Brukt ID4 - gammel eller ny modell?

Startet av Fromthemountain, søn 30. mar 2025, kl. 10:10

« forrige - neste »

Fromthemountain

Skal ha en ny bil til familien og ID4 ser ut til å oppfylle de fleste kravene. Jeg er derimot usikker på om vi bør gå for 2024 utgaven med forvarming av batteri, ny software osv. Prisforskjell på Finn ser ut til å være 100-200k avhengig av hvilket årsmodell det er.

Bilen blir brukt til jobbpendling (90 km tur/retur) og ellers korte turer i byen. Kan lade hjemme og på jobb.

Er det noen ID4 eiere som kan komme med noen innspill? Er det fortsatt mye software bugs i eldre modeller? Eller er det faktisk like mye i nyere modeller?

På forhånd takk!

SveinJ

Ville nok valgt så ny som mulig. Har kjørt 209' med min MAX og den har fungert ganske bra. Har dessverre ikke forvarming av HV-batteriet før DC-lading. Og som mange her i dette fora veit, skjevslitasje på dekk.
Nå er det blitt advokatmat!
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Fromthemountain

Sitat fra: SveinJ på søn 30. mar 2025, kl. 22:06Ville nok valgt så ny som mulig. Har kjørt 209' med min MAX og den har fungert ganske bra. Har dessverre ikke forvarming av HV-batteriet før DC-lading. Og som mange her i dette fora veit, skjevslitasje på dekk.
Nå er det blitt advokatmat!

Takk for dine innspill. Er dette med skjevslitasje rettet opp i nyere modeller?

daktari

Virker sånn. jeg hadde aldri synlig dekkslitasje på 2 forskjellige modeller, men kjørte stort sett på byveier og motorveier, veldig lite km på svingete landeveier.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

MinID

Sitat fra: Fromthemountain på søn 30. mar 2025, kl. 10:10Skal ha en ny bil til familien og ID4 ser ut til å oppfylle de fleste kravene. Jeg er derimot usikker på om vi bør gå for 2024 utgaven med forvarming av batteri, ny software osv. Prisforskjell på Finn ser ut til å være 100-200k avhengig av hvilket årsmodell det er.

Bilen blir brukt til jobbpendling (90 km tur/retur) og ellers korte turer i byen. Kan lade hjemme og på jobb.

Er det noen ID4 eiere som kan komme med noen innspill? Er det fortsatt mye software bugs i eldre modeller? Eller er det faktisk like mye i nyere modeller?

På forhånd takk!

Jeg anbfaler fra 2024. En reel forbedring i sw. Større skjerm. Forvarming. Ny motor m.m. Selv om du betaler mer, vil også du får mer for den når du selger.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Electric cars in Norway

Sitat fra: MinID på ons 02. apr 2025, kl. 08:45Jeg anbfaler fra 2024. En reel forbedring i sw. Større skjerm. Forvarming. Ny motor m.m. Selv om du betaler mer, vil også du får mer for den når du selger.
Ja det gir mening å gå for større skjerm og forvarming mm

Samtidig hvis billigste pris er viktig så er det noen svært gode tilbud der ute nå på de første som kom slk trådstarter skriver.  

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 06. apr 2025, kl. 08:46
Sitat fra: MinID på ons 02. apr 2025, kl. 08:45Jeg anbfaler fra 2024. En reel forbedring i sw. Større skjerm. Forvarming. Ny motor m.m. Selv om du betaler mer, vil også du får mer for den når du selger.

Samtidig hvis billigste pris er viktig så er det noen svært gode tilbud der ute nå på de første som kom slk trådstarter skriver. 

Det er en helt ny motor fra 2024 modellen. Det er visstnok noe helt annet enn den gamle:

https://www.youtube.com/watch?v=qTilowhsX_w

Jeg skal ikke gå god for alt det som sies der - men det er helt klart noe annet mhp ytelser og forbruk.
Større skjerm og bedre infotainment har flere nevnt - jeg synes ikke infotainment betyr noe som helst - og jeg har hatt mange av disse ID.4 fra first edtion og frem til i dag.

ID.4 er en praktisk bil på mange måter som jeg personlig liker utseende på - men perfekt på alle områder er den ikke. Av de tingene jeg ikke liker med bilen er bremsene som jeg opplever som litt for svake - er ikke noen fan av trommelbremsene bak selv om det skal gi mindre vedlikeholdskostnader over tid. Videre er jeg ikke så glad i måten den ligger på veien på vinteren - den føles ikke like trygg/stabil på glatt føre som en del andre biler av samme størrelse. På sommerføre er det derimot null stress.

Rent bortsett fra ny motor og nytt infotainment system er det lite som skiller eldre modeller fra nyere og dette med skjevslitasje jeg personlig aldri opplevd selv om jeg har hatt mange av disse opp gjennom årene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søn 06. apr 2025, kl. 10:24
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 06. apr 2025, kl. 08:46

Det er en helt ny motor fra 2024 modellen. Det er visstnok noe helt annet enn den gamle:

https://www.youtube.com/watch?v=qTilowhsX_w

Jeg skal ikke gå god for alt det som sies der - men det er helt klart noe annet mhp ytelser og forbruk.
Større skjerm og bedre infotainment har flere nevnt - jeg synes ikke infotainment betyr noe som helst - og jeg har hatt mange av disse ID.4 fra first edtion og frem til i dag.

ID.4 er en praktisk bil på mange måter som jeg personlig liker utseende på - men perfekt på alle områder er den ikke. Av de tingene jeg ikke liker med bilen er bremsene som jeg opplever som litt for svake - er ikke noen fan av trommelbremsene bak selv om det skal gi mindre vedlikeholdskostnader over tid. Videre er jeg ikke så glad i måten den ligger på veien på vinteren - den føles ikke like trygg/stabil på glatt føre som en del andre biler av samme størrelse. På sommerføre er det derimot null stress.

Rent bortsett fra ny motor og nytt infotainment system er det lite som skiller eldre modeller fra nyere og dette med skjevslitasje jeg personlig aldri opplevd selv om jeg har hatt mange av disse opp gjennom årene.

Ja det er mye bra på nyere men ikke noe must. Hvis man vil bruke minst mulig penger på en fin bil så er er de eldre helt greie de og. Terningkast 6 dog for høy gubbefaktor da :laugh:

Nei da bare tulla....

Jo da mente det jeg

Neida bare tulla

#søndagshumor

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA