Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av batteri kjemi

Startet av Marsto, fredag 11. april 2025, klokken 16:29

« forrige - neste »

Marsto

Jeg har lyst til å lenke denne tråden ut igjen etter mange år i dvale i Think Classic delen av forumet.
https://elbilforum.no/index.php?topic=7575.msg84521#msg84521

Det er nå flere som selger sine Think City med ny batteri kjemi. Dette gjelder egentlig bare Think City med Zebra batteri som har byttet til Lithium Ion. Det leses raskt ut i vin nummeret hvilken batteri kjemi som bilen er godkjent for. Er dette et problem hvis bilen utsettes for en skade hvor batterikjemi blir et tema? Det kan i hovedsak være om bilen blir utsatt for brann, varmgang og røykutvikling eller lignende problemer. Er det egentlig lov å bytte fra Zebra til Lithium uten å ta den lange runden med ny godkjenning og medfølgende notat i registeringsdokumentene hvilken batterikjemi bilen har?
Statens vegvesens link er fremdeles aktiv innenfor dette temaet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/elbil/eldre-elbiler/
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Nå er vel bilen allerede typegodkjent for Li-ion også så da burde det vel ikke være et problem?

Marsto

Her sjekket litt rundt med 4 forskjellige Think City, firedørs og to dørs. Typegodkjennings nummer står i vognkortet og det ser ut til å være minst to typegodkjenninger, en typegodkjenning for 4 dørs og en for 2 dørs. Det kan også være merknader om batteritype i merknadsfeltet. Det gjør meg noe mer usikker på om typegodkjenning dekker begge batterityper. Jeg ville ihvertfall vært skeptisk til å bytte kjemi hvis batteri typen er beskrevet i vognkortet.  Det er flott hvis andre kan poste om de har anmerkninger om batteritype eller andre typegodkjenninger som ikke er beskrevet her.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hei,
Fint å få opp dette temaet igjen. Norske myndigheter er (foreløpig?) veldig firkanta og negative til alt som har med selvbygg og ombygging av elbil. Veldig tragisk når vi har brukt så mange skattekroner på å hjelpe i gang overgangen til el-drift.

Jeg forsøkte å finne ut av dette med typegodkjenning for City, men kom ingen vei. Har ikke klart å finne et dokument som beviser at bilen typegodkjent for begge batterityper.

Selv tok jeg kontakt med Vegvesenet fordi de ved omregistrering førte inn i mitt vognkort at bilen har sodiumbatteri, slik ditt bilde viser. Men bilen er en original lithiumbil med riktig kode (26C) i rammenummeret. De nektet å gjøre om.
Tråd om dette: https://elbilforum.no/index.php?topic=57172.0

Enten har Think rotet da bilene ble registert, eller aller helst er det Vegvesenet som roter. Jeg skulle gjerne lest hele typegodkjenningen som det vises til i vognkortene, men jeg har som sagt ikke fått tak i dokumentet.

Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA