TIM modul feil

Startet av worry, ons 02. apr 2025, kl. 11:21

« forrige - neste »

worry

Hei,
Jeg har nylig erfart flere TIM feil. Altså Traction Inverter Modul, frekvensomformeren som lever strøm til motoren. Mange opplever dette, og mange biler står på grunn av denne feilen.

Jeg lager denne tråden for at vi skal kunne samle informasjon og kunnskap om denne delen av PCU'en. Selv har jeg kun hatt å gjøre med GEN2-biler, så jeg vet ikke om dette har vært et problem på tidligere generasjoner. Alle originale lithium-biler er GEN2, og zebra fra samme periode også.

Jeg kan lite om elektronikk, så jeg håper på bidrag fra de som kan.  :)
Såvidt jeg har skjønt, så består TIM av to hovedkomponenter; ett styrekort (driver board på nynorsk?) og en "dings" som har kraftelektronikken. IGBT board?

Jeg starter med å vise til den mest informative tråden om emnet, her på Elbilforum. Våre vennter i Trondheim gjorde en god jobb der.  :+1:

https://elbilforum.no/index.php?topic=65694.0

Think lithium

worry

Her er et bilde av et styrekort. Jeg har ringet rundt de komponentene som jeg har sett har vært ødelagt.
Komponenten med åtte bein har jeg sett to forskjellige merkinger på:

Noe+F7307. Jeg tror det holder å søke på IRF7307.
Merking i tre rader. 4500B øverst. Så en S (ligner på Semikron s'en) AC og en trekant. Nederst W75B.

Den lille leser jeg til C113N 0040 (0045 på et annet kort). Så står det EPCO kanskje. Litt vanskelig å lese gjennom lakken.

Jeg tillater meg å legge ut noen biler tatt fra FB-forumet også.

Think lithium

worry

Jeg sliter med å ta gode detaljbilder, men her ser det ut til at det har vært varmt mot den grå komponenten. Hva slags komponent er det?

Dette er forresten kortet i PCU'en som jeg fant mye korrosjon i. Den fikk jeg aldri til å virke igjen. Men jeg har fått bekreftet at det er TIM-feil i den.
https://elbilforum.no/index.php?topic=64383.0
Think lithium

Marsto

Hei worry. Flott å lage en egen tråd på dette. Når det gjelder den tråden du referer til over så er den bilen i full drift etter jobben med TIM modulen. Dette er Warlock land så han kommer sikkert med mer. Det jeg har grublet mye på er hvorfor disse komponentene blir så varme at de omtrent tar fyr. En teori vi gjorde oss er manglende kjøling. I de bildene fra den tråden ser man kraftig varmgang med røykutvikling som har avsatt et sotlag, så hvis noen har opplevd dette på andre PCU`er det flott å få informasjon om det her, ja.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Heisann
Bra tråd :)

Så vidt jeg vet er det to varianter av styrekortet på toppen av TIM-enheten. Vet ikke hvilket som er nyeste variant, men ryktene skal ha det til at de virker om hverandre. (Frekt stjålet fra facebook-gruppa...).

Warlock

Den rød og rosa modulen som sitter under styrekortet er en SKiM406GD066HD fra Semicron (nå Semicron Danfoss

Denne ser ut til å være tilgjengelig fra litt forskjellige kilder f.eks dyre elektronikkselgere, men også ebay og "billig" fra kinabutikker (aliexpress) til ca 2000,-

Datablad: https://www.dropbox.com/scl/fi/ey192n03gu92urder5y6y/SKIM406GD066HD.pdf?rlkey=kdbz01a10nucuxkcxlh5wyme2&dl=0

Teknisk beskrivelse av SKiM serien av IGBT invertere:
https://www.dropbox.com/scl/fi/uwafkc7odzdfg8hhxfcr1/igbt_SKiM.pdf?rlkey=bpsaiux873oy6vjaitej0ppci&dl=0

Warlock

De chippene som er mest kjent for å ryke (de med 8 ben) er som Worry skriver en IRF7307, fra International Rectifier (IRF) nå kjøpt opp av Infineon Technologies (som igjen er et utspinn / en avskalling fra Siemens).
IRF7307 er ute av produksjon, men kan nok fremdeles fås tak i fra diverse "new old-stock" plasser.
Ellers skal storebroren IRF7317 være drop-in replacement. Den er fremdels i produksjon og i salg :)

Datablad på IRF7307: https://www.dropbox.com/scl/fi/txdsz8y2buhytx79gk41m/Infineon_IRF7307_DataSheet_v01_01_EN-3362956.pdf?rlkey=mvbvcepip2nzf3ilfwwg0amia&dl=0

Datablad på IRF7317:
https://www.dropbox.com/scl/fi/et2u4dpxuv5ac2x3cot0v/Infineon_IRF7317_DataSheet_v01_01_EN-3362844.pdf?rlkey=2sq24e2k4mqsuwj2s0hnrdk1f&dl=0

Warlock

De grå boksene (og de store svarte på det andre kortet) er polymerinnpakkede transformatorer (transformer) så vidt jeg fant ut. (Men litt usikker på når og hvordan jeg fant frem til det)

Første linje er produsentnavn/nummer
Andre linje er produksjonsuke og år så vidt jeg vet.

Grå er merket: üp607421

Sorte er merket: BV2025-1

Warlock

En i Trondheim Thinkers har 4 PCUer til gjennomsyn for å se hva han kan få til ut av de. 3 av de hadde TIM-styrekortet med de sorte store boksene på bildet over, og den siste var av varianten med grå bokser.

Det med grå bokser hadde sprengt IRF7307, og ja det blir varmt og de rett og slett sprenger når de ryker. Akkurat denne hadde tatt med seg en av koperbanene og revet den litt løs fra kretskortet. Ett av de andre ble satt inn i den PCUen for å se om det får liv i den..

Jeg har byttet chipen til en IRF7317, og lakket både den og banen ned igjen på plass med elektronikklakk (ble sånn passe, overdrev litt mengden loddetinn i tilfelle flere av banene var litt skadet). Jeg fant ikke noe mer galt på kortet. Så gjenstår det å få testet dette og sett om det nå fungerer...

(ikke lett å ta bilde av heller da det er mye gjenskinn i lakken)

worry

Takk for bra oppfølging i tråden allerede!  :+1:

Jeg har søkt på IRF7307 og finner mange gode kjøp. Men de ser ut til å være kopi produsert i Kina. Er det noe å satse på?
Den du har montert, IRF7317, gjør den lik jobb på kortet som den originale? Beklager, men det mye jeg må ha med teskje her.

Think lithium

Warlock

Ja, jeg har gjort det samme.
Det er dessverre et marked i Kina for å ta billige chipper og male annen info på de for så å selge de som dyrere chipper, så man vet aldri helt hva man får. Men man kan jo også ende opp med å få akkurat det man vil ha.
Jeg bestilte både IRF7307 fra Kina og IRF7317, som i databladene ser lik ut, og har ytterst små forskjeller, fra en noe mer seriøs aktør (tror det var Mouser). De skal teorien i alle fall funke helt likt for vårt bruk. Det er en dobbel power MOSFET (som de kaller HEXFET av en eller annen grunn), så i bunn og grunn en dobbel transistor i en chip.

Etter litt frem og tilbake endte jeg opp med å sette inn IRF7317 og håper å få testet reparasjonen i ikke alt for nær fremtid :)

(Notat: Det er noen forskjeller på 7307 og 7317, for eksempel den indre motstanden når den leder strøm, men jeg kan ikke se noen ulemper med at den potensielt utvikler mindre varme f.eks)

babjerke

Jeg har også feil med TIM modulen - den er fixet en gang allerede men nytt kort sviktet dagen før bilen skulle godkjennes. Har det noe med lading av 12V batteri med ekstern lader?

En superexpert skal bytte kort i min bil - er det noen som har funnet ut av årsaken til at dette kortet ryker?
Sort 2010 Lithium Think - 21000 km så langt (2014); 53000 km i 2016; Bestilt Tesla Model X - RN1516 172 000 km så langt (2024); Bestilt 1 stk Model 3 130 000 km så langt (2024)

Marsto

Hei. Interessant at du har funnet noen som kan bytte kort for deg. Vet du hvor det nye kortet kommer fra? Det er nesten umulig å få tak i da Semikron, som er produsent, har sluttet å produsere det for lenge siden. Det hersker stor usikkerhet hvorfor kort ryker, men noen mener det kan ha sammenheng med bruk av ekstern 12V lader og start av bilen men lader er koblet på. Vet du hva som skjedde når ditt gamle kort røk?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

babjerke

Kortene kommer fra vel fra tidligere biler som er ute av drift og det begynner å bli lite igjen av dem. Jeg mener å huske (fra engelsk FB forum) av dette kunne ha noe med ekstern 12V lader å gjøre. Det kan være grunnen - jeg har brukt en type lader fra DEFA (Smart Charge) som er best-i-test men kanskje ikke så bra for Thinkene. Som sagt var min Think klar til visning om kvelden og morgenen etter var det ingen respons på strømpedalen men ellers alt OK. Jeg kan ikke huske om jeg ladet 12V batteriet den natten (3-4 år siden) eller brukte vanlig lading. Kanskje jeg har tatt liv av to TIM kort med samme laderen...
Sort 2010 Lithium Think - 21000 km så langt (2014); 53000 km i 2016; Bestilt Tesla Model X - RN1516 172 000 km så langt (2024); Bestilt 1 stk Model 3 130 000 km så langt (2024)

worry

Hei,
Jeg har vært borti tre tilfeller, og ingen av de hadde lading av 12V batteri på da det skjedde.

En døde ifm lading fra offentlig ladepunkt, med overgang til original Think-lader. Eller like sannsynlig; ved start etter ladingen. En mistet en motorfase under kjøring. Begge disse uten at det kom opp noen feilmelding. Siste er litt mer vanskelig å beskrive fra hukommelsen. Bilen fusket og stoppet. Fikk start igjen hjemme og kjørte ok en runde. Så var det slutt ved neste forsøk. Jeg tror det kom fram feilmelding om TIM-feil på denne.

Jeg tror alle disse bilene har feil på det originale rundt kjøleviftene. Så det kan ha noe med kjøling å gjøre.
Think lithium

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA