« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, torsdag 20. mars 2025, klokken 22:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 07. april 2025, klokken 17:24Poenget her var uansett at hvis folk ikke stoler på egne evner eller ferdigheter, det være seg  surr med pedaler eller RES-knapper (som nesten alle merker har) eller akutt beholde kontroll over kjøretøyet hvis noe skjer, så bør de ikke sitte bak rattet.
Ja, dette er jeg ening i.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#46
Eller at bilindustrien har dradd elektrofiksering av dagens biler et lite skritt for langt.

Vi kan ikke ende opp med å ta lappen til alle over 60, med potensielt høyere grad av "bruker feil" uten å kunne gi de et fullgodt alternativ. Det sies at Norge skal bli full digitalisert ila få år.. Hallo, ikke alle som har vokst opp med PC/mobil.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n


Moggen

Slike ulykker skjer hele tiden "bilen kjørde inn i veggen av seg selv!".
Noen håper vw skal ta forsikkringskostneden mot at de holder tyst. Dette har ikke vw gjort her, og da må de jo gå til media da å prøve å lage oppstyr.


hanche

En skulle tro litt statistikk kunne hjelpe her. Hvis dette skjer mye hyppigere med ett bilmerke (eller modell) enn andre, så virker det sannsynlig at det ligger noe bak. Men er det noen som samler relevant statistikk?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Da må man også ta hensyn til typisk bruksmønster for bilene og gjennomsnittsalder på føreren. F.eks har Volvo i snitt vesentlig eldre eiere enn Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moggen

Sitat fra: hanche på onsdag 14. mai 2025, klokken 10:15En skulle tro litt statistikk kunne hjelpe her. Hvis dette skjer mye hyppigere med ett bilmerke (eller modell) enn andre, så virker det sannsynlig at det ligger noe bak. Men er det noen som samler relevant statistikk?

Problemet er at du bare vil høre fra de sakerne der bilfirma ikke har gått kunden i møte; dvs der de stiller sterkt og alltså mener de kan bevise at det ikke finns noe teknisk feil bak.

vinterdekk

Sitat fra: Fromthemountain på torsdag 20. mars 2025, klokken 22:05https://www.motor.no/aktuelt/vw-id4-akselererte-plutselig/309527

Annen hendelse med Volvo

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-i-ny-krasj/309950

Tror dere dette kan være reell? Fyren fra Møller referer til tilsvarende hendelser ved andre produsenter, men han nevner ikke hvilke.

Er en hypotese jeg har at den variable regenereringen kan skape opplevelse av akselerasjon og endring i bremsene om den midlertidig skulle falle fra.

Hadde en episode hvor min forrige ID.4 uventet og plutselig var langt over 30 sonen i en strak nedoverbakke, det var nesten som om bilen gikk i nøytral i noen sekunder. Tråkket godt på bremsen og det var ikke noe mer dramatisk enn det. Når bilen helt uventet slipper taket så oppleves det som om bilen akselererer. Så jeg kan se for meg at dette (som er omtalt i Motor) kan være reelt, men med veldig mange mulige årsaker.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA