Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av batteri kjemi

Startet av Marsto, fredag 11. april 2025, klokken 16:29

« forrige - neste »

Marsto

Jeg har lyst til å lenke denne tråden ut igjen etter mange år i dvale i Think Classic delen av forumet.
https://elbilforum.no/index.php?topic=7575.msg84521#msg84521

Det er nå flere som selger sine Think City med ny batteri kjemi. Dette gjelder egentlig bare Think City med Zebra batteri som har byttet til Lithium Ion. Det leses raskt ut i vin nummeret hvilken batteri kjemi som bilen er godkjent for. Er dette et problem hvis bilen utsettes for en skade hvor batterikjemi blir et tema? Det kan i hovedsak være om bilen blir utsatt for brann, varmgang og røykutvikling eller lignende problemer. Er det egentlig lov å bytte fra Zebra til Lithium uten å ta den lange runden med ny godkjenning og medfølgende notat i registeringsdokumentene hvilken batterikjemi bilen har?
Statens vegvesens link er fremdeles aktiv innenfor dette temaet. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/elbil/eldre-elbiler/
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Nå er vel bilen allerede typegodkjent for Li-ion også så da burde det vel ikke være et problem?

Marsto

Her sjekket litt rundt med 4 forskjellige Think City, firedørs og to dørs. Typegodkjennings nummer står i vognkortet og det ser ut til å være minst to typegodkjenninger, en typegodkjenning for 4 dørs og en for 2 dørs. Det kan også være merknader om batteritype i merknadsfeltet. Det gjør meg noe mer usikker på om typegodkjenning dekker begge batterityper. Jeg ville ihvertfall vært skeptisk til å bytte kjemi hvis batteri typen er beskrevet i vognkortet.  Det er flott hvis andre kan poste om de har anmerkninger om batteritype eller andre typegodkjenninger som ikke er beskrevet her.

worry

Hei,
Fint å få opp dette temaet igjen. Norske myndigheter er (foreløpig?) veldig firkanta og negative til alt som har med selvbygg og ombygging av elbil. Veldig tragisk når vi har brukt så mange skattekroner på å hjelpe i gang overgangen til el-drift.

Jeg forsøkte å finne ut av dette med typegodkjenning for City, men kom ingen vei. Har ikke klart å finne et dokument som beviser at bilen typegodkjent for begge batterityper.

Selv tok jeg kontakt med Vegvesenet fordi de ved omregistrering førte inn i mitt vognkort at bilen har sodiumbatteri, slik ditt bilde viser. Men bilen er en original lithiumbil med riktig kode (26C) i rammenummeret. De nektet å gjøre om.
Tråd om dette: https://elbilforum.no/index.php?topic=57172.0

Enten har Think rotet da bilene ble registert, eller aller helst er det Vegvesenet som roter. Jeg skulle gjerne lest hele typegodkjenningen som det vises til i vognkortene, men jeg har som sagt ikke fått tak i dokumentet.

Think lithium

Electric cars in Norway

Det synes jeg er så trist. Det å bygge om fossile biler til elbiler skulle være premiert og de som gjør dette skulle fått dekket 90% av sine utgifter via feks Enova

Det å bygge om er like viktig som å installere solceller eller VP på veggen. Alt for miljøet :+1:

Marsto

Har i den siste tiden vært i kontakt med Statens vegvesen om tilgang til typegodkjenningsdokumenter. De sier de ikke kan utleveres da de tilhører eier/produsent. Når Think gikk konkurs i 2011 kan Statens vegvesen ikke kopiere og utlevere hele teksten i dokumentene men svare på spørsmål om det vi lurer på. Jeg spurte om batterityper kan byttes om uavhengig av hva bilen ble levert med originalt. Svaret er som følger:

Hei.
Sender deg Registermerknad:

BATTERI: SODIUM/CLORID, HØYTEMP., 371 VOLT. Fabrikasjonsplate: I MOTORROM PÅ STØTFANGERBJELKE Innpreget understellnr: INNVENDIG PÅ RAMME BAKKANT HØYRE SETE Ramme/Karosseri: SEPARAT STÅLRAMME, LUKKET KAROSSERI I PLAST.

Slik jeg leser svaret er at hvis det er en merknad i vognkortet om batteri type kan bilen ikke bytte batteritype.

Warlock

Hva står på linje 1 i dokumentet?
Hva står på linje 2 i dokumentet?
Hva står på linje 3 i dokumentet?
Hva står på linje 4 i dokumentet?
Hva står på linje 5 i dokumentet?
Hva står på linje 6 i dokumentet?
Hva står på linje 7 i dokumentet?
Hva står på linje 8 i dokumentet?
Hva står på linje 9 i dokumentet?
Hva står på linje 10 i dokumentet?
Hva står på linje 11 i dokumentet?
Hva står på linje 12 i dokumentet?

osv?

Det må da være noe om Li-ion der også siden bilen ble levert fra fabrikk med dette. Så da spørs det om vegvesenet enten har skumlest litt vel mye, ikke fått med seg en oppdatering, eller har feil i registeret sitt...

Men for å være helt ærlig, hvem skal kunne oppdage dette, og i så fall hvordan? man kan jo bytte innenfor samme "batteriteknologi"

Marsto

Ja, som du sier er ikke dette noe som oppdages uten videre men ved en ulykke, brann/røykutvikling eller tilsvarende med påfølgende tekniske undersøkelser der det stilles spørsmål ved batteritype blir det selvfølgelig oppdaget. Hvis man da har en merknad i vognkortet om batteritype men har byttet, da kan man være skikkelig ut å kjøre på tynn is. Jeg tenker batteribytte er kun aktuelt fra Zebra til lithium. Har aldri hørt at noen har gjort motsatt. Jeg ba Sv spesifikt om det finnes opplysninger i typegodkjenningene om batterityper.
Hvis man derimot ikke har merknader i vognkortet vil jeg ihvertfall så langt tro det er uproblematisk å bytte batterikjemi.

Warlock

Ja, men så kan man plutselig vise til biler der vegvesenet åpenbart har feilregistrert Li-ion som zebrabiler med feil i vognkortet, se f.eks worry sin bil. Dokumentasjonen for hva som betyr hva i VIN nummeret er heller ikke tilgjengelig direkte fra Think, og hva som finnes i et dokument på facebook har vel bortimot null troverdighet. I alle fall nok her til å så tvil om en eventuell tolkning er rett (selv vi sliter med å finne ut hva eksakt alle de forskjellige tall og bokstaver _kan_ bety i de forskjellige VIN-variantene...

Men det hadde vært interessant å vite om vegvesenet i hele tatt har fått me seg at det finnes Li-ion-biler av Think da :P

Marsto

Akkurat, jeg fortsetter forespørslene til Statens vegvesen. Jeg fikk i siste svar en epost adresse for å fortsette dialogen. Har stilt spørsmålene på nytt så får vi se om de kommer med nye svar. Bare hold ut så kommer det nok et svar igjen snart.  ;)  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA