Begynner å bli bittelitt kompis med Curvature Assist

Startet av OlaM, tirsdag 25. mars 2025, klokken 06:36

« forrige - neste »

OlaM

Når curvature assist bremser ned litt mer enn nødvendig før en sving eller et kryss, så kan man jo bare mate inn litt mer gass selv. Når man blir vant til dette gir det faktisk litt ok flyt i kjøringen, man slipper å gå av/på TACC.

MEN hvis den øker litt for tidlig ut av en rundkjøring f.eks. så må du flytte foten mellom pedalene eller vippe spaken for å skru av. Det ekstra sekundet det tar mens bilen er på vei til å gjøre noe galt, kanskje i tett trafikk, er ikke noe hyggelig.

Bremsing midt på en rett og flatt vei fordi det er sving i tunnelen under e.l. er jo selvsagt veldig irriterende, men det er i alle fall konsekvent på et par steder jeg pleier å kjøre.

Så i sum er det for uberegnelig til å fortjene skryt, men ikke helt unyttig og med noe potensiale for fremtiden.

Meninger og erfaringer? Annet enn "det er søppel, få det vekk"?  ;D
'21 3LR

sjokomelk

Curvature Assist har vært der i over 7 år allerede. Det er kun nå i "senere tid" du faktisk får melding om at bilen slakker av og hvorfor. Tidligere har den bare gjort det, og du visste ikke om det er fordi den ser et fantom i veien eller om det er med vilje.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lynet

Etter mine erfaringer er ikke curvature assist det samme som speed assist som var tidligere. Nå driver den å justerer farten i svinger den aldri har justert ned farten tidligere. Og ikke nok med det, den kjører jo farten som en 16-åring som aldri har kjørt bil før. Farten går rykkete gjennom svingen.
Hadde det vært et valg for å slå den av hadde den definitivt blitt slått av hos meg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Helt enig med Sjokomelk. Det som er nytt er at den viser på skjermen når den bremser (ofte uten god grunn).
Der jeg kjører til vanlig er bremsingen lik som den har vært i mange år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Har flere rundkjøringer nært meg den aldri bremset i før, samt et stykke rett motorvei, så det har helt klart vært endringer. Men den største endringen er jo brukeropplevelse. Når man ikke får noe feedback på hva slags avgjørelser som tas inni den svarte boksen, og en stor prosentdel av avgjørelsene er gale, så stoler man jo ikke på systemet helt og ender å jobbe mot det eller bare skru av TACC/AP på det stedet.

Hvis den hadde vært mer konsekvent på hastigheten den bremset ned i, og jeg kanskje fikk et par sekunders forvarsel, så kunne jeg matet inn riktig mengde pedal selv. Det hadde vært mye smidigere enn å skru av og på hele tiden. Men når den plutselig kan være for rask midt i svingen, da funker det ikke helt.
'21 3LR

sjokomelk

Sitat fra: OlaM på onsdag 26. mars 2025, klokken 18:56Har flere rundkjøringer nært meg den aldri bremset i før
Dette kom etter FSD-ß-koden tok over for gammel AutoPilot/AutoSteer på alle bilene. Den kjenner igjen rundkjøringen og bremser ned som om den skulle kjørt gjennom den selv, men AutoSteer får ikke lov til å gjøre så store utslag på rattet og bruke blinklyset sånn som i land som har Supervised FSD.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lynet

Hvis autostyring skal holde farten som curvatur assist gjør i rundkjøringen nå blir det helt ubrukelig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mobileum

Slik er min erfaring etter over 6 år med EAP: Bremser for store biler, bremser unødvendig langt for kryssende biler, bremser uten grunn (fantombremsing), bremser unødvendig langt før rundkjøringer og litt krappe svinger, stopper for imaginære trafikkreguleringslys som ble tatt ned for 2 år siden, fartsgrenser er helt på viddene, osv. Tipper Teslas ikke bruker én ressurs på dette i det hele tatt. Hele gjengen jobber sikkert på FSD, men hører at det skjer lite der også. 3 måneder siden siste oppdateringer på denne også. Nå bruker jeg EAP (eller hva den nå heter)  stort sett bare på motorvei. Dette kan IMO ikke engang kalles ADAS (Advanced driver-assistance systems).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA