Vant over Tesla i retten: Tingretten: Tesla har for dårlig lakk

Startet av Boikott My Ass, tor 27. mar 2025, kl. 15:35

« forrige - neste »

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

What-a-watt

Ingeniøren

Dette har da vært kjent omtrent så lenge som Tesla har eksistert så hvorfor kjøper folk forsatt Tesla ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

What-a-watt

Sitat fra: Ingeniøren på fre 28. mar 2025, kl. 08:34Dette har da vært kjent omtrent så lenge som Tesla har eksistert så hvorfor kjøper folk forsatt Tesla ?
Simpel psykologi: Fordi folk som har kommet langt i kjøpsfasen er immune mot negative informasjoner om objektet de har bestemt seg for, og er overbevist om at slike feil ikke vil ramme en selv  8) .

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Boikott My Ass på tor 27. mar 2025, kl. 15:35https://www.motor.no/aktuelt/tingretten-tesla-har-for-darlig-lakk/310711

Kan bli endel utbetalinger etter denne dommen, er nok ikke den eneste.

Det står:
"Trønderen kjøpte den nye Teslaen våren for to år siden. Etter bare tre uker oppdaget han de omfattende lakkskadene, da han vasket sin nye bil, en Tesla Model Y i «performance»-utgave"

Føler dette er på et helt annet nivå enn "er litt tynn lakk ved steinsprut"...

Føler derfor ikke dette nødvendigvis skaper noen presedens.

Jeg har hatt min svarte Kina-Modell Y i 4 år, og er egentlig helt ok fornøyd med lakken. Henger på over alt til tross for 92.000 km på forskjellige veier inkl salt. Bruker for øvrig aldri børstevask eller automatvask. Kun Selvvask-stasjoner eller hjemme. Prøver å ha på litt voks.

Det jeg mener er at lakken var for dårlig på akkurat denne bilen. Det burde Tesla skjønt, men de kjører prosessen på FSD / Autopilot, på samme måte som eierskifteforsikringer, som default alltid avslår alt ved første henvendelse, bare for å minke bunken litt.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Det samme ble sagt om S/X legacy-bilene (tynn lakk). Min TMS har nå gått 107.000 km, og er 6 år gammel. Mye motorveikjøring. Minimalt med steinsprut, og den er fremdeles blank og fin i lakken uten at den pleies slik jeg leser detailere her gjør.

Stig-Arne

At lakken kan være dårlig? Ja, absolutt. Har en Rød 22- Model Y fra Kina, panseret har litt for mye steinsprut til at jeg synes det er OK, så må nok få det opplakkert igjen. Kommer jeg til å ta en kamp mot Tesla? Tvilsomt at jeg gidder. Da jeg heller ikke har ett service senter i nærheten. Bilen har rullet rundt 52 000 km.

Men det er riktignok ikke fullt så ille som en KIA Soul jeg hadde. Men ikke langt unna.

Lakken er ganske tynn på panserert, målte min til ett snitt på 89 my (mikron). Og det er å anse som under middels lakktykkelse i detailingverden.

https://www.detailersclub.no/pages/guider/lakktyperptgbruk-av-m%C3%A5linger-r46/

Model X`en jeg hadde var betydelig bedre og når jeg solgte den etter drøye 80 000 km, så var panseret fortsatt bra.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA