Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor er det blitt av schuko på ladekarta?

Startet av Svk, mandag 21. april 2025, klokken 20:47

« forrige - neste »

Svk

Dattera mi har fått seg el-sparkesykkel. Går av å til tom for strøm å ringer etter meg.
Men hvor er det blitt av alle schuko kontaktene?

RJK

På Chargemap-appen kan du gå på "filters" og selv definere pluggene (Connectors) som det skal søkes etter. Der kan du og sette på hastigheten/effekten, så du er sikker på å bare få treff på schuko i ditt tilfelle.

For de som hovedsakelig tar for seg Norge, så virker det som det er fjernet. Men tror og det meste av ladere nå er med Type2-kontakt og for saktelading. Det har nok og med krav om at offentlige tilbydere kreves å tilby Type 2 istedet for Schuko. Schuko-lading er sånn sett ut.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk


RJK

Merkelig du ikke får det til med ChargeMap-appen, for ihvertfall her i Oslo så fikk jeg mange treff da jeg forsøkte...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Kanskje kjøpe en type2 til schuko adapter og stroppe den på sparkesykkelen på en måte :P
Model 3 2019 LR Rwd

Orbit

Sitat fra: RJK på mandag 21. april 2025, klokken 22:15Merkelig du ikke får det til med ChargeMap-appen, for ihvertfall her i Oslo så fikk jeg mange treff da jeg forsøkte...
Filteret er der, men underlagsdata er veldig utdatert. F.eks. vises Oslo kommune sine egne stolper (som nå [nesten] utelukkende er type 2) som schuko.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

#6
Kan gjerne bruke dette kartet?

Edit: Ser at det er "Type 2" som er definert som "vanlig stikkontakt" nå. Sikkert fordi vanlig stikkontakt ikke lenger er lovlig å lade biler fra, sånn ca.

Litt drøyt å kjøre rundt med en sånn her på elsparkesykkelen... https://www.elbilgrossisten.no/en/products/type-2-til-schuko-adapter-nokkelbryter

Hvis hun trenger å lade ofte bør hun kanskje få seg en elsparkesykkel med litt lenger rekkevidde? Er jo veldig lang rekkevidde på mange av de som selges nå...sånn type 6 mil... https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/elektriske-kjoretoy/elektrisk-sparkesykkel/navee-gt3-pro-it-elektrisk-sparkesykkel-ne1680-sort/888586

https://www.ladestasjoner.no/kart/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Orbit på tirsdag 22. april 2025, klokken 09:52
Sitat fra: RJK på mandag 21. april 2025, klokken 22:15Merkelig du ikke får det til med ChargeMap-appen, for ihvertfall her i Oslo så fikk jeg mange treff da jeg forsøkte...
Filteret er der, men underlagsdata er veldig utdatert. F.eks. vises Oslo kommune sine egne stolper (som nå [nesten] utelukkende er type 2) som schuko.
Det har jeg av forståelige grunner ikke kontrollert! ;) Men det var jo og nevnt i mitt første innlegg!

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 22. april 2025, klokken 09:36Kanskje kjøpe en type2 til schuko adapter og stroppe den på sparkesykkelen på en måte :P
Det adapteret var relativt dyrt. Om sparkesykkelen kan få byttet batteri enkelt, ville det nesten vørt mer riktig å kjøpe ey tilleggsbatteri man kan bytte på, på samme måte som man bytter på de fleste elsykler som har batteriet som en klump man kan ta med inn. Eller legge i ryggsekken!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


RJK

Sitat fra: Svk på tirsdag 22. april 2025, klokken 14:43Er en sånn:
https://www.e-wheels.no/el-sparkesykkel/e-wheels-e2s-v2/

35km.
Ladetid 8-10t
Får tak i batterier og holder man kan montere på stanga, så man får utvidet rekkevidden. Krever riktignok litt montering... ;)

Her er en annen løsning:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Nobil fjernet schuko fra databasen sin, jeg har også fjernet de importerte fra OpenStreetMap, så vil forsvinne fra apper som bruker det som underlag

TB

Om en er på besøk med noen og har med ladekabel er det mest naturlig å lade der en er på besøk?

Å lade sparkesykkel tar lang tid, neppe praktisk når en venter?

Flere biler har også støtte for V2L om en er på tur. (ikke aktuelt i dette tilfellet)
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Svk

Ser ut som det blir upraktisk.
Må ha dyr adapter og betale på type 2 lader. Treg lading i tilegg.
Ny sykkel er vel sikkert rimligste løsning

ToWalkOrDrive

#13
Sitat fra: Svk på onsdag 23. april 2025, klokken 06:45Ser ut som det blir upraktisk.
Må ha dyr adapter og betale på type 2 lader. Treg lading i tilegg.
Ny sykkel er vel sikkert rimligste løsning

Wow, den så jo veldig bra ut den hun hadde. Bra gjort å kjøre så mye på en dag, men er gjerne ikke 35 ekte kilometer.

Ser de nå har Pro-versjonen på tilbud med "50km rekkevidde":
https://www.e-wheels.no/el-sparkesykkel/e-wheels-e2s-v2-pro/?code=12822

Eller denne med 70km rekkevidde:
https://www.e-wheels.no/el-sparkesykkel/e-wheels-e2s-v2-max/?code=12817

Eller denne med 85km rekkevidde (svindyr):
https://www.e-wheels.no/el-sparkesykkel/ewheels-e4-v2-max/?code=9099

Men er vel noe med at sykkelen blir tyngre med tyngre batteri, om mye er leke-kjøring (kan kanskje bli kjedelig om den er for tung).
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Kjører kanskje til skolen og hjem,trening og hjem. ++
Glemmer kanskje å lade av og til/ikke tid til å fullade alltid.
Lader jo ikke om natta etter alt vi har sett i media..

Oppgitte km er vel max max. Er jo relativt tung den sparkesykkelen hun har idag.

Nettop gått fra 400 til 500wltp på bilen min. Ekstra rekkevidde er ikke feil. Merkes godt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA