Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fikk batterisvikt i 120 km/t på E18

Startet av Electric cars in Norway, mandag 31. mars 2025, klokken 07:11

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Denne saken så jeg ikke komme. Handler om batterisvikt Les saken på nrk her
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/naf-mener-batterisvikt-pa-nissan-leaf-er-trafikkfarlig-1.17359077

Fikk batterisvikt i 120 km/t på E18: – Det var veldig ekkelt

NAF mener batterisvikt på Norges vanligste elbil er trafikkfarlig. Nissan er klar over problemet, men har ingen kommentar til det.

Publisert i går kl. 21:57

Kopi:

I 120 kilometer i timen på E18, opplevde Linn Sondresen at batteriet på Nissan Leaf-en brått gikk fra rundt 50 prosent kapasitet til 4 prosent og nødmodus.– Den mister all kraft. Så jeg har ikke noe kraft i motoren i oppoverbakken. Jeg ligger jo da i ganske høy fart på E18, med biler både foran, bak og ved siden av, forteller Sondresen.– Det var veldig ekkelt. Jeg kjører med barn i bilen òg. Det kan oppstå farlige situasjoner av det. Det er ubehagelig, legger hun til.

Bilder er fra nrk saken og se videoen på nrk

daktari

Skuffende og skummelt. At telefonen min gjør dette ved <8% kan jeg leve med.

Men bør kunne løses ved en sw-oppdatering som senker laveste akseptable spenning?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Dette må være fake news! Er ingen Nissan Leaf som går så fort (i praksis...)  ;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: RJK på mandag 31. mars 2025, klokken 10:33Dette må være fake news! Er ingen Nissan Leaf som går så fort (i praksis...)  ;D
Det er vel fordi Leaf i realiteten kjører 90 når speedometeret viser 120 ;-)
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

RJK

Sitat fra: Oddaa på mandag 31. mars 2025, klokken 19:11
Sitat fra: RJK på mandag 31. mars 2025, klokken 10:33Dette må være fake news! Er ingen Nissan Leaf som går så fort (i praksis...)  ;D
Det er vel fordi Leaf i realiteten kjører 90 når speedometeret viser 120 ;-)
Sikkert medvirkende, men de rekker jo ikke til ladestasjonen eller hjem, om de kjører over 70, på speedometeret! ;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Dette er jo helt utrolig av Nissan:

• Nissan har utvidet batterigaranti, men flere bileiere har blitt avvist när de har meldt inn problemet.
• NAF mener at problemet burde dekkes av garantien, mens
Nissan er uenig i dette.
• Nissan har ingen spesiell kommentar til problemet, men haper at deres service og garanti er god som den er.

Når bilen plutselig dropper fra 50 til 4 prosent SOC, så er batteriet ødelagt. Ikke noe å diskutere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#6
Her er fra NAF

Det blir fort et alvorlig omdømme tap for Nissan dette her hvis det ikke håndteres fornuftig

Publisert: 31. mars 2025
Janne Pedersen, Forbrukerrådgiver

https://www.naf.no/elbil/kjope-elbil/nissan-leaf-kan-plutselig-miste-fremdrift

Kopi:

ADVARER:
– Nissan Leaf kan plutselig miste fremdrift
Norges mest solgte elbil kan plutselig miste fart og gå i nødmodus. Den trafikkfarlige batterifeilen kan oppstå selv om bilen er godt oppladet.

Batterifeilen kan ramme så mange som 14.000 Nissan Leaf som er produsert mellom 2017 og 2020, blant annet storselgeren med 40 kWt batteri.

En rekke medlemmer har kontaktet NAF Advokat på grunn av denne feilen bare i år.

Ikke mulig å vite om feilen vil ramme din bil

Feilene oppstår i hovedsak på biler som er utenfor den ordinære garantien på 5 år, men som er solgt med en såkalt «utvidet batterigaranti» som skal gjelde i 8 år.

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA