt topp. Stor forbedring fra vår gamle Soul. Kanon med så lang rekkevidde, det var vi ikke bortskjemt med tidligere.
Skal jeg trekke for noe, så er det en elendig svingradius. Vi bruker den først og fremst som bybil, og det er jo gjerne da man ønsker god svingradius.

Pluss for rails på taket, Apple carplay, og adaptiv cruise-control (vår gamle Soul hadde ikke adaptiv), og start av varmeapparatet fra appen.

Vi frakter ofte ting som gjør at vi må legge ned baksetet. Skulle ønske den var bittelitt lengre, men det vet man jo og hvis det er viktig så kjøper man en annen bil. Det som derimot er dumt er hvis man legger ned halve setet (60/40, hvor man legger ned 60-delen). Da kan ikke passasjeren i baksetet klikke inn bilbeltet. Passasjeren må derfor klikke seg inn først, deretter legger vi ned 60-delen av baksetet og inn med de lange varene.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Rosstopher

Sitat fra: vartli på torsdag 24. april 2025, klokken 07:52Kjenner ikke bilene, men regner med at du har BE for å kunne trekke tilhengeren lovlig. Hvis ikke er du like langt.

Nei, her må man ha tunga rett i munnen. Det med aktuell vekt vs. tillatt vekt er ikke relevant her. Bare å bruke tilhengerkalkulatoren som syklisten nevner. At tilhenger har større tillatt totalvekt enn det bilen er godkjent for er ikke til hinder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

tronde

Sitat fra: vartli på torsdag 24. april 2025, klokken 07:52Kjenner ikke bilene, men regner med at du har BE for å kunne trekke tilhengeren lovlig. Hvis ikke er du like langt.

Som andre alt har sagt er det ikke slik.

Tilhengerreglene er ikke så kompliserte som mange vil ha det til, men man må ha klart for seg skillet mellom "tillatt totalvekt" og "aktuell totalvekt" i regelverket.

Klasse B setter øvre grense på 3500 kg tillatt totalvekt for vogntoget. De 300 kg som bilen kan dra, betyr ingen ting for det tallet.

En tilfeldig valgt 21-modell fra finn (EC71095) har oppgitt tillatt totalvekt på 2180 kg.
Da har man 3500 kg - 2180 kg = 1320 kg som tillatt totalvekt på hengeren før man passerer grensen for klasse B som gjelder for vogntoget.

Det betyr at man lovlig kan hekte på en henger med maks tillatt totalvekt på 1320 kg OG som ikke veier mer enn de 300 kg som bilen lovlig kan dra når hengeren er lastet.

Det med 750 kg og hengere betyr bare noe hvis bilen i seg selv er så tung at man sprenger 3500 kg-grensen for tillatt vogntogvekt. Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med tillatt totalvekt 4250 kg.

Man kan uansett ikke hekte på noe som veier mer enn det bilen er godkjent for å dra, som for Soul er 300 kg.

Edit:
Min henger har tillatt totalvekt på 316 kg og egenvekt 66 kg. Det gir tillatt lastevne på 250 kg. Siden 316 kg er over grensen for Soul, kan jeg ikke laste mer enn 234 kg for å kjøre lovlig, men det er nok for meg.

Rosstopher

Sitat fra: tronde på torsdag 24. april 2025, klokken 14:16Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med tillatt totalvekt 4250 kg.

Syns det er mer paradoksalt at man med klasse B kan trekke tyngre henger med en VW Polo enn med en Amarok.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

tronde

Sitat fra: syklisten på torsdag 24. april 2025, klokken 08:35Ellers, vi har en 2020 Soul, og synes den er helt topp. Stor forbedring fra vår gamle Soul. Kanon med så lang rekkevidde, det var vi ikke bortskjemt med tidligere.
Skal jeg trekke for noe, så er det en elendig svingradius. Vi bruker den først og fremst som bybil, og det er jo gjerne da man ønsker god svingradius.

Pluss for rails på taket, Apple carplay, og adaptiv cruise-control (vår gamle Soul hadde ikke adaptiv), og start av varmeapparatet fra appen.

Vi frakter ofte ting som gjør at vi må legge ned baksetet. Skulle ønske den var bittelitt lengre, men det vet man jo og hvis det er viktig så kjøper man en annen bil. Det som derimot er dumt er hvis man legger ned halve setet (60/40, hvor man legger ned 60-delen). Da kan ikke passasjeren i baksetet klikke inn bilbeltet. Passasjeren må derfor klikke seg inn først, deretter legger vi ned 60-delen av baksetet og inn med de lange varene.

Det høres ikke så galt ut. Det blir aldri mer enn to i bilen hvis det skal fylles opp. Svingradiusen er nok også til å leve med. Nå kommer jeg fra Citroën XM stasjonsvogn som ikke er liten i bytrafikken eller parkeringshuset. Jeg er bortskjemt med mye plass, men bør klare meg. Taklasten på Soul er god, og det er til god hjelp.

Jeg har inntrykk av at det er lite tull med siste generasjon Soul?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tronde på torsdag 24. april 2025, klokken 14:37
Sitat fra: syklisten på torsdag 24. april 2025, klokken 08:35Ellers, vi har en 2020 Soul, og synes den er helt topp. Stor forbedring fra vår gamle Soul. Kanon med så lang rekkevidde, det var vi ikke bortskjemt med tidligere.

Det høres ikke så galt ut. Det blir aldri mer enn to i bilen hvis det skal fylles opp. Svingradiusen er nok også til å leve med. Nå kommer jeg fra Citroën XM stasjonsvogn som ikke er liten i bytrafikken eller parkeringshuset. Jeg er bortskjemt med mye plass, men bør klare meg. Taklasten på Soul er god, og det er til god hjelp.

Jeg har Kia e-Niro, som jeg mener har samme svingradius som Soul (10,6 meter). For meg er det en utrolig bra svingradius. Men så har jeg og en Model Y som har 12,1 meter svingradius, altså 14% verre på Teslaen.

Tror jeg ville "på gøy" også testet en (e-) Niro, så du får kjent på forskjellene mot Soul. Bare på gøy. Jeg er i hvert fall strålende fornøyd med min 2019-modell Exclusive. De har jo mye brukt til billig penge og, så e-niro kan skaffes billig med fortsatt gjenstående garanti (7 år). (Testen gjaldt e-niro med og uten elmotor)
https://www.motor.no/bil/verdens-beste-bil-valgt-av-kvinner/243814
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. april 2025, klokken 15:14
Sitat fra: tronde på torsdag 24. april 2025, klokken 14:37

Jeg har Kia e-Niro, som jeg mener har samme svingradius som Soul (10,6 meter). For meg er det en utrolig bra svingradius. Men så har jeg og en Model Y som har 12,1 meter svingradius, altså 14% verre på Teslaen.

Tror jeg ville "på gøy" også testet en (e-) Niro, så du får kjent på forskjellene mot Soul. Bare på gøy. Jeg er i hvert fall strålende fornøyd med min 2019-modell Exclusive. De har jo mye brukt til billig penge og, så e-niro kan skaffes billig med fortsatt gjenstående garanti (7 år). (Testen gjaldt e-niro med og uten elmotor)
https://www.motor.no/bil/verdens-beste-bil-valgt-av-kvinner/243814
Enig i din vurdering ToWalk.... E-niro må man prøvekjøre. Flott bil :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA