Hovedmeny

KLE-enheten

Startet av dagtp, torsdag 20. mars 2025, klokken 09:17

« forrige - neste »

dagtp

I midten av januar tok bilen (2017 modell, ikke REX) sikringen i huset da jeg plugget inn for lading. Den gjorde dette med "kladden" såvel som med Zaptec-boksen.
Bilen i seg selv virket aldeles utmerket, så jeg kjørte til Bilia i Ski på den strømmen jeg hadde igjen, vel vitende om at den ville bli stående urørt noen dager, ettersom jeg ikke hadde noen avtale om levering.
Det tok 14 dager før noen så på den, og fastslo at KLE-enheten "har for høy temperatur". KLE-enheten (hva nå det er) må byttes.
Nå hevdes det delemangel, og man vet ikke hvor lang tid det kan ta.
Bilen har stått i godt og vel 2 måneder. Finnes det andre i samme situasjon?
DagTP
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar XE D180 (2020)
BMW i3 (2017)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

dagtp

Takk for den henvisningen. Jeg har informert IF, ettersom de var villige til å dekke skaden (minus egenandel på NOK 8000). Prisoverslaget fra Bilia var på NOK 37500! Og mesteparten var for delen!
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar XE D180 (2020)
BMW i3 (2017)

Elektrowagen

Da antar jeg du har toppforsikring/maskinskadeforsikring eller hva de forskjellige forsikringsselskapene kaller det? Det vil jeg si er et must når man har bil som har passert garantitiden sin  :+1:
BMW i3s - 2019

dagtp

Det har jeg...heldigvis. Men det hjelper ikke på tiden det tar å få ny del. Mer enn to måneder nå, uten noen ny del i sikte. I følge NAF's jurister har jeg ikke noe "krav" på noe som helst. Jeg kan visst "anmode" Bilia/BMW om lånebil, men jeg kan jo gjette på hvor det ville ende.Mht forsikringen, så kan jeg få leiebil i inntil 14 dager, med dekning av kostnader på inntil NOK 500 pr dag.
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar XE D180 (2020)
BMW i3 (2017)

dagtp

Jeg fikk tlf fra Bilia i dag. Ny del kan forventes i november. :o
Vedrørende brukt del, ble jeg fortalt at dette ikke kan nyttes, ettersom KLE-enheten er kodet til chassisnummer, og ikke kan endres.
Så det er vel bare å vente... :(
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar XE D180 (2020)
BMW i3 (2017)

moonbuggy

Ifølge nettet er det nesten plug and play. Man må kun tikke en check box med diagnose verktøy for å enable enheten.
Ref: https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/185h687/bmw_i3_klecharging_unit_swap/

dagtp

Så var det fikset. Bilen gikk til Bilia 22 januar, og jeg fikk den igjen 27 september. Da hadde de skiftet delen samt 12V batteriet, som hadde blitt "kokt" under den første ladingen etter at ny KLE var montert. Men nå tar den lading fra Zaptec'en, og alt synes å være i orden.
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar XE D180 (2020)
BMW i3 (2017)

Klykken

Var du uten bil i 9 (!!!!!) måneder?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

dagtp

La meg si det sånn: XE'en fikk mye kilometer på seg! Men ja, i3'en stod på en plen hos Bilia Follo frem til i mai. Da jeg oppdaget det, hentet jeg den hjem ved hjelp av NAF, og lot den stå tørt frem til Bilia ringte og sa de hadde fått delen. NAF bragte den tilbake til Bilia. Da var det gjort i løpet av et par dager.
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar XE D180 (2020)
BMW i3 (2017)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

dagtp

Tja, hva skulle jeg gjøre? Jeg kontaktet NAF'jurister, og fikk beskjed om at jeg kunne jo appellere til BMW Norge om en eller annen form for kompensasjon. Det var ingen juridiske forhold som kunne gjøres gjeldende. NAF's journalister sa de allerede hadde skrevet om biler som stod lenge med delemangel, så de var ikke interessert. If var. i samsvar med forsikringspolisen, villig til å betale 3 måneders leiebil, men bare det som måtte overstige NOK 500,- pr dag.
Jeg synes i grunnen det verste var at BIlia var klar for å la bilen stå så lenge utendørs, og på en plen. Jeg har ikke tort sjekke de (få) ståldelene som er på chassiset. Der er det nok temmelig rustent.
DagP

Jaguar E-type OTS (1967)
Jaguar XE D180 (2020)
BMW i3 (2017)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA